Tuesday, June 17, 2008

Harga Petrol & Saman Polis

Kereta tak putus putus menjalar dijalanraya, sama ada di lebuhraya ataupun di jalan persekutuan termasuk dalam bandar, walau pun harga minyak dikatakan teramat mahal, keperluan kenderaan berenjin menjadi keperluan utama rakyat malaysia untuk bergerak. Ada yang mengunakannya untuk pergi bekerja, pergi berniaga dan berpoya untuk bersuka suka, ertinya walau semahal mana pun harga petrol, kenderaan menjadi kewajipan untuk bergerak.

Apabila kita mengunakan kenderaan dijalan raya, undang undang negara kena kita patuhi, dalam memandu dijalan raya ada undang undangnya, terutama had kelajuan memandu, ada yang 60, 70, 90 dan 110 kmj. dan pihak polis traffic akan mematau pemandu supaya berhati hati memandu, kadang kadang pihak polis traffic memasangkan perangkap laju.

Perangkap laju dipasang untuk apa? untuk mengelak pemandu memandu laju kah? atau untuk pihak polis dapat mengeluarkan saman supaya kerajaan dapat hasil daripada saman tersebut. kerana dengan memasang perangkap laju tidak juga boleh merubah perangai pemandu yang suka memandu laju. Satu cara yang akan berkesan supaya pemandu tidak memandu lebih daripada had laju, limitkan enjin semua jenis kenderaan yang terdapat di malaysia ini supaya kelajuan tidak melebihi 110 kmj dan semua tempat hanya dibenar memandu setakat 110 kmj.

Didalam bandar pula parking menjadi masaalah utama, kepada pemandu yang ada urusan dengan bank atau pejabat pos,yang hanya memerlukan 10 hinnga 15 minit masa selalunya pemandu parking tidak dapat mengikut aturan kerana tidak ada ruang untuk parking,kalau nak pusing cari parking tentunya minyak diperlukan, maka mereka parking ikut sedap saja. Dan malangnya apabila diwaktu itu polis traffic lalu ataupun oleh kerana kecekapan polis traffic kenderaan mereka kena saman disebabkan salah meletak kenderaan ditempat yang tidak dibenarkan.

Dah lah minyak mahal, kena saman pula atas kesalahan yang kecil tapi kena keluar wang banyak untuk bayar saman itu, sedangkan wang untuk bayar saman itu sudah cukup membeli bekalan makanan untuk anak dan isteri bagi keperluan dalam masa seminggu. Rugikah kerajaan sekiranya saman salah parking dan lari laju dimansuhkan buat masa ini bagi meringankan beban rakyat kerana rakyat sudah berat memikul bayar harga minyak petrol yang naik mendadak ini.

Bak kata Ayat Ayat CINTA," rayu pada yang kasih".

No comments: