Friday, May 14, 2010

Kasihan SPRM, Ada Duri dalam Daging.

Bercakap pasal Rasuah, semua rakyat sokong usaha Kerajaan untuk membasmikan rasuah kerana rasuah adalah satu penyakit boleh melumpuhkan sesebuah negara, tiap-tiap hari ada berita pasal orang ditangkap kerana melakukan rasuah dan tak kurang juga yang didakwa dan dihadapkan ke mahkamah, ada yang didapati bersalah dan dipenjarakan dan banyak juga yang dilepas dan dibebaskan.

Keseriusan kerajaan untuk memerangai rasuah itu, kerajaan telah menugaskan seorang menteri di Jabatan Perdana Menteri menjaga hal ihwal rasuah iaitu Dato' Nazri Aziz dan baru-baru ini kerajaan telah melantik seorang Dato' sebagai Pengerusi Jawatankuasa SPRM bagi memastikan SPRM telus dalam tindakan bagi megurangkan gejala rasuah dikalangan rakyat jelata.

Kes bekas Ketua Pengarah Imigresin didakwa dimahkamah menunjukkan bahawa SPRM tidak memilih bulu untuk membuat pendakwaan, sama ada orang yang didakwa itu bersalah atau tidak mahkamah akan memutuskan dan dalam pembicaraan tersebut ada saksi mengatakan bahawa ada wang yang akan diberi kepada menteri? dan adakah menteri itu telah menjadi bekas dan telah dilantik sebagai Pengerusi Jawatankuasa SPRM?.

Kalau itulah orangnya, alangkah malangnya sistem kerajaan untuk menghapuskan rasuah, sepatutnya orang yang dilantik yang ada kaitan dengan SPRM dan rasuah hendaklah orang itu dilihat bersih dan betul-betul bersih dan tidak menjadi persoalan kepada rakyat.

Kelulusan khas untuk membawa masuk pekerja warganegara Bangladesh dikaitkan dengan banayak berlakunya rasuah semasa menteri itu berkuasa, ada kelulusan yang diberi sewenang-wenangnya dan ini mencurigakan dan lebih curiga lagi apabila ada saksi dimahkamah mengaitkan seorang menteri dengan wang.

Adalah untuk membersihkan imej SPRM dan kerajaan, perlantikan pengerusi jawatankuasa SPRM itu hendaklah dikaji semula dan lantiklah orang yang tidak boleh dipertikaikan kebersihannya dengan rasuah dan adakah keguguran jawatan menteri itu semasa Pak Lah jadi Perdana Menteri disebabkan isu rasuah.

Kenapa perlantikan itu diberi kepada orang yang boleh dipertikaikan kejujuran dan kebersihannya?

No comments: