Friday, May 21, 2010

Kelantan Panas Terik.

Kedudukan Kerajaan PAS Kelantan semangkin kukuh, kepimpinan ulama terus mendapat tempat dihati rakyat Kelantan, slogan membangun bersama Islam dihidupkan semula, Tok Guru Nik Aziz dan Isterinya mula turun ke kampung semula menzairahi rakyat yang menghadapi masaalah dan susah, cakna dijadikan tunjang berkhidmat untuk rakyat.

Para Exconya pula dilihat low profile, tidak banyak kenyataan dikeluarkan agar tidak mengelirukan rakyat, krisis dalaman ditutup rapat supaya pihak SPRM tidak terhidu sebarang kesalahan yang telah mereka lakukan. Itulah kebijaksanaan yang ada pada mereka, pandai makan pandai simpan.

Pegawai Kerajaan dapat melakukan apa saja yang mereka mahu kerana Kerajaan dibawah pemerintahan PAS, parti tidak menguasai kerajaan dan tidak menjadi masaalah kerana rata-rata pegawai Kerajaan negeri adalah penyokong PAS, pembahangian rezeki diantara penyokong parti dan pegawai Kerajaan negeri adil dan sama rata.

Duit tak jadi masaalah kepada penyokong parti, hasil keluaran bumi menjadi rezeki kepada mereka yang pandai dan tahu mencarinya lagi pun penyokong PAS telah dihasut supaya tidak melatah dengan pengagihan rezeki Tuhan, mereka di tarbiah supaya mempercayai rezeki manusia itu ada dimana-mana dan telah ditetapkan oleh Allah swt hanya manusia kena berusaha untuk mendapatkannya.

Tambahan pula mejoriti rakyat Kelantan tidak kisah dengan pembangunan mereka lebih suka ke madrasah dan masjid untuk mendengar kuliah walaupun mereka tahu bahawa kuliah itu bukan kuliah ugama tapi kuliah kempen politik dan mereka suka kerana penceramah pandai bandingkan kehidupan didunia yang tidak kekal dengan akhirat yang ada syurga bagi ditempatkan kepada penyokong PAS.

Walaupun ada di kalangan wakil rakyat PAS dan pemimpin PAS yang tak boleh ditumpang sama ada didunia ataupun diakhirat tapi mereka mengambil sikap tak apa kerana perjuangan itu yang menjadi pegangan untuk mendapat keredhaan Allah. Dengan demikian anak-anak muda kelantan juga berminat untuk menyertai PAS kerana mereka berpendapat diakhirat nanti syurga juga ditempatnya.

Walaupun syurga dibawah telapak kaki Ibu kadang-kadang anak-anak lupa.

Dan Kerajaan PAS Kelantan akan tumbang setelah tidak mendapat keredhaan Allah apabila dalam negerinya berlaku pekara-pekara yang dimurkai oleh Allah swt dan akhir-akhir ini negeri Kelantan dilanda kepanasan cuaca yang teramat terik serta berbagai perkara yang bercanggah dengan ugama sedang melanda negeri Cik Siti Wan Kembang itu sebagai negeri SERAMBI MEKKAH

Ini berlaku kerana ada perkara yang dulu tidak boleh tapi sekarang dah boleh seperti pertunjukkan pentas walaupun artisnya tidak bercampur lelaki dan perempuan diatas pentas tapi penuntun bercambur antara lelaki dan peremuann yang bukan muhrim berpimpin tangan dengan gairah ditempat gelap. Bukankah itu mendedahkan berlakunya maksiat.

Walaupun banyak perkara yang dilakukan oleh PAS, cakap tidak serupa bikin tapi Kerajaan PAS masih kuat dan gah kerana UMNO masih samar-samar dalam tindakannya. UMNO Kelantan dilihat seperti hidup segan mati tak mahu, ada pun kerana ada projek dan peruntukan untuk menjalankan aktiviti parti, kalau diharap dengan semangat dan perjuangan UMNO sudah hanyut dan tinggal nama saja.

Hanya ada sedikit ruang lagi kepada UMNO kerana Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri adalah seorang menteri dan dilihat sebagai pemimpin yang prihatin kepada rakyat jelata dan sekarang ini sedang berusaha untuk memulihkan semangat perjuangan dikalangan ahli-ahli bawahan kerana beliau sedar akar umbi adalah kekuatan sebuah perjuangan.

Selagi semangat ahli UMNO Kelantan lesu, selagi itulah Kerajaan PAS boleh tersenyum dan relek dan Tok Guru Nik Aziz bolehlah menasihati KDYMM Tuanku Sultan secara senyap sehingga tak ada waktu untuk menzairahi Tuanku yang masih lagi gering.

Manakala Exco Kerajaan negeri yang telah menerima gelaran Dato' atas kurniaan KDYMM Tuanku Sultan tidak nampak batang hidung di Istana Mahkota, seolah-olah Tuanku sudah tidak diiktiraf sebagai Sultan Negeri Kelantan Darul'Naim. Apa motif disebalik tindakan Kerajaan Negeri Kelantan tidak menzairahi KDYMM Tuanku Sultan? sedangkan dalam Islam adalah menjadi tanggongjawab kepada orang yang segar menzairahi orang yang uzur.

Begitu juga dengan pemimpin UMNO Kelantan.

PANAS lagi.

No comments: