Tuesday, May 4, 2010

Shaziman, Menteri yang rajin.

Projek Sakit, kini sudah dapat diselamatkan kerana dari 3,737 projek yang telah diluluskan pada Rancangan Malaysia ke 9, sebanyak 99% berjaya disiapkan mengikut jadual, hanya 1% yang menjadi sakit dan kini sedang diusahakan oleh Kementerian dan Jabatan Kerja Raya bagi mengandakan usaha bagi menyiapkan.

Ini jelas dapat dilihat bilamana Menteri Kerja Raya, Dato' Shaziman Mansor turun padang bagi meninjau sendiri perlaksanaan projek sakit bagi mempastikan siap mengikut jadual. Kedatangan Dato' Shaziman ke Kelantan kelmarin sekurang-kurang boleh mengubati keresahan rakyat kelantan yang berharap tidak ada projek yang terbengkalai di kelantan dan harapan rakyat akan menjadi kenyataan dengan jaminan yang diberi oleh Dato' Shaziman itu.

Dato' Shaziman berkata diantara sebab mengapa terdapat projek yang sakit ialah berpunca kerana kontraktor bermasaalah, bahan binaan, perubahan skop dan cuaca dan ini akan dapat diatasi setelah beliau akan berbincang dengan kementerian kewangan supaya kontraktor yang mempunyai kemahiran dan kebolehan saja diberi kontrak.

Saya teramat setuju dengan cadangan itu, tapi bolehkah dilaksanakan setelah ada campurtangan nanti dan bagaimana pula kontraktor yang baru mahu belajar dan baru dapat lesen. Inilah persoalan yang perlu diperhalusi kerana isu ini bukan baru tapi sudah lama dulu cadangan yang sama diwar-warkan oleh kerajaan.

Adalah didapati syarikat atau kontraktor yang projeknya sentiasa sakit tapi terus menerus mendapat projek, buka satu tapi lebih bahkan dapat dengan cara runding terus pula tapi tidak juga siap dan ditamatkan kontrak oleh kerajaan tapi lepas itu dapat pula kontrak secara runding terus dan sakit lagi. Kenapa ini berlaku, sebabnya ada rastu dari pihak atasan.

Cuba siasat kontraktor di Kelantan yang mana banyak yang dapat projek besar-besar terbangkalai dan sakit kerana wang telah dikebas dulu dari sub kont dan setelah ditamat kontraknya, kontraktor itu jumpa menteri dan merayu, pusing-punya pusing terlepas yang itu pun dapat lagi yang baru. Jual lagi dan bergaya lagi, sakit tak apa boleh merayu lagi. Jadi bila projek akan siap mengikut jadual.

Saya fikir projek yang berada dibawah bidang kuasa Kementerian Kerja Raya tidak menjadi masaalah kerana Dato' Shaziman tahu yang mana kontraktor yang dapat menyiapkan projek dan yang mana kontraktor yang cari untung cepat dengan menjualkan projek. Tapi projek yang akan diluluskan oleh Kementerian Kewangan akan menghadapi masaalah selalunya kerana projek selalunya diberi kepada kontraktor kroni pihak atasan tak kira kontraktor itu menepati kehendek sepertimana saranan Dato' Shaziman, inilah yang akan memberi masaalah dan akan mewujudkan projek sakit.

Sudah sampai masanya, bagi mempastikan setiap projek menempati masa untuk siap mengikut jadual sepatutnya peruntukan disalur terus kepada Kementerian Kerja Raya dan Kementerian Kerja Raya diberi tanggongjawab sepenuhnya untuk memilih kontraktor, tidak lagi melalui dan keputusan yang akan dibuat oleh Kementerian Kewangan. Ini adalah jalan yang wajar kerana kemenetrian Kerja Raya cukup arif dalam perlaksanaan projek.

Dato' Shazima mampu bagi mempastikan projek siap mengikut jadual dan kontrator yang dipilih adalah kontarktor yang betul-betul layak dan mampu melaksanakannya. Kerana Dato' Shaziman adalah orang muda dan rajin turun ke lokasi projek bagi memantau sendiri setiap projek dibawa kementerian belaiu akan siap mengikut jadual.

No comments: