Monday, May 24, 2010

Apa beza, 'CINA BUTA' dengan 'BERBUTA'.

Kelantan panas lagi, kali ini dengan isu penceraian, ini berkait dengan KDYMM Tuanku Sultan Ismail Petra dengan Elia Suhana yang diputuskan oleh Mahkamah Syariah akan dibicara pada 13hb. June 2010 nanti yang mana lafaz cerai talak tiga yang diucapkan oleh Tuanku Sultan akan disahkan.

Terdahulu Mahkamah Tinggi Syariah Kota Bharu membenarkan permohonan Elia Suhana untuk melawat suaminya tapi tidak berpeluang kerana suaminya menolak untuk bertemu dengannya sepertimana yang dilapurkan oleh akhbar-akhbar tempatan. Penolakan itu diberitahu oleh Kolonal Zahari yang mendapat titah daripada KDYMM Tuanku Sultan, kerana katanya KDYMM Tuanku telah menceraikannya dengan TALAK 3.

Keputusan Mahkamah Syariah yang menetapkan hari perbicaraan pada 13hb. June nanti akan dapat mempastikan 'true story' apa yang dipertikaikan oleh Elia Suhana. Elia Suhana tak usahlah bersedih dan menangis dengan apa yang berlaku hari ini dan seterusnya kerana sudah lama Elia Suhana sedang gembira dan ketawa apabila dinobatkan sebagai isteri muda kepada KDYMM Tuanku Sultan. Tahukah Elia Suhana pada waktu itu ada insan lain yang sedang menangis.

Perceraian talak 3 dalam Islam sangat-sangat pedih sekiranya seseorang itu masih lagi ada hati untuk kembali bersatu mereka kena menjalankan proses amat memidihkan kerana mereka tidak dapat kembali bersama dengan membuat rujukan dimahkamah atau dihadapan saksi saja, apa yang memedihkan mereka itu kena 'BERCINA BUTA' iaitu terpaksa kahwin dengan orang lain dulu dan bercerai barulah boleh berkahwin semula dengan suami asalnya.

Biasanya lelaki yang sanggup "BERBUTA' itu akan dibayar pampasan yang secukupnya supaya benar-benar akan menceraikan isteri yang dinikahi itu kerana diupah. Ada juga berlaku silelaki pada mulanya setuju untuk mengambil upah 'BERBUTA' tapi oleh kerana layanan siperempuan itu berbalon maka hasrat untuk menceraikannya tidak ditunaikan bahkan menjadikan siperempuan itu sebagai isteri misteri yang sah.

Dalam hal Elia Suhana ini sekiranya mahkamah memutuskan lafas cerai KDYMM Tuanku itu sah dengan talak 3, maka Elia Suhana dengan sendirinya telah menjadi janda dan apabila lepas edah boleh berkahwin lain dan sekiranya Elia Suhana mahu merujuk balik kepada suaminya maka dia hendaklah 'BERCINA BUTA' terlebih dahulu.

Buat masa ini Elia Suhana telah diberi pampasan oleh Kerajaan Negeri Kelantan yang bernilai sebanyak RM5,000 sebulan bermula dari tahun 2007 sejak menjadi isteri kedua dan cek telah disampaikan kepada beliau bulan lalu bernilai RM100,000 ribu lebih. Banyak lagi rakyat yang miskin yang memerlukan bantuan daripada Kerajaan Negeri Kelantan.

No comments: