Tuesday, August 3, 2010

Penjara dan Sebat bagi Pendatang Tanpa Izin.

Merenung keputusan yang telah diumumkan oleh YAB Tan Sri Muhyidden Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia berhubung dengan penarikan balik kemudahan memberi Visa masuk semasa tiba dilapangan terbang (pintu masuk) VOA kepada orang asing, sama ada mereka itu pelajar atau pelancung asing daripada negara China, India, Sri Lanka, Bangladesh dll amat melucukan.

Ini kerana pemberian Visa itu dikenakan bayaran yang hasilnya masuk ke khazanah negara, apabila mereka tidak dibenarkan masuk setelah tiba dipintu masuk secara sah mereka juga akan masuk secara haram yang mana bayaran nanti tidak masuk kepada khazanah negara dan itu merugikan pendapatan negara kerana berpuluh-puluh juta setahun kerajaan dapat hasil dari bayaran mengeluarkan visa dipintu masuk daripada pengunjung.

Bukan kerana ada kemudahan memasuki negara ini setelah tiba mendapat visa yang menyebabkan ramai pendatang ASING tanpa izin berada dinegara kita hari ini. Pokok yang utamanya penguakuasaan yang tidak cekap dan tidak telus dan sistem yang tidak berkesan yang mana biasanya orang ditawarkan mengadakan sistem diberi kepada kroni dan kenalan yang rapat.

Contoh, kemana hilangkan sistem biometrik pekerja asing warganegara Bangladesh yang masuk bekerja di malaysia dari tahun 2006 hingga kini, kenapa datanya sudah tidak boleh dipakai, siapa yang menyediakan sistem tersebut dan oleh kerana sistem yang kerajaan pakai tidak berfungsi maka rakayat Bangladesh dijadikan mangsa, itu adalah tidak adil namanya.

Kini Kerajaan sedang bersedia untuk mengadakan sistem baru Biomatrik, syarikat mana yang mendapat tawaran bagi menyediakan sistem tersebut, kenapa terlalu lama mengambil masa untuk menyiapkan sistem boimatrik itu dan oleh kerana menunggu sistem itu siap kerajaan pula bersedia mengharamkan pekerja asing yang sah dengan tidak memperbaharui visa pekerjaaan tersebut.

Adalah tidak adil untuk memaksa majikan mengurung pekerja asing dikilang atau diasrama kerana visa tidak dapat diperbaharui disebabkan pihak berkuasa tidak mau perbaharui kerana menunggu sistem baru berfungsi. Berapa lama lagi sistem baru akan berfungsi dan berapa ramai lagi pekerja asing yang kena tangkap kerana tidak dapat menunjukkan persambungan visa kerana memangnya visa tidak dikeluarkan untuk disambung buat masa ini,.

Sistem yang akan dibuat nanti tidak akan menepati sasaran bagi mengurangkan kemasukan pekerja asing yang haram selagi yang membuat dasar itu adalah hanya pegawai kerajaan yang tidak dapat menyelami apa yang sebenarnya berlaku dikalangan pekerja asing dibawah. Mereka itu hanya dengar cerita bari dari kawan-kawan dan agen-agen asing yang tentunya ada kepentingan.

Sistem satu bab, Penguatkuasa satu bab, kerjasama diantara majikan, pekerja dan jabatan kerajaan pula satu bab dan yang paling penting adalah melaksanakan hukuman dengan jujur dan telus dan perikemanusiaan. Ertinya sekira pekerja lari kerana diculik oleh agen-agen haram jangan pula majikan didakwa dan didenda. Begitu juga sekiranya pekerja sengaja lari yang mesti dihukum adalah pekerja tersebut dengan menjatuhkan hukuman yang berat termasuk merotan mereka itu.

Pengajaran secara keras hendaklah dilaksanakan kepada pekerja asing yang sejak mula lagi berniat untuk menjadi pendatang tanpa izin. Penjara dan sebat mereka itu.

No comments: