Saturday, August 14, 2010

RM350, pemandu teksi pun nak juga?

Sekiranya kita ada satu rancangan untuk keudara, untuk diperdengarkan kepada masyarakat yang perlu diberi keutamaan ialah penyampai ataupun DJ yang boleh menarik minat orangramai untuk mendengarnya.

Walau pun rancangan itu baik, tapi DJ pula tidak disukai oleh orangramai adalah sia-sia rancangan itu dipersembahkan kerana orangramai tidak berminat untuk mendengarnya. Inilah terjadi ataupun terdapat dikalangan menteri kita hari ini. Dan inilah juga yang terdapat dalam UMNO hari ini.

Gejala inilah yang sekarang ini diperkatakan oleh orangramai terutamanya mereka yang boleh mengundi, yang boleh menentukan parti mana yang akan membentuk kerajaan dan akan menguasai putrajaya selepas pilihanraya umum ke 13 nanti.

Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyidden Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Dato' Sri Hishamuddin Tun Husein dan Dato' Sri Mustapha Mohammed masih lagi boleh mejadi DJ yang baik kepada rancangan Kerajaan Malaysia sehingga kini, tapi tidak tahulah selepas hariraya Aidil Fitri nanti, kerana saya sedang memerhati apakah slogan 1Malaysia, rakyat didahulukan dapat dilaksanakan oleh mereka itu.

Pengumuman yang dibuat oleh Perdana Menteri, Dato' Sri Mohd Najib yang mana peneroka akan mendapat habuan sebanyak RM350.00 seorang sebelum hariraya Aidil Fitri nanti amat-amat dialu alukan, khasnya oleh keluarga peneroka yang memangnya selalu kesempitan kewangan. Inilah topik yang seharusnya diperdengarkan oleh Ezam Md.Noor apabila berada dipentas UMNO nanti sekiranya beliau itu boleh dianggap sebagai DJ yang baik oleh orangramai.

Satu lagi golongan yang boleh dipakai oleh UMNO dan Kerajaan sebagai DJ bagi menyampaikan rancangan elok kerajaan secara berkesan ialah 'Pemandu Kereta Sewa/Teksi', mereka itu adalah dianatara DJ yang tidak mendapat upah yang disukai oleh orangramai terutama penumpang yang suka bertanya. Mereka itu juga boleh menjadi mata dan telinga kepada Kerajaan untuk memunggut maklumat yang disuarakan oleh orangramai.

Mereka adalah tempat orangramai mendapat berita apa yang sedang rakyat perkatakan apabila sesautu isu itu menjadi topik perbincangan umum dan mereka juga dapat mendengar luahan oranramai terutama penumpang dari golongan pengundi berhubung dengan sokongan ataupun kecaman terhadap kerajaan.

Yang pentingnya mereka juga boleh mengulas sesautu isu itu mengikut selera mereka, sekiranya mereka 'belaga angin' dengan kerajaan mereka mempertahankan dasar kerajaan dan menguntuk pihak parti lawan dan begitulah sebaliknya. Untuk mereka itu berpihak kepada kerajaan tentulah ada cara dan keadehnya.

Sekiranya peneroka mendapat habuan RM350.00 sebelum hariraya bagi menampung pendapatan peneroka yang kecil, maka pemandu kereta sewa/teksi juga adalah berpendapatan rendah yang hidupnya kais pagi makan pagi. Mereka juga akan berterima kasih kepada kerajaan sekiranya Perdana Menteri Dato' Sri Mohd Najib dapat mengistiharkan bahawa pemandu kereta sewa/teksi akan mendapat bantuan daripada kerajaan sebelum menjelang hariraya Aidil Fitri.

Saya berpendapat, sekiranya kerajaan tidak ada peruntukan bagi membantu pemandu kereta sewa/teksi, orang seperti Vincant Tan dapat membantu mencari wang ataupun boleh minta Genting Highland sponcer bagi mengurangkan bebanan pemandu kereta sewa/teksi bagi menampung perbelanjaan menjelang hariraya Aiduil Fitri nanti.

Ezam Md.Noor boleh tolong lobi bagi pihak Dato' Sri Mohd Najib kerana dia adalah bekas setiausaha politik menteri kewangan.

2 comments:

eelobor said...

fakta menarik

Detguaq said...

Salam Ramadhan,

Saya sokong!

Virtual taxi's driver...