Monday, August 16, 2010

"Igauan Harussani" ?

pertahankan UMNO

Mengejutkan 'sudah ada perlembagaan baru' yang dibuat bagi menggantikan Perlembagaan Persekutuan yang ada sekarang. mengikut kenyataan yang ditulis oleh akhbar utusan malaysia hari ini dengan memetik pendedahan oleh Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria.

Menurut Harussani, Perlembagaan baru itu menyisihkan hak-hak orang melayu dan juga Islam yang dijamin dalam Perlembagaan sekarang. Ada seseorang telah memberi tiga buku perlembagaan baru itu kapada beliau di Alor Star, Kedah.

Tidak pula disebut siapa yang memberi itu, seseorang itu adakah Melayu atau China, atau India, Khadazan, Dayak atau Asli, dan beliau juga tidak mahu mengulas lanjut apabila ditanya oleh wartawan selepas majlis yang dihadirinya itu.

Ini boleh menimbul syak wasangka dan fitnah dikalangan masyarakat. Sebagai seorang mufti sepatutnya beliau tidak membalingkan satu-satu isu yang teramat sansitif kepada orang melayu dan Islam sehingga boleh menimbulkan fitnah dan kecelaruan dalam masyarakat.

Orang melayu akan pertahankan Perlembagaan Negara dengan bermandi darah, jangan ada sesiapa yang cuba mengusik atau menukar Perlembagaan Negara sebagai teras keamanan dan kestabilan rakyat. melayu jangan cuba dicabar dan digertak, parahlah akibatnya.'

Kita nak tahu, kalau melayu, melayu mana yang berani hendak mengubahkan Perlembagaan Negara kita, kita akan hancurkan perjuangan mereka, kalau China, siapakah orangnya dan sekiranya India dari mana datangnya.

Dalam hal ini kita minta Mufti Perak itu jujur, dengan mendedahkan siapakah orangnya yang hendak menukarkan Perlembagaan Negara dengan menyisihkan hak-hak kita orang melayu dan Islam. Isu ini bukan boleh dimain-main secara politik, kerana Perlembagaan Persekutuan adalah maruah negara dan rakyat malaysia.

Rakyat perlu tahu untuk memudahkan rakyat membuat keputusan, jangan nanti isu ini hanya mainan dan igauan Tan Sri Harussani saja. Sekiranya betul, Dato' Sri Hishamuddin Tun Husein kena bersiap sedia dalam menjalankan tugasnya sebagai Menteri Keselamatan Dalam Negeri supaya tidak akan berlaku huru hara dalam negara.

Ezam Md.Noor bolehlah, menggunakan "keris" membantu Hisahmuddin nanti.

No comments: