Thursday, August 12, 2010

gapa' lebih sedap dari BUDU?

Menjaja product untuk menarik minat pembeli ataupun untuk orang suka , kenalah bercerita perihal product kita itu bagus . Sekiranya kita tidak dapat memberi penerangan tentang kebagusan product kita itu , tidak ada siapa yang mahu beli product kita itu .

Begitu jugalah dengan ceramah poilitik , tidak akan ada pengundi yang berminat untuk mengundi kita sekiranya kita tidak perjelaskan apa untung dan kebaikan bagi mengundi kita . Kita kena jelaskan kepada pengundi supaya mereka itu betul - betul berminat kepada kita untuk menyokong dan mengundi kita , kenapa dan mengapa mereka itu perlu kepada kita .

Pengundi zaman ini sudah tahu membezakan yang mana baik dan yang mana tidak baik , hanya mereka mahu penjelasan yang lebih detail dari penceramah untuk mencadangkan satu bentuk kepuasan kepada mereka sekiranya mereka memilih parti tersebut .

Berceramah dengan hanya menghentam peribadi pihak lawan, tidak menguntungkan , bercerita product orang lain tidak bagus tanpa menjelaskan kebaikan product kita tidak boleh menambah pembeli . Ini kerana pembeli yang biasa dengan product asalnya tidak akan menukarkan product tersebut sekiranya penceramah gagal membandingkan kebaikan product yang dijaja itu .

Politik pun demikian juga , akhir - akhir ini ada penceramah hanya pandai berkata kepada pihak lawan, mencerca peribadi lawan, membuka aib pihak lawan tetapi tidak memberi penerangan dengan jelas untuk mengurangkan bebanan orangramai . Maka ceramah yang dianjurkan itu adalah sia - sia dan berkemungkinan berbahaya.

Seperti kita menyuruh orang kelantan , supaya jangan makan budu dan belacan , kerana katanya budu berbau busuk , tapi kita tidak mencerita dan memberitahu kepada orang kelantan makanan apa yang lebih sedap daripada budu . Orang kelantan tidak akan menukar seleranya dari memakan budu dan belacan kerana dari dulu lagi budu dan belancan terbukti sedap .

Ezam Md.Noor , cukuplah , sia - sia kerja kamu itu .

No comments: