Saturday, May 18, 2013

Serawak 'the hero'.



Negeri yang banyak rakyatnya dilantik sebagai Menteri


Parlimen Malaysia kali ini akan dikuasai oleh pihak pembangkang setelah beberapa orang yang tidak disenangi telah dilantik sebagai Menteri dan seorang menteri yang racist terutamanya yang tidak mewakili parti politik. Siapa dari kalangan ahli parlimen yang akan mempertahankan menteri atau timbalan menteri sekiranya dibelasah oleh ahli parlimen pembangkang dalam persidangan parlimen nanti. Kerana ianya tidak ada parti yang boleh membantu.

Tentunya dewan akan hangat apabila seorang menteri atau timbalan menteri di 'boo' dalam perlimen, tambahan pula menteri atau timbalan menteri yang tidak mesra dengan ahli parlimen yang rata-rata tidak akan senang hati dengan menteri yang tak payah bersusah payah tapi terus dilantik kedalam kabinet.

88 orang ahli Parlimen UMNO yang dipilih oleh rakyat hanya beberapa kerat saja dilantik sebagai Menteri dan Timbalan Menteri dan yang malangnya mereka tidak diiktirah oleh PM Najib setelah sekian lama berkhidmat untuk mempertahankan BN tapi tidak diberi peluang untuk dilantik sebagai Menteri, contohnya Bung Mokhtar dan yang sudah jadi menteri pun digugurkan seperti Shaziman Mansor dan Noh Omar.

Menteri baru yang dilantik tidaklah nampak hebat benar. Tunggu persidangan dewan rakyat nanti, mampukah menteri yang diluar parti dapat menghayati nadi kerajaan atau hanya sekadar pak pacak yang dapat keistimewaan atas anugerah PM Najib.

Berita terbaru, BN akan kehilangan beberapa kerusi Parlimen setelah parlimen bermula, sama ada menjadi ahli parlimen bebas atau join PR belum dapat pengesahan, sekiranya ia bermula dari serawak tentunya akan mengubah percaturan politik tanahair. Ertinya 133 - 6 -4 untuk parlimen dan bagaimana pula di Negeri Trengganu, Kedah dan Perak yang menang tipis.

Mungkin 3 negeri iaitu Kedah, Perak dan Trengganu akan bergelora sekiranya angin perubahan datang dari negeri Serawak dan negeri dibawah bayu. Sama-sama kita tunggu perkembangannya.

No comments: