Thursday, November 5, 2009

Usahalah atas KEYAKINAN


Dato' Di, tokoh harapan UMNO Kelantan.

Gambar:

YB. Dato' Noor Zaidi (Dato' Di) Salah seorang pemimpin UMNO Kelantan yang juga sebagai SETIAUSAHA, Badan Perhubungan UMNO Kelantan.

Saya percaya, Dato' Mohd Najib akan tunai kata-katanya di Dewan Rakyat hari ini (4.11.09) berhubung dengan wang ihsan untuk rakyat Negeri Kelantan. Wang Ihsan itu adalah royalti minyak hasil daripada permohonan YAB Menteri Besar Kelantan kepada YAB Perdana Menteri Malaysia.

Nama tidak penting, yang pentingnya duit akan disalurkan ke Kelantan untuk rakyat Kelantan dan Negeri Kelantan, bagaimana cara dan keadehnya tidak perlu dipersoalkan lagi yang pentingnya Dato' Mohd Najib telah bersetuju untuk menyalurkan duit hasil bumi Kelantan ke Kelantan.

Jelas, tuntutan Kerajaan Kelantan telah berhasil supaya hasil dari lautan dalam kawasan Kelantan dikembalikan kepada rakyat Kelantan dan jelas juga bahawa slogan Dato' Mohd Najib iaitu 1Malaysia, rakyat didahulu telah tertunai sudah untuk rakyat Kelantan kerana itulah harapan seluruh rakyat Kelantan supaya Kelantan juga akan terus membangun bukan saja bersama Islam tapi membangun bersama pembangunan yang pesat dan moden.

Tapi siapakah sebenarnya yang untung, setelah wang ihsan mengalir di Kelantan?

Terdirinya bangunan pencakar langit yang 'gah', siapa punya, siapa kontartornya, lesen siapa yang dipakai. Terbinanya lebuhraya yang besar dan panjang siapa pembuatnya, lesen siapa punya dan harganya berapa ratus juta dan seturusnya pertanyaan, UMNO untungkah atau orang-orang terpilih dalam UMNO yang untung?.

PAS tentu untung kerana orang-orang PAS akan kata inilah "berkat" hasil doa Tok Guru, orang kampung akan percaya dan akan terus memangkah PAS dalam pilihanraya. Ini akan terjadi kerana sehingga kini ramai pemimpin dan ahli-ahli UMNO tidak yakin UMNO dapat menumbangkan kerajaan PAS di Kelantan.

Kini, nampaknya Dato' Mohd Najib sudah YAKIN bahawa UMNO mempunyai peluang yang cerah untuk merampas Kelantan ketangan BN itulah sebabnya tuntutan yang dibuat oleh Kerajaan Kelantan disambut dengan lemah lembut dan diistihar bahawa rakyat Kelantan akan dapat menikmati hasil buminya dengan menyalurkan wang tersebut tanpa berselindung.

Dato' Mohd Najib sudah YAKIN, saya pun YAKIN dan sekiranya semua ahli UMNO YAKIN tidak ada sebab lagi untuk beberapa pemimpin UMNO Bahagian di Kelantan bercakaran sesama sendiri yang boleh merosakkan impian Presiden UMNO dan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Dato' Mustapha Mohamed yang mahu melihat Kelantan diperintah oleh BN pada pilihanraya umum ke 13 nanti.

Ahli-Ahli UMNO Kelantan bermulalah dengan YAKIN.

Wednesday, November 4, 2009

tahniah awal untuk ANNUAR MUSA.

dari madinah munawarrah
insyaAllah saya doakan untuk kemenangan
'KELANTAN juara piala MALAYSIA'

semangat rakyat kelantan yang bergelar 'wira merah' sehinggap sanggup mendabik dada mempamirkan nama KELANTAN.


KELANTAN
'juara piala'
MALAYSIA
2009

*kepada pengurusan KAFA adalah molek diberi sumbangan kepada anak-anak muda yang berani dan gagah seperti terdapat dalam gambar diatas sebagai penghargaan terhadap sokongan fanatik mereka itu*

Tuesday, November 3, 2009

Sokong Kerajaan Perpaduan.

YAB Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak telah bersuara bersetuju sebuah Kerajaan Perpaduan dengan Kerjasama PAS dapat diujudkan bukan kerana kepentingan politik tapi memenohi tuntutan Agama. Jelas UMNO dan Kerajaan Barisan Nasional tidak bersikap mementingkan diri dan sanggup berkongsi kuasa untuk pengukuhan Agama.

Semangat yang ditunjukkan oleh YAB Dato' Mohd Najib itu hendaklah disokong oleh semua rakyat Malaysia yang bergelar Melayu dan beragama Islam terutamanya kepada pemimpin parti politik Melayu tak kira dari PAS ataupun Keadilan, kerana peluang ini tidak selalunya datang apatah lagi untuk mengagihkan kuasa.

Sudah tentu sekiranya PAS atau pun Keadilan sanggup menerima tawaran yang dihulurkan oleh Dato' Seri Mohd Najib untuk membentuk Kerajaan Perpaduan pastinya satu atau dua kerusi untuk jawatan Menteri akan diberi kepada orang yang akan mewakili parti PAS atau Keadilan.

Apabila Kerajaan Perpaduan terbentuk maka kuasa melayu akan terus kukuh untuk mentadbirkan Kerajaan dan rakyat akan mendapat keuntungan dan keistimewaan kerana percangahan dikalangan pemimpin politik melayu akan terhapus. Negara Malaysia akan terus aman dan makmur dan rakyat akan hidup dalam rukun dan damai. Inilah kehebatan gaya kepimpinan Dato' Seri Mohd Najib sekiranya impian dan cita-cita beliau menjadi kenyataan.

Yang jelas Dato' Mohd Najib ada keyakinan untuk membina sebuah Kerajaan yang kukuh dan gagah serta jujur untuk melihat perpaduan melayu menjadi kenyataan yang mana apabila melayu bersatu maka perpaduan kaum juga akan terus utuh bagi membina sebuah negara yang dikenali sebagai 1Malaysia.

Tinggal lagi sejauh mana sambutan lirik yang dicipta oleh Dato' Seri Mohd Najib itu dapat dinyanyikan oleh pemimpin PAS seperti Tok Guru Nik Aziz dan Haji Hadi Awang serta pemimpin Keadilan Anwar Ibrahim yang juga diketegorikan sebagai pemimpim Islam. Apakah mereka itu pemimpin pembangkang ada cita-cita yang sama dengan Dato' Seri Mohd Najib untuk melihat rakyat Malaysia bersatu dan berpadu demi Agama dan Negara.

Sekiranya seruan Dato' Seri Mohd Najib itu tidak disambut dan mendapat reaksi dingin oleh pemimpin melayu dari parti pembangkang, itu bermakna nasib orang melayu di Malaysia ini masih ditahap yang sama, masih memerlukan subsidi untuk terus hidup, masih tidak dapat mendabik dada dengan gah ditanahair sendiri kerana kuasa ekonomi masih dibelit oleh bangsa yang bukan namanya melayu.

Apa pun adalah diharapkan, Kerajaan Perpaduan yang dicetuskan oleh YAB Dato' Seri Mohd Najib itu hendaklah disokong oleh seluruh rakyat jelata, kerana dengan cara itulah kuasa melayu akan dapat dipertahankan dibumi Malaysia ini, tidak ada cara lain lagi dimusim hadapan untuk membenarkan kata-kata laksamana Hang Tuah bahawa Melayu tak akan hilang didunia, tapi sekiranya saranan dan cetusan yang dibuat oleh Dato' Seri Mohd Najib itu tidak dapat diamalkan percayalah hanya nama Melayu saja yang tidak hilang didunia tapi kuasanya akan ditelan zaman.

Melayu akan menangis dibumi sendiri setelah jari-jari pemimpin melayu hanya satu yang menunding kedepan dan empat lagi menunding ke diri sendiri. Malayu akan terbakar dan dibakar. Menangis tidak berguna lagi.

Monday, November 2, 2009

Nak royak sikit.

Assalaimualaikum.

Saya akan berangkat ketanah suci bagi mengerjakan HAJI pada 5hb. Nov. 2009, jam 7.15malam.

dikesempatan ini saya memohon ampun dan maaf kepada anda sekiranya ada tersalah silap.

saya bersama isteri serta anak-anak rieni dan milissa dijangka pulang ketanah air pada 19hb. Disember 2009.

berbudi, mengenang budi, membalas budi

Email dari Nor Mazie Mohd Noor.


Sebahagian runggutan peminat BOLASEPAK KELANTAN apabila sudah perkasa.

Hari ini,(24hb. Oktober 2009) bolasepak Piala Malaysia separuh akhir antara Kelantan dan Perlis. Ramai yang mengamuk dan marah-marah di kedai-kedai kopi kerana susahnya nak mendapatkan tiket bola. Ramai ulat-ulat yang mengambil kesempatan menjual tiket black market pada harga sehingga RM100 untuk astaka dan RM30 untuk terbuka.

Dulu, masa mula-mula Tan Sri ambil alih pasukan Kelantan, kehulu kehilir diusung pemain2 Kelantan mencari sokongan peminat. Lalu tertubuh lah Kelab Penyokong Kelantan dengan dikenakan sedikit bayaran keahlian. Dapat la T-shirt tengkuk bulat sehelai seorang .Masa tu nak dapatkan tiket, boleh terus berhubung dgn pengurusan Kelab.

Tapi bila dah gah, dah hebat....dapat masuk semi final,dah ramai penyokong dapat sanjungan konon-konon nya, maka tak perlu lagi kepada Kelab Penyokong. Tinggal terus tak ada nilai satu sen pun. Di Ketereh, anak buah pemuda sendiri ada yang bergocoh berebut nak beli tiket. Ini penyakit UMNO Ketereh, hanya berguna untuk jadi jong kaka bila bekwah @kenduri , tinggal bila senang. Tan Sri kan Presiden, tidak kah boleh uruskan jualan sebahagian tiket untuk bahagian Ketereh ? Anak buah ramai dan tidak rugi kalu bui sedikit istimewa pada rakyat Ketereh. Bukan nya puak tu nak tiket percuma, tapi nak beli dengan pitih sendiri kerana nak MENYOKONG pasukan bolasepak Kelantan. Tan Sri kena ambik kira semua ni.


Nota:

Bukan salah Tan Sri, yang salahnya Kerajaan Negeri Kelantan yang tidak mahu perbesarkan Stadium, sekiranya Stadium Kelantan boleh memuatkan 50,000 tempat duduk, pasti soal nak beli tiket tidak timbul dan tak perlu 'bergocah', oleh itu marilah kita desak Kerajaan Negeri supaya percepatkan proses membina Stadium Baru yang boleh memuatkan penuntun yang lebih ramai.

Pada 7hb. Nov. 2009 nanti KELANTAN lawan N.SEMBILAN pertandingan akhir di Stadium Bukit Jalil dan tentunya diharap masaalah tiket tidak menjadi kekecohan lagi, yang pasti lebih 50,000 rakyat Kelantan akan membanjiri Stadium Bukit jalil.

Menteri Besar Negeri Sembilan berhadap sangat semuga pasukannya beroleh kejuaraan nanti sempena pertandingan akhir kerana berlaku pada tahun 09 dan sebagai hadiah kepada Yang DiPertuan yang baru ditabalkan dan untuk Kelantan saya doakan (diMasjid Nabawi) semuga Kelantan beroleh kemenangan sebagai hadiah kepada penyokong dan peneraju KAFA terutamanya Tan Sri Annuar Musa yang begitu berharap bagi meletakkan pasukan Kelantan sebagai sebuah pasukan gergasi dipantai timur dengan harapan dimusim depan banyak lagi kejuaraan akan diperolehi oleh pasukan Kelantan.

Kejayaan Pasukan Kelantan melayakkan diri ke pertandingan Akhir kerana Tan Sri Annuar Musa didokong dengan sokongan padu daripada Ahli-Ahli Majlis dan Pemain yang tidak mementingkan diri. Tidak seperti UMNO Bahagian Ketereh. (gambar tan sri annuar musa dipetik dari blog MSO).



Sunday, November 1, 2009

Foto Jamuan AidilFitri

Gambar sekitar Jamuan AidilFitri
anjuran
YAYASAN TENGKU TEMENGGONG KELANTAN
bersama
MAJLIS SENIBUDAYA KELANTAN
Pada 24hb. Oktober 2009. (Hari Sabtu)
di Kedai Kadok, Kota Bharu, Kelantan.

Al-Fadhil Imam Muda Masjid mukim Kadok, bersalam dengan YAM TT Kelamntan


tina, rinie dan malissa dikerumuni oleh adik-adik kecil menanti sampul raya.

anak-anak yang hadir dimajlis tersebut yang ingin melihat wajah TT dari dekat


suasana yang sungguh meriah.


sebahagian jawatankuasa bergambar kenangan dengan TT


sebahagian tetamu yang hadir


Presiden Majlis Senibudaya Kelantan memberi ucapan


orangramai sedang mendengar ucapan


tetamu kehormat



presiden majlis senibudaya kelantan (MASK)


asyik melihat persembahan kebudayaan


pertunjukan silat berkeris


silat oh silat



semasa ketibaan YAM Tengku Temenggong Kelantan.

menunggu keberangkatan tiba YAM TT


orangramai sedang menjamu selera


cik mek molek mengambil kueh mueh untuk dimakan


jawatankuasa sedang mendengar taklimat dimalam persiapan terakhir.

Majlis jamuan "AidilFitri" anjuran Yayasan Tengku Temenggong Kelantan bersama majlis Senibudaya Kelantan mendapat sambutan diluar dugaan. Kejayaan itu kerana ada kesepakatan dikalangan ahli-ahli jawatankuasa dan sokongan masyarakat setempat. terima kasih diucapkan kepada semua yang terlibat.


Tuesday, October 27, 2009

Terima Kasih yang hadir.


Atas nama NGO ' Majlis Senibudaya Kelantan' MASK, aku mengadakan Jamuan AidilFitri dikampung ku 'Kedai Kadok, Kota Bharu, Kelantan' kini dipanggil Pekan Kadok hasil pemerintahan PAS sejak tahun 1955 lagi. Itulah kejayaan PAS kerana tak dapat bawa perubahan fizikal dapat tukar nama tempat pun dikira satu pembaharuan dan kejayaan. Itulah kerja bodoh yang dapat dilaksanakan oleh PAS di Kadok.


Jamuan AidilFitri itu berjaya diadakan bersama Yayasan Tengku Temengong Kelantan, ribuan orang kampong hadir menjamu selera dengan berbagai juadah jamuan disediakan termasuk gulai lembu cicah roti, satay nasi empik, meehoon goreng, bubur kacang, karipap, ketumpat kacang, beleda dan tidak ketinggalan tapai bungkus daun getah.


Majlis dimeriahkan lagi dengan keberangkatan YAM Tengku Muhammad Fakhry Petra, Tengku Temenggong Kelantan dengan disambut oleh seratus orang jawatankuasa yang berpakaian lambang Yayasan dan persembahan kebudayaan dengan persembahan 'SILAT KERIS MELAYU' lambang kebudayaan orang kempung.


Tetamu dan orangramai yang hadir adalah semua lapisan masyarakat dan fahaman parti politik. Ada orang UMNO, ada orang PAS dan ada orang Keadilan begitu juga dengan pemimpin parti politik, YB. Haji Alwi Che Mat (UMNO) hadir walaupun terlewat, YB. Senator Dato' Rusli Ibrahim (PAS) dan YB. Aziz Kadir (Keadilan), kehadiran mereka kerana menghormati aku sebagai orang kecil dikampung.


Tentunya aku menjemput semua pemimpin UMNO dalam bahagian KETEREH melalui sms dan kad jemputan tapi malangnya tidak semua hadir kerana tidak mahu hadir kerana ego dan sombong mempunyai jawatan dalam parti dah besar sangat. Itulah sifat pemimpin UMNO kampung, tidak berjiwa besar, penyakit berpuak masih menkoloti pemikiran membuat semaking ramai orang tidak menghampiri UMNO.


Diharap kursus untuk Jawatankuasa UMNO Bahagian nanti dapat menghasilkan sebuah impian yang menarik, yang jahil berpolitik dapat diasuhkan supaya menjadi pemimpin yang bertamaddun dan berwibawa, tahu yang mana musuh sebenar. dapat menghilangkan ego dan hidung tinggi yang betul betul mahu berkhidmat kepada rakyat.


Semuda semua senario politik UMNO Ketereh akan berubah dan kembali kepada perjuangan asal seperti semasa aku menjadi Ketua Pergerekan Pemuda UMNO Bahagian dulu. Berjuang untuk Agama, Bangsa dan Tanahair bukannya cari projek untuk diri sendiri seperti dua tiga kerat pemimpin UMNO Bahagian sekarang berpolitik kerena 'projek'. Tan Sri Annuar Musa, selaku Ketua UMNO Bahagian Ketereh sudah tahu yang sebenarnya. BERTINDAKLAH.

Thursday, October 22, 2009

Jemputan terbuka.

MOHD SOBERI SHAFII
(Presiden Majlis Seni Budaya Kelantan)

&

YAYASAN TENGKU TEMENGGONG KELANTAN


Dengan hormatnya menjemput Tan Sri/Dato'/Datin/Tuan/Puan ke Majlis Jamuan AidilFitri yang akan berlangsung sebagaimana berikut:


  • Tarikh: 24hb. Oktober 2009 (Hari Sabtu)


  • Masa: bermula jam 4.00 patang hingga 6.00 patang

  • Tempat: Di Kedai Kadok, Ketereh, Kota Bharu.

Semua dijemput hadir.Semuga dengan kehadiran anda lebih memeriahkan lagi majlis tersebut. Terima Kasih.



Monday, October 19, 2009

Gambar sebagai kenangan


bersama Dato' Seri Hishamuddin Tun Husein Onn, Naib Presiden UMNO, Pengerusi pindaan perlembagaan UMNO 2009. Diluar Dewan MERDEKA Pwtc.

Sunday, October 18, 2009

kerusi kosong.

dalam dewan merdeka
semasa menjadi perwakilan UMNO Bahagian 2009.

Saturday, October 17, 2009

UMNO JANGAN DIUBAH.

'pemimpin bahagian hendaklah berubah dan diubah'

'Sebelum mati" nak juga tengok UMNO dapat menubuh Kerajaan di Kelantan. itulah salah satu ayat yang disampaikan oleh Noor Zahidi wakil badan Perhubungan UMNO Kelantan dalam menyampaikan ucapan sebagai menyokong ucapan dasar Presiden parti.

Saya yakin ucapan itu adalah ucapan ikhlas sebagai seorang pemimpin, ucapan yang datang dari hati sanubari yang menjadi impain setiap orang pemimpin yang sudah kenyang, yang mahu melihat negeri kesayangannya terus membangun dan rakyatnya akan hidup dalam sebuah negeri yang aman dan stabil.

Begitu juga dengan ahli-ahli UMNO diperingkat akar umbi, mereka terus menyokong UMNO tak kira masa, tak kira wang ringgit kerana mereka mahu berteduh dibawah sebuah kerajaan yang diterajui oleh UMNO walaupun mereka tahu ada setengah pemimpin UMNO tidak peduli kepada kemenagan parti dalam pilihanraya asalkan mereka itu kekal sebagai Ketua Bahagian.

Biasanya pemimpin seperti itulah yang dapat layanan istimewa dari pemimpin parti diperingkat pusat, diberi semua permintaan untuk kepentingan peribadi pemimpin tersebut. Walaupun tahu Pemimpin Bahagian tersebut kerjanya kepada parti sebagai sambil lewa saja tapi Pemimpin dipusat terus memeliharanya. Isi saku dan kekayaan adalah menjadi keutamaan perjuangannya, minta projek sana sini kata nak tolong parti tapi masuk poket sendiri sedangkan ahli parti kering menjilat gosi.

Zaman Dato' Najib ini sekali lagi ahli UMNO disedarkan dengan slogan "Bangkitlah untuk terus berjuang" kemenangan sedang menanti didepan, 'Bangkitlah' 'Bersatulah' dan terus berjuang dengan merapatkan barisan, itulah pesanan pemimpin dan arahan yang diberi kepada ahli-ahli parti. Dan ahli-ahli parti yang tidak berjawatan penting diperingkat Bahagian akan akur kepada arahan dan kehendak Presiden, tapi bagaimana dengan pemimpin Bahagian, adakah semuanya akur kepada arahan dan saranan dari Presiden dan sekiranya ada yang tidak akur apakah tindakan yang akan diambil terhadap mereka itu?. Inilah persolanan yang tidak dijawab oleh pemimpin UMNO didalam perhimpunan Agung UMNO 2009 yang berakhir semalam.

Orang bawah sentiasa taat dan setia, tapi orang atas terutamanya di peringkat Bahagian bertindak ikut suka hati terhadap ahli, kalau ahli itu ikut telunjuk dia maka ahli itu dijaga tapi sekiranya ahli mempunyai pendangan yang berbedza maka orang itu akan disisih dan dipancung. Fanomen inilah yang membuat UMNO jadi lemah dan rebah kerana walaupun pucuk pimpinan UMNO diperingkat Pusat dan Negeri tahu tapi tidak berbuat apa-apa dan tidak ada tindakan yang diambil apatah lagi sekiranya pemimpin Bahagian itu ada hubungan intim dengan Setiausaha Agung UMNO. Maka segala kurap dan panau pemimpin UMNO Bahagian itu akan ditudung dan dilindungi.

Akibatnya, walaupun UMNO dibawa kepimpinan baru dengan semangat baru dan tekad baru untuk memperkasakan UMNO tapi sekiranya orang lama masih disitu, angin saja yang bertiup dan lalang tetap mendayu.

Wednesday, October 14, 2009

UMNO tetap pertahankan kuasa MELAYU - Najib.

Hari ini bermulanya persidangan Agung UMNO Malaysia. taklimat Presiden oleh YAB Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak kepada semua perwakilan di dewan Merdeka sungguh mantap dan masej jelas telah disampaikan kepada semua ahli.

Yang jelasnya beliau mahu ahli-ahli parti berkerja dengan semangat 'JUJUR dan TAWADUK' kerana dengan sifat yang demikian beliau percaya UMNO akan terus releven kepada rakyat Malaysia bagi meneruskan pemerintahan negara. Dengan sifat JUJUR dan TAWADUK juga beliau percaya teori "RAHMAN" tidak boleh diguna pakai dalam menentukan pemerintahan di Negara ini.

Dalam ucapan tertutup itu banyak perkara yang disampaikan kepada ahli-ahli supaya mereka itu insaf dan sedar bahawa kuasa melayu mula terhakis dan perkara ini harus diperbetulkan dengan harapan ahli-ahli UMNO menjadi barisan depan bagi mempertahankan kuasa MELAYU terus kekal menerajui negera Malaysia yang tercinta ini.

Yang menang tak dapat semua dan yang kalah tak hilang semuanya.

SELAMAT BERSIDANG.

Monday, October 12, 2009

TS Isa calun pilihan rakyat.

Mejoriti besar. 5435 yang diperolehi oleh YB. Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad wakil rakyat ADUN Bagan Pinang dikira masih sedikit. Sepatutnya TS Isa akan mendapat mejoriti 6303 kerana undi pos tercicir kepada PAS sebanyak 601 undi. Sepatutnya undi p0s kali ini tidak berpihak kepada PAS kerana tidak sepatutnya polis dan tentera tidak mengundi BN kerana kerajaan dibawah pimpinan Dato' Najib telah banyak membantu dan memberi kemudahan kepada mereka anak beranak.

Undi 601 yang diberi kepada PAS itu bolehlah dianggap undi yang tidak mengenang budi, undi yang didorang oleh hawa nafsu yang tidak dapat menilai kebaikan yang telah dicurahkan oleh Dato' Najib kepada mereka. Undi protes kerana dipesongkan dengan isu-isu peribadi seperti tuduhan yang dibuat terhadap TS Isa berhubung dengan rasuah politik wang dan lain-lain.

Walau bagaimana pun TS Isa cukup berpuas hati dengan apa yang dapat, undi dengan mejoriti besar akan membuat calun selepas TS Isa selepas beliau nanti akan kenalir takut kalah ataupun mejoriti merusot. Kemenangan BN kali ini adalah kemenagan bergaya kepada pucuk pimpinan UMNO kerana pengundi di Bagan Pinang telah menolak saranan Tun Mahathir.

Yang dapat dilihat ialah semasa pilihanraya di DUN Selambau dan Parlimen Bukit Gantang dulu BN kalah walaupun Tun Mahathir turun berkempen dan merastui calun yang bertanding sedangkan di DUN Bagan Pinang calun yang tak disukai oleh Tun Mahathir dan tak tolong datang berkempen boleh menang besar. Apakah masej yang sebenarnya?.

Maka sekiranya selepas daripada ini ada berlaku pilihanraya kecil eloklah terlebih dahulu Tun Mahathir memberi komen yang nagetif kepada calun tersebut dan istihar bahawa beliau tidak akan turun untuk berkempen kepada calun tersebut kerana dengan berbuat demikian calun itu akan beroleh kemenangan yang besar seperti apa yang terjadi kepada TS Isa Samad.

Dan jangan beri Tun Mahathir sokong, takut-takut akan kalah seperti yang terjadi di Bukit Selambau ataupun Bukit Gantang. Ini adalah merupakan teori kepada BN dimasa yang akan datang dan apakah Tun Mahathir sengaja berbuat demikian kerana beliau tahu sekiranya dia buat kenyataan sokong TS Isa Samad dan turun berkempen, TS Isa Samad akan kalah?.

Apa pun yang jelas sebagai satu pengajaran kepada BN ialah bermula saja hari penamaan calun, segala bekalan cukup dan sampai kepada jentera tidak seperti dilain tempat yang mana sehingga disaat akhir pun bekalan tidak sampai kepada jentera yang membuat jentera akan lemah dan malas. Di Bagan Pinang bekalan tidak putus dan lebih dari cukup sehinggakan Wak yaah pun dari dulu sokong PAS kerana di desak oleh Wak Long telah menyokong BN.

Tahniah Tan Sri Isa, jangan lupa tunai janji kepada rakyat dan jangan mungkir janji kepada sahabat-sahabat. semuga nama TS Isa tidak tercicir dalam pilihanraya umum ke 13 nanti. Keputusan pilihanraya ini menunjukkan calun yang disukai oleh rakyat tidak diketepikan tidak seperti apa yang berlaku di Ketereh dalam pilihanraya umum ke 12 dulu.

Friday, October 9, 2009

Bagan Pinang, Hadiah Istimewa buat Najib.

Perdana Menteri Malaysia Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak telah selamat kembali ketanahair dari lawatan diluar negara. Lawatan yang dikira sangat berjaya kerana dalam waktu ahli-ahli UMNO sibuk berkempen di Bagan Pinang Dato' Najib dapat mewarnai negara Malaysia di pentas dunia dengan memperkenalkan slogan 'One World' dan menyedaikan dana untuk pendidikan sebagai satu asas untuk melihat kemajuan dunia akan terus tersusun untuk umat manusia.

UMNO/BN sedang menyiapkan satu anugerah kepada Dato' Najib dengan berkerja keras bagi mempastikan kerusi DUN Bagan Pinang dapat dipertahankan bahkan akan berusaha supaya mejoriti terus memucak sebagai hadiah istimewa kepada Dato' Najib menjelang perhimpunan Agong UMNO nanti, walaupun Tengku Adnan Mansor masih menjadi Setiausaha Agong UMNO Malaysia.

UMNO Kelantan dan UMNO Bahagian Tampin yang diberi tanggongjawab mempastikan UMNO menang cemerlang di peti undi si-rusa terus menerus menganjurkan aktibiti disamping mengaturkan startegi. Malam ini di Peti Undi Si-Rusa diadakan persembahan 'DIKIR BARAT' yang akan diselang dengan ucapan dari YB. Dato' Shaziman Mansor, Menteri Kerjaraya Malaysia bagi menarik minat genarasi muda dan malam besuk diadakan pula persembahan WAYANG KULIT bagi mengisi masa lapang generasi tua yang akan turun mengundi pada 11hb. Oktober 2009 nanti.

Pati Undi Si-Rusa boleh menentukan kemenangan kepada BN di pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang kerana disini terdapat 2 orang Menteri dan seorang Timbalan Menteri yang bertugas sepanjang masa bagi mempastikan tidak ada pengundi tercicir dan semuanya mengundi BN. Dato' Mustapha Mohamed, Menteri MITI dan Dato' Shaziman Mansor Menteri JKR serta Dato' Awang Adek Husein, Timbalan Menteri Kewangan adalah orang kerajaan yang menjaga kebajikan para petugas yang datang dari Kelantan ataupun Tampin serta penduduk tempatan.

Jaga cukup, kalau kalah lagi itu bermakna UMNO outside.

Wednesday, October 7, 2009

Bagan Pinang; 'bersatu tapi tak setia'?


Sebenarnya keputusan parti mana yang menang dalam pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang nanti akan mengambarkan minat rakyat malaysia berpolitik dalam pilihanraya umum ke 13 nanti.


Terutamanya parti PAS dan Pakatan Rakyat, sekiranya PAS dapat mengalahkan calun BN di DUN Bagan Pinang nanti, suasana politik Malaysia akan bertukar arus, semangat PAS dan Pakatan Rakyat untuk menubuh kerajaan dalam pilihanraya ke 13 nanti akan berkobar-kobar begitu juga dengan rakyat yang kurang senang dengan kepimpinan UMNO di peringkat Bahagian, mereka akan terjemahkan kebenciannya dengan memberi kemenangan kepada parti Pakatan Rakyat.


BN boleh meredakan keghairahan Pakatan Rakyat itu dengan berusaha untuk mendapat kemenangan besar dalam pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang nanti, dengan menambah mejoriti BN boleh melemahkan Pakatan Rakyat dari terus dibuai mimpi tapi sekiranya BN tidak berusaha dengan keras dan mejoriti merusot atau pun kalah maka mimpi pakatan rakyat akan menjadi kenyataan. Mood boleh merubah keputusan politik.


Oleh itu teramat malang kerana nampaknya pemimpin UMNO Bahagian diseluruh negara tidak begitu berminat untuk datang membantu UMNO di DUN Bagan Pinang yang datang sedikit jentera dari wanita dan puteri UMNO untuk menolong, nampaknya ramai berharap UMNO akan menang kerana kawasan DUN Bagan Pinang adalah kawasan selamat buat BN.


Sepatutnya agenda utama seluruh orang UMNO adalah mahu melihat PAS hilang deposit di DUN Bagan Pinang, mereka patut datang kempen dari rumah kerumah supaya seluruh rakyat dalam DUN Bagan Pinang menolak PAS dan sekiranya jentera UMNO seluruh negara datang menghampiri kepada 14,000 pengundi maka tidak mustahil UMNO boleh menang besar.


Nampaknya dalam pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang ini, UMNO kurang startegi tapi banyak aktibiti sedangkan aktibiti belum tentu boleh menjaminkan kemenangan tapi sekiranya startegi itu betul tidak mustahil BN akan menang mudah di DUN Bagan Pinang dan PAS kecundang dengan membawa padah sehingga ke pilihanraya umum ke 13 nanti.


Yang takutnya apabila UMNO mengambil mudah, akibatnya akan terima padah.

Monday, October 5, 2009

Bolehkah TS Isa Samad jadi YB.

Barisan Nasional di Bagan Pinang 'over confiden'. Kenapa tidak ! ini kerana pergi saja disetiap peti undi lapurannya 'beres' dalam erti kata PAS tak boleh holor kaki, jentera PAS seperti Abduh asyik berlegar di kedai kopi tengok bola di TV. Peristiwa ini benar-benar berlaku semalam semasa saya berada dekat POS Peti Undi Si Rusa.

Undi dikalangan bekas tentera memberi jaminan selesa kepada kemenagan calun BN, Tan Sri Isa Samad, mejoriti 2300 lebih dalam pilihanraya lalu sudah pasti akan bertambah sekiranya kejujuran manusia berlaku di DUN Bagan Pinang ini.

Pengundi India dan Cina yang diragukan dalam pilihanraya umum lalu kini kembali utuh untuk menyokong Tan Sri Isa samad, rata-rata mengatakan mereka mengundi kali ini kerana undi calun bukan undi parti kerana mereka ingin membalas budi TS Isa Samad dan mereka akan terjemahkan melalui undi pada 11hb. Oktober 2009 nanti.

Nampaknya kemenagan TS ISa Samad nanti kerana faktor 'BERBUDI, MEGENANG BUDI dan MEMBALAS BUDI. Satu amalan klasik yang dipegang oleh rakyat Malaysia dan sekiranya TS Isa Samad dapat mengatasi mejoriti yang lalu, ini bermakna slogan "1 MALAYSIA' Dato Seri Najib sudah menjadi dan difahami oleh rakyat jelata. Ura-ura parti pakatan untuk membentuk kerajaan pada pilihanraya umum ke 13 nanti akan tinggal angan-angan.

Dan sekiranya berlaku kebocoran dalam BN. Keputusannya berpihak kepada PAS maka BN dan UMNO bolehlah bersiap dengan tuku lekai kerana signal kemusnahan kerajaan BN akan bermula disini. Istilah RAHMAN betul-betul menjadi kenyataan dan yang pastinya Ketua Setiausaha Negara (KSN) dan Ketua Polis Negara (KPN) tidak akan disambung lagi selepas pilihanraya umum ke 13 nanti.

Kepada petugas BN didalam Pilihanraya Kecil N31 DUN Bagan Pinang, awaslah jangan nanti BN kalah dalam sedap.

Friday, October 2, 2009

Sejarah Tan Sri Husein Ahmad?

Tan Sri Husein Ahmad, Nama yang tersohor diarena politk Kelantan kerana kesetiaan kepada parti dan pucuk pimpinan kini semangkin dilupakan kecuali Dato'Ibrahim Ali sekali sekala menjemputnya diacara anjuran MTRK dan PERKASA.

Diwaktu ini (jam 3Petang) Dato' Ibrahim Ali bersama pengikutnya berhimpun disebelah Stadium Pasir Mas kerana menghadiri perhimpunan yang menyokongnya bagi terus bertarung dengan Tok Guru Nik Aziz dalam isu cabar mencabar supaya meletak jawatan sebagai wakil rakyat. Isu yang merugikan masa depan orang melayu di Kelantan.

Tan Sri Husein Ahmad juga adalah insan yang sentiasa menjunjung tinggi kedualatan institusi raja terutamanya untuk negeri Kelantan walaupun pada satu ketika gelaran 'Dato' yang diperolehi oleh beliau ditarik. Namum kestiaannya kepada KDYMM Almarhum Sultan Yahya Petra tidak berbelah bagi kerana Tan Sri Husein Ahmad tahu cabutan gelaran itu bukan kerana kehendak hati Tuanku tapi tindakan itu dibuat atas nasihat orang tertentu yang sakit hati kepada Tan Sri Husein dalam erti katanya penasihat yang menumpang rezeki dibawah payung Tuanku Sultan.

Hari ini sejarah Tan Sri Husein Ahmad berulang lagi. Kenapa dan Siapa?, sama-samalah kita doakan semuga negeri Kelantan tidak dilanda sunami seperti di Padang, Sumatra Indonesia.

Thursday, October 1, 2009

Annuar Musa - Janji harus ditepati.

Tun Mahathir tidak mahu turun berkempen untuk BN di Pilihanraya kecil batang pinang kerana calunnya Tan Sri Isa Samad. Marah betul Tun Mahathir kepada UMNO kerana telah memilih orang yang tidak disakuinya menjadi calun. Ini menunjukkan sikap seorang ahli UMNO yang tidak jujur kepada parti, sikap angkuh dan sombong sehingga sanggup memperlihatkan tebaitnya yang tidak patuh keputusan parti dicontohi oleh ahli UMNO lain.

Begitu jugalah sekiranya Khairy Jamaluddin (KJ) dipilih menjadi calun atau pun Ali Rastam oleh kerana mereka itu menjadi mangsa kambing hitam dalam pemilihan UMNO yang dikaitkan dengan politik wang maka Tun Mahathir tidak akan turun berkempen. Begitu tegasnya Tun Mahathir dalam mempromosi temasya politik wang dalam UMNO.

Walau pun umum tahu setiap kali ada pertandingan dalam pemilihan pucuk pimpinan UMNO sama ada diperingkat Bahagian ataupun Majlis Tertinggi gejala politk wang tidak dapat dipisahkan, boleh dikatakan 100% calun menghulurkan wang kepada perwakilan, ada yang bebas dari dilapurkan dan ada yang dilapur tidak diambil tindakan oleh Jawatankuasa Displin Parti dan ada pula kerana mahu menyekat kemaraannya dijadikan 'mangsa terpilih' untuk membuktikan bahawa memang ujud politik wang dalam UMNO.

Dalam pemilihan UMNO itu sepertilah pemandu membawa laju kenderaan dilebuhraya, yang tidak bernasib baik akan kena perangkap laju oleh traffik dan yang bernasib baik walaupun kelajuannya mengalahkan jet tidak disaman oleh polis trafik dan adakalanya dilepas setelah berunding. Begitu jugalah apa yang berlaku dalam pemilihan UMNO. Jadinya TS Isa Samad bukan salah kerana beliau seorang melakukannya tapi beliau dipilih untuk dihukum kerana hendak memberi contah kepada ahli-ahli yang lain dan begitu jugalah kepada Ali Rastam kerana nasibnya kurang baik dan tidak mendapat simpati dari Jawatankuasa Displin Parti maka dia dikalah sebelum bertanding.

Dan yang ku dengar dalam Persidangan Agong UMNO yang akan berlangsung pada 13hb. hingga 16hb. Oktober 2009 nanti Perlembagaan UMNO akan diubah bagi mengelak berlakunya pencemaran politik wang dalam UMNO dan sistem kouta akan dihapuskan. Paling mengembirakan aku apabila sistem kouta dihapuskan maka layaklah untuk aku bertanding menawarkan diri dalam pemilihan UMNO Bahagian yang akan datang sekiranya panjang umur dan murah rezeki. Dengan pindaan itu juga tidak ada siapa yang boleh bermain tektik kotor untuk menghalang aku dari bertanding nanti dan aku harap Tan Sri Annuar Musa sebagai Ketua UMNO Bahagian Ketereh akan lebih telus dan adil dalam menentukan barisan kepimpinan UMNO Bahagian Ketereh nanti.

Aku juga masih menunggu terbinanya sebuah "Bangunan UMNO Ketereh" dalam masa terdekat ini kerana itulah wasiat para pemimpin UMNO yang telah memberi derma dan telahpun mati.

Wednesday, September 30, 2009

Keluar Masuk UMNO, perkara biasa pada Tun M.

Kempen Tun Mahathir supaya Tan Sri Isa Samad tidak dipilih jadi calun BN di DUN N31 dalam pilihanraya kecil yang dijadualkan penamaan calun pada 3hb. Oktober 2009 nanti tidak menjadi. Semalam Tan Sri Muhyidden Yasssin, Timbalan Presiden UMNO telah mengumumkan dengan secara rasminya bahawa TS Isa Samad adalah calun pilihan UMNO.

Tun Mahathir tidak mahu Tan Sri Isa jadi calun kerana katanya TS ISa pernah dikena tindakan displin parti berhubung dengan politik wang. Tun Mahathir lupa dalam politik di Malaysia, rakyat tidak megukur kebersihan dan pail perangai calun untuk dipilih jadi wakil rakyat. Di Malaysia rakyat pilih wakil rakyat yang baik dan mudah kira bicara, rakyat tidak akan pilih calun yang kelihatan bersih tapi perangainya mengalahkan syaitan.

Semasa Tun Mahathir jadi Presiden UMNO, beliau telah memilih calun yang rakyatnya tidak mahu kerana melakukan rasuah walaupun tidak ditangkap kerana dilindongi dan terbukti kalah dalam pilihanraya manakala ada calun Islam tapi kaki minum menang dalam plihanraya kerana calun itu senang berdamping dengan rakyat dan rakyat suka.

Apa muslihat Tun Mahathir tidak mahu TS Isa dipilih jadi calun sebenarnya, sedangkan TS Isa adalah calun popular disitu, peratus kemenangannya tinggi atau Tun Mahathir dapat lapuran dari akar umbi pengundi disana akan menolak BN sekiranya TS ISa Samad jadi calun. 11hb. Oktober akan terjawab segala-galanya.

Sekiranya TS ISa kalah, Tun Mahathir adalah seorang manusia keramat yang wajib diberi tempat untuk mendapat nasihat dari beliau bagi menjamin parti UMNO dan Kerajaan Malaysia akan sentiasa bertindak betul dalam membuat keputusan, tapi sekiranya TS ISa Samad menang dan mejoritinya pula bertambah adalah elok Tun Mahathir jangan campur lagi urusan parti dan kerajaan kerana dengan beliau bersuara sedikit sebanyak boleh mencegah kerancakan Dato' Seri Najib untuk terus membaiki pentadbiran parti dan kerajaan yang hampir rusak kerana kritikan Tun Mahathir terhadap kepimpinan Pak Lah dulu.

Atau Tun Mahathir mahu mengulangi sejarah silam dimasa Tengku Abdul Rahman Putra Al-Haj jadi Presiden Parti UMNO yang mana kerana beliau tidak senang hati terhadap Tengku, beliau memberi ucapan diatas pentas PAS dengan mengkritik UMNO. Apakah Tun Mahathir mahu mempertahankan prinsipnya yang tidak mahu TS Isa jadi calun dan untuk menyakinkan kata-katanya itu benar bahawa TS Isa tidak akan diterima oleh rakyat maka Tun Mahathir akan berkempen untuk mengalahkan TS Isa yang dikatakan tidak 'bersih' itu dengan menyokong calun PAS.

Tun Mahathir mampu melakukannya kerana keluar masuk UMNO tidak menjadi masaalah kepada beliau. Tun Mahathir boleh keluar UMNO hari ini dan masuk balik UMNO esok kerana tukar parti tidak murtad. Dan bolehlah Dato' Ibrahim Ali tumpang Tun Mahathir masuk UMNO nanti.

Monday, September 28, 2009

'Labu Sira' & Kerajaan Kelantan Cacamarba !

Assalaimualaikum.
Selamat berjumpa kembali setelah lama tidak up date blog ini kerana beraya sakan. Alhamdulillah bermula setelah kesihatan tubuh badan segar dapatlah kita sama-sama bertukar celoteh dengan beberapa topik yang didengar dan dilihat sepanjang 'Hari Raya' AidilFitri 2009 ini.

Raya tahun ini bukan saja menzairahi sanak saudara dikampung tapi berpeluang ke negeri jiran Trengganu untuk beraya dengan sahabat yang mengadakan rumah terbuka pada hari raya ketiga. Raya ala orang kampung dengan jamuan yang enak dengan masakan daging gulai, sup tulang serta budu petai agak menyenangkan dan lalu makan sehingga bertambah suami isteri.

Yang paling menyeronokkan apabila dapat mengecap 'Labu Sira' yang sudah lama tidak merasa kerana berada di Ibu Kota tidak berjumpa dengan masakan "Labu Sira" lagi, tidak seperti budu dan petai senang didapati dimana-mana kedai masakan kelantan.

Beraya di Kampung Tok Dor, Jertih tidak terasa beraya dinegeri orang, seperti beraya di Kelantan juga kerana rata-rata penduduk disana bercakap pelek Kelantan dan gaya bahasa kelantan, masakan pun, masakan kelantan. Jadi betullah kata cerita orang, Jerih itu asalnya negeri kelantan hanya sejarah silam yang meletakkan jertih itu sebahagian negeri Trengganu. Itu adalah sejarah, tapi hakikatnya bagaimana?.

Selama 10hari berada di Kelantan semasa berpuasa dan berhari raya banyak cerita menarik didengar, ada yang seronok dan ada juga yang binggong terutama apabila melihat suasana pentadbiran kerajaan negeri yang semacam berkucar kacir. Ini kerana terdapat ada pegawai Kerajaan negeri yang berpangkat besar yang gajinya berpuluh ribu ringgit (Jusa) telah di 'Pool' dalam satu bilik kecil dengan satu meja dan lima biji kerusi.

Mereka yang di 'Pool' sekarang menerima gaji buta, tak diberi tugas untuk bekerja, yang peliknya dalam keadaan kerajaan negeri kekurang wang untuk membayar gaji kakitangan kerajaan ada pula trajedi kakitangan yang bertaraf Jusa yang gajinya lumayan tidak diberi tugas dan tanggongjawab. Ini membazirkan wang rakyat, berpuluh ribu ringgit dibuang begitu saja, sekiranya pegawai itu sudah tidak berguna lagi kepada pentadbiran kerajaan pecat saja mereka itu, kenapa dibiarkan berada dipejabat dengan dibayar gaji buta atau pegawai itu sengaja dibuat begitu kerana ada udang disebalik batu.

Yang peliknya lagi, YAB Menteri Besar dan Exco Kerajaan Negeri tidak berbuat apa-apa, walaupun kejadian itu berlaku sudah hampir lebih 100 hari. Disini rakyat bertanya apa fungsi Menteri Besar dan Exco dalam menentukan Pentadbiran Negeri tidak menjadi cacamarba. sekiranya perkara sebegini berlaku tidak mustahil satu hari nanti hanya tinggal seorang saja penjawat tertinggi dalam Pentadbiran Kerajaan Negeri kerana yang lain semuanya di 'Pool' sebab kuasa hanya berada ditangan beliau dan Menteri Besar dan Exco hanya menjadi papet dan boneka saja.

Sunday, September 13, 2009

SMS dari Masjid Nabi.

  • Jam 11.00malam di kota Madinah. Kawe baru selesai menunaikan solat Isya dan terawih 20 rekaat. Seluruh jemaah di Masjid Nabawi menangis syahdu mengaminkan doa iman pada solat witir ke 2, selama 20 minit. Imam memohon kehadrat ilahi agar umat Islam diseluruh dunia bersatu. Saling sayang menyayangi dan bersedia berkorban mempertahankan syariat Islam di bumi ini. Kawe sayu bila teringatkan umat Islam dibumi kita yang ralik dok berpecah, balah bermatian pertahankan politik puak masing-masing. Terasa sungguh damai dibumi anbia ini bila seluruh umat Islam dari seluruh pelbagai bangsa pelusuk dunia berkumpul mengabdi diri kepada penciptaNya tanpa batasan politik, puak dan negara. Mereka memuji Malaysia dan Mahathir. DS Najib, Muhyuddin, Anwar Ibrahim hatta Nik Aziz. Yang kurang dikenali disini bila kawe tanya kenal ko tidak Anuar Musa, Hj.Alwi dan Lim Kit Siang, mereka jadi terpinga2 bengong sebentar. Kawe pun rasa nak su'ka dan tergelak besar kerana Malaysia yang mereka puji sebenarnya amat dahysat perpaduan Islamiah. Kawe pun tak pasti sama ada ibadat kawe disini diterima oleh Allah swt. atau tidak kerana Nik Aziz kata orang UMNO tak bau syurga. Sekadar celoteh buat ilham demo tulis dalam blog.

Bersesuai dengan pengakuan Dato' Najib bahawa UMNO adalah parti Islam. dan PAS juga mengelar partinya adalah Parti Islam se Tanah Melayu, tepatlah isi kandungan yang dihantar oleh seorang hamba Allah yang berada di Madinah itu bahawa umat Islam dari negara lain memuji negara kita Malaysia yang mempunyai nama tersohor didunia dan pemimpinnya adalah berugama Islam.

tapi jauh dari itu kerana kepentingan politik nampaknya pemimpin Islam Malaysia tidak boleh bersatu,. salam yang diberi tidak disahut, tangan yang dihulur tidak disambut tawaran yang diberi tidak diterima dengan ikhlas bahkan dibalas dengan perli yang boleh menyakitkan hati. Malang sungguh semua pemimpin politik bercakap tentang perpaduan, kerana mereka tahu 'bersatu itu teguh' tapi mereka membiarkan supaya melayu tidak bersatu.

Pelawaan Dato' Najib kepada PAS untuk mencari titik permulaan supaya Melayu dan Islam bersatu disambut dingin oleh pemimpin PAS, kisah silam diungkit, sedangkan dalam Islam menuntut supaya bermaaf-maafan. Apakah PAS tidak boleh maaf sekiranya mereka berkecil hati terhadap UMNO setelah kerajaan campuran hancur. Sedangkan sekarang ini negara menuntut kepada perpaduan supaya kuasa MELAYU dan ISLAM terjamin sebagai pemerintah negara ini.

Kita tidak mahu negara kita nanti menjadi kerajaan boneka, pemimpinnya Melayu tapi segala dasar dan tindakan tidak menguntungkan Melayu dan Islam. Rekod UMNO telah terbukti sejak kita merdeka bahawa Melayu dan Islam terbela, jangan nanti kerana terlalu ghairah untuk menjadi jaguh kita menang sorak tapi negara tergadai. Oleh itu UMNO khasnya Dato' Najib kena bertindak bersihkan orang-orang yang tidak bersih dari memimpin parti diperingkat Bahagian dan Majlis Tertinggi supaya godaan PAS dan PKR tidak termakan dengan mudah oleh pengundi dalam pilihanraya ke 13 nanti.

UMNO dengarlah, masa masih ada. Ubahlah sebelum diubah.

Thursday, September 10, 2009

mesti bertegas

Isu Ancaman Bunuh

Panggil Rakyat Malaysia Balik dan Minta Rakyat Indonesia Pulang.

Yang ku dengar di Indonesia sekarang ini ada segelintir orang sedang buat sekatan jalanraya untuk mencari rakyat Malaysia kerana mahu dibunuh dengan bamboo runcing. Kumpulan yang bergelar BENDERA group (Benteng Demokrasi Rakyat). Satu ancaman keselamatan terhadap rakyat Malaysia yang berada di Indonesia, serius dan bukan main-main kerana rakyat Indonesia terkenal dengan tindakan agresif yang menghalalkan cara untuk memuaskan nafsu diri.

Entah kenapa akhir-akhir ini, rakyat Indonesia terlalu amat marah kepada Malaysia, kes-kes kecil dan terpencil diambil dan diangkat sebagai kes besar sehingga boleh mengugatkan hubungan jalinan dua negara, kes seperti lagu-lagu, tarian, penderaan diperbesarkan seperti Malaysia ini sebuah negara yahudi dan melakukan kekejaman dan kezaliman lebih daripada negara isreal. Sehingga ada pertubuhan mendaftar rakyat Indonesia menjadi sukarelawan perang untuk bersiap mahu perang dengan malaysia.

Yang geli hatinya ada juga manusia yang pergi daftar untuk mengikut tindakan bodoh dan bahlol itu, walhal banyak lagi kerja yang seharus mereka lakukan untuk membangun dan membela bangsanya dari dibelengu kemiskinan, bukan orang kampung yang mengancam Malaysia ada juga dikalangan cerdik pandai dan yang berkedudukan sebagai pemimpin pun turut mengancam perang terhadap Malaysia.

Tapi nasib baik kita mempunyai pemimpin negara yang bijaksana, yang melihat isu-isu 'gila' itu sebagai cerita dongeng dan keluar dari mereka yang belum bertamaddun, tidak ambil kisah dan tidak layan bahkan semangkin memberi kerjasama dan bantuan keatas nasib rakyat Indonesia yang menerima malapetaka dan musibah. Malaysia insaf bahawa musibah itu kehendak Allah swt dan sebagai rakan terdekat dan rapat menjadi tanggongjawab sosial untuk Malaysia membantu Indonesia walaupun kadang-kadang pipi tak machung hidung tersorong-sorong.

Baik sangat kita Malaysia, sehingga boleh ditafsirkan 'tiada telor' kerana diwaktu rakyat kita diancam dengan pembunuhan kerajaan masih lagi bernyanyi dengan lagu 'senandung semalam' dengan hanya pihak kedutaan Malaysia memberi nasihat supaya menjaga diri masing-masing. Apa akan jadi terhadap nasib rakyat Malaysia yang berada di Indonesia sekiranya mereka yang mahu cari populoriti dengan cara tidak bertamaddun itu mengamuk, maka mati disembelahlah rakyat kita.

Yang peliknya, Pemerintah Indonesia masih membisu seribu bahasa, tiada tangkapan dibuat terhadap mereka yang mengeluar kenyataan dan perbuatan yang menggugut dan mengacam keselamatan rakyat Malaysia. Apakah ada rastu yang tersirat yang mahu dimainkan supaya Malaysia mengikut kehendak Indonesia dalam beberapa hal termasuklah syarat kemasukan pembantu rumah rakyat indonesia ke Malaysia.

Begitu juga dengan Kerajaan Malaysia, kenapa tidak panggil pulang saja rakyat Malaysia yang berada di Indonesia, sama ada pelajar, peniaga dan pegawai kedutaan supaya rakyat kita terselamat dari ancaman bunuh dan minta supaya rakyat Indonesia meninggalkan negara kita dengan sukarela supaya tidak menimbulkan masaalah lain yang boleh menjejaskan hubungan baik diantara kerajaan.

Kerajaan kedua-dua pihak hendaklah mengajar rakyatnya supaya tidak terlalu sensitif terhadap isu-isu yang tidak disengajakan kerana sekiranya dibiarkan akan menimbul pula perasaan benci membenci diantara rakyat dan ini akan menyusahkan genarasi yang akan datang. jangan kerana Malaysia adalah lubuk rezeki kepada rakyat Indonesia yang miskin maka Malaysia hendak dimiliki dengan cara perang dan sengaja mencari isu untuk berperang, padahal sekira perang pun belum tentu Allah mengizinkan sebuah negara yang ramai penduduknya akan menang.

Tuesday, September 8, 2009

Jaminan hendaklah disertakan tindakan !

"diantara perkara yang paling suka diatas muka bumi ini, apabila para sahabat yang berstatus dan berpendidikan tinggi sudi hadir kemajlis yang dijemput. Terima Kasih para sahabat yang sudi hadir dimajlis berbuka puasa semalam (7hb. Sept.2009)".
  • Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini memberi jaminan bahawa kerajaan akan terus membela kebajikan penjawat awam di negara ini.

    Beliau berkata bagaimanapun segala langkah yang diambil dalam membela nasib penjawat awam akan mengikut kemampuan yang ada pada kerajaan.

    "Bila saya buat tinjauan mesra walkabout, bila saya perkenalkan Rakyat Didahulukan (ia) termasuk juga penjawat awam, kita akan bela dengan kemampuan yang ada pada kerajaan," katanya pada majlis perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri (JPM) di sini hari ini.

Komen saya,

Ini menunjukkan bahawa Dato' Najib faham betapa pentingnya penjawat awam dalam mengekalkan sokongan kepada kerajaan. Jentera yang paling berkesan untuk mempengaruhi rakyat menyokong kerajaan yang didokong oleh UMNO dan BN. Bukan perkara mudah untuk mendapat sokongan yang jitu dari penjawat awam.

Oleh itu adalah diharapkan perhatian yang akan diberi oleh Dato' Najib terhadap penjawat awam itu tidak hanya manis dibibir saja, mesti dilakukan dengan tindakan yang bijak dan perhatian yang benar-benar boleh menyakinkan, kalau tidak bimbang nanti penjawat awam akan membalas dengan mengalih undi kepada parti pembangkang dalam pilihanraya ke 13 nanti.

Suara tidak puas hati dikalangan penjawat awam jangan diambil mudah dan dianggap remeh, kerana kalau pun ada tuntutan yang mereka minta itu adalah permintaan yang menasabah dan tidak keterlaluan dan permintaan mereka melalui pertubuhan tidak semestinya dilayan semua, tapi kena beri perhatian.

Suara penjawat awam yang tak puas hati didalam pentadbiran kerajaan juga hendaklah diberi perhatian dan diambil kira kerana luahan rasa mereka itu adalah sangat berasas dan memang berlaku, maka kerajaan kena juga akur ketidakpuasan dikalangan penjawat awan yang tidak puas hati diatas perlantikan pegawai tertinggi dalam kerajaan terutamanya mengamalkan keputusan yang suka menyambung perkhidmatan pegawai yang seharus dan wajib berpencen atau bersara.

Sambung perkhidamatan KETUA SETIAUSAHA NEGARA dan KETUA POLIS NEGARA menunjukkan dalam pentadbiran kerajaan tidak ada pengganti ataupun pelapis yang berwibawa dan ini menunjukkan bahawa kerajaan gagal dalam menyediakan pemimpin pentadbiran pelapis yang berwibawa, amalan ini amat bahaya kepada pentadbiran kerajaan kerena apabila tidak ada pelapis yang berwibawa maka kerajaan akan bermasaalah dan boleh menjejaskan pentadbiran awam yang mengakibat akan merosakkan imej kerajaan. Bagaimana sekiranya orang itu mati mengejut sedangkan tidak ada pelapis yang layak?

Lagi pun penyambungan perkhidamatan kepada orang yang sudah bersara bererti menyekat peluang kenaikan pangkat dan rezeki kepada orang lain, orang dibawah teringin juga mendapat jawatan yang tertinggi dan dengan menyambung perkhidmatan orang yang sepatutnya bersara ini mendatangkan kekecewaan kepada orang lain, maka perkhidmatan awam juga akan terjejas apabila mereka berkhidmat dengan perasaan kecewa.

Dan kepada orang yang disambung perkhidmatan itu harus juga sedar bahawa dengan mereka menerima tawaran untuk disambung itu bererti dia juga sedang menyekat peluang kenaikan pangkat rakan-rakannya dalam jabatan. Disinilah letaknya kehormatan, jangan sudah orang dibawah muak baru mahu gelungsur turun, jadilah pemimpin yang berkonsepkan 'kepimpinan melalui teladan'.

Monday, September 7, 2009

Amah Indonesia, kemasukan tanpa syarat?

Pihak Indonesia mahu rakyatnya yang datang bekerja sebagai Amah di Malaysia dibayar gaji minima sebanyak RM800 sebulan, itulah diantara beberapa syarat yang dituntut bagi membolehkan rakyat Malaysia mengambil Amah Indonesia untuk bekerja di Malaysia. Kerajaan Malaysia kerana menghormati Indonesia telah menghantar beberapa orang Pegawai Tinggi dari Kementerian Dalam Negeri ke Jakarta bagi merunding perkara tersebut.

Kenapa ada syarat bagi membolehkan rakyat Indonesia datang bekerja di Malaysia, sedangkan kita mahu memberi razeki kepada rakyat serumpun bagi memperolehi pendapatan untuk membaiki nasib mereka yang berpendapatan tidak menentu di negara mereka. Biarlah mereka yang mahu datang bekerja membuat pilihan sendiri, sekiranya mereka suka datang bekerja sebagai Amah di Malaysia biarlah mereka itu memutuskan sendiri berapa gaji yang mereka mahu.

Kalau susah sangat, cukuplah Kerajaan Malaysia melayan kehendak mereka, sekiranya rakyat Indonesia tidak mahu datang bekerja di Malaysia, biarkan saja kerana masih ramai rakyat negera lain yang mahu datang bekerja di Malaysia tanpa syarat, bahkan mereka rela membayar levi dan tambang sendiri untuk datang bekerja disini. Apa sepcial sangat mereka itu sehingga kita terpaksa akur kehendak mereka.

Saya syorkan, supaya Kerajaan Malaysia melalui KDN yang bertanggongjawab mengeluarkan permit kepada pekerja asing pembantu rumah supaya permudahkan syarat dengan membenarkan rakyat Indonesia yang mahu datang bekerja sebagai Amah di Malaysia diberi kelulusan Khas setelah majikan mereka memohon kepada KDN semasa mereka sudah berada disini. Kepada mereka yang mahu bekerja bolehlah terlebih dahulu datang ke Malaysia dengan mengunakan pasport pelancong dan proses untuk mendapat permit kerja boleh dibuat disini.

Biar orang berkata, Kerajaan Malaysia mudah basa dan senang bekira dalam usaha untuk mempermudahkan rakyat Malaysia untuk mendapat pekerja Amah dari negara Indonesia dan kos perbelanjaan untuk mendapat pekerja Pembantu rumah tidaklah semahal seperti sekarang dan gaji boleh ditetapkan oleh majikan dan pekerja tersebut secara suka sama suka. Syarat yang patut diketatkan ialah hukuman terhadap majikan yang mendera dan memperalatkan tenaga manusia secara zalim, majikan yang mengambil kesempatan dengan kemudahan yang kerajaan beri hendaklah dihukum penjara mendotori dan sebat.

Yang nak bekerja dipersilakan datang, yang tak mahu dan bersyarat tak usah datang. Apa susah sangat Kerajaan kita terpaksa berbelanja untuk menghantar pegawai ke Jakarta bagi beruding hanya untuk memuaskan pihak tertentu yang sengaja mahu menyusahkan proses pengambilan pekerja Amah rakyat mereka. Kita alu-alukan sekiranya perundingan itu menjurus kepada bagi menjaga keselamatan pekerja supaya tidak dianaiya atau didera oleh majikan tapi tidak meletakan syarat yang tidak logik yang sengaja untuk membebankan rakyat kita.

Cukuplah berunding perkara yang tidak logik, yang menghabiskan masa dan perbelanjaan, lebih baik pegawai kita tumpukan kepada perkara yang lain yang lebih utama, banyak lagi perkara yang mustahak yang hendak dilaksanakan oleh pegawai kita. Jangan meletihkan pegawai kita dengan kerja-kerja yang tidak masuk akal.

Kaedah mempermudahkan untuk mendapat tenaga kerja sebagai Amah hendaklah disegerakan, bagi membantu rakyat kita supaya urusan rumahtangga tidak tergendala, itulah yang dikatakan 'Satu Malaysia, Rakyat diutamakan'.

Sunday, September 6, 2009

Ujian sebenar kepada UMNO.

Pilihanraya kecil akan diadakan di DUN Bagan Pinang, PD, Negeri Sembilan ekoran kematian mengejut Allahyarham Azman Mohd.Noor. Kalau tak silap pilihanraya kecil ini adalah yang ke 10 selepas pilihanraya umum ke 12. Tumpuannya nanti adakah BN boleh mengekalkan kerusi tersebut atau mengalami kekalahan seperti di Trengganu dulu.

Adalah terlalu awal untuk membuat andaian kerana kalau mengikut hukum politik bermacam-macam perkara boleh berlaku sebelum hari mengundi dijalankan. Yang pastinya BN akan bekerja kuat untuk terus mengekalkan kemenangan di DUN ini dan tentunya akan berusaha bagi meningkatkan mejoriti. Sekiranya BN kalah, malu besarlah para pemimpin UMNO kerana mejoriti sebanyak 2000 lebih itu adalah seperti telah beroleh kemenagan dan berpihak kepada BN.

Di DUN ini sebanyak 30% pengundi adalah dikuasai oleh bukan melayu, iaitu Cina dan India, mampunkah MCA dan MIC mempengaruhi pengundi keterunan masing-masing memberi undi kepada calun melayu BN kerana kedua parti tersebut MCA dan MIC sekarang ini berada dalam suasana yang berkecamuk dan krisis kepimpinan dan sekiranya MCA dan MIC tidak berpihak kepada UMNO kemungkinan BN akan kalah tidak mustahil.

Faktor dalaman UMNO juga boleh mempengaruhi kekalahan kepada BN, sekiranya perebutan untuk menjadi calun berlaku dan ini juga tidak boleh dipandang remeh kerana tradisinya kerusi ini dimenangi oleh UMNO, maka melilihlah air liur para pemimpin UMNO dalam Bahagian ini untuk mengidam menjadi calun kerana wap kemenangan sedang menanti disini untuk dinobatkan sesiapa saja yang menjadi calun BN akan bergelar Yang Berhormat.

Inilah sebenarnya ujian terbesar kepada BN, apakah di DUN yang menang mejoriti yang besar dapat dikekalkan atau rakyat di kawasan ini akan menolak BN dan berpihak kepada pembangkang dengan sendirinya memberi signal tentang masa depan UMNO dan BN keseluruhannya dan kesan kepada pilihnaraya ke 13 nanti.

Satu Malaysia, Perpaduan dan Muhibbah adalah slogan untuk mempertahankan kerajaan yang ada hari ini, slogan untuk menentukan negara berada dalam keadaan aman dan rakyat dapat hidup bersatu. Menjadikan negara maju tanpa rakyat miskin, rakyat diutamakan dan corok pembangunan negara yang lebih berdaya maju dan moden. Apakah semua itu akan dapat dikekalkan dan rakyat fahamkah apa yang tersirat bagi menjamin kestabilan negara.

Dan apabila rakyat faham, apakah para pemimpin akan terus mengambil kesempatan dengan slogan-slogan indah tapi terus menambah kekayaan melalui kuasa yang diamanahkan, sehingga janji sering tidak ditepati dan terus menolak untuk bertemu rakyat yang ingin memohon bantuan dan pertolongan. Sebelum jadi orang yang berkuasa senang dijumpai dan apabila berkuasa seribu alasan diberi untuk menjauhkan diri.

Pemimpin apakah jenis ini?.

Thursday, September 3, 2009

Permudahkan Dasar kemasukan pekerja asing.

Malaysia ketandusan pekerja walaupun ramai rakyatnya menganggur. Bekerja sebagai pembantu rumah dipandang rendah oleh rakyat negara ini begitu juga dengan gaji agak kecil kalau dibanding dengan kerja lain, maka tidak ada rakyat malaysia yang hendak menjadi orang gaji dan ini menimbulkan masaalah kepada majikan yang memerlukan pembantu untuk urusan rumah dan menjaga anak-anak. Terutamanya dikalangan mereka yang berpendapatan lumayan.

Biasanya rakyat Indonesia yang mahu datang untuk memberi perkhidmatan sebagai pembantu rumah, tapi baru-baru ini Pemerintah Indonesia membekukan rakyatnya datang bekerja di Malaysia kerana berlaku sedikit penderaan terhadap pembantu rumah oleh Majikan yang hilang ingatan dan tidak berperi kemanusiaan. Maka diadakan berbagai-bagai syarat untuk membolehkan rakyat Indonesia datang bekerja sebagai pembantu rumah disini sehingga memaksa diadakan mesyuarat diantara kerajaan dengan kerajaan.

Lain pula dengan pekerja sebagai boroh asing, walaupun terdapat banyak kilang-kilang ataupun majikan memerlu tenaga kerja boroh asing bagi mempastikan pengeluaran dapat dihasilkan mengikut jadual tapi kerajaan sengaja mengetatkan syarat dan mengharamkan pekerja dari sesetengah negara datang berkerja di Malaysia.

Dasar kemasukan pekerja asing sebagai boroh berubah-ubah, lain Menteri lain cara dan keadehnya sehingga kadang-kadang keputusan yang dibuat ternampak zalim kepada orang yang mahu datang bekerja di Malaysia terutamanya warganegara Bangledesh. Asas kemanusia tidak dipertimbangkan, alasan mendatangkan penyakit sosial diwar-warkan sedangkan ada rakyat negara lain yang lebih teruk perangainya dijadikan negara sumber.

Begitulah resam yang terjadi sekarang ini, Kementerian Sumber Manusia mahu polisinya dipatuhi walaupun kadang-kadang polisi itu boleh menjejaskan kerancakan ekonomi negara, banyak pengeluaran tergendala kerana majikan tidak cukup pekerja yang tentunya mengecewakan pengusaha tambah-tambah lagi pengusaha dari luar negara yang datang untuk merangsangkan ekonomi negara.

Begitu juga dengan Kementerian Perdagangan Antarabangsa asyik tidak berkenan dengan kemasukan pekerja asing walhal kerajaan tahu bahawa tenaga boroh masih berkurangan di negara ini walaupun ramai rakyat yang menganggur. Ini terjadi kerana rakyat kita memilih pekerjaan dan menghitung pendapatan. Adalah lebih baik Kerajaan membukakan pintu kemasukan pekerja asing tapi mesti dikemas kini cara kemasukan mereka itu, tidak hanya memberi kelulusan sesuka hati seperti yang dilakukan Menteri yang terdahulu itu. (Bukan Syed Hamid Albar). Walaupun tak ada kilang tapi kelulusan diberi. contohnya.

Dasar kemasukan pekerja sebagai pembantu rumah hendaklah dipermudahkan, Rakyat Indonesia boleh datang minta permit kerja di Malaysia tak usah ada agen dan orang tengah, ada majikan dah cukup sebagai syarat untuk bekerja sebagai pembantu rumah. Senang dan ringkas dan boleh mengatasi masaalah kekurangan pembantu rumah. Rakyat malaysia suka hati dan pekerja Indonesia juga suka hati. suka sama suka. Beres.

Wednesday, September 2, 2009

UMNO lain, LDP lain?

Alhamdullilah, program Majlis berbuka Puasa bersama sahabat-sahabat UMNO Bahagian Ketereh di Harison Restaurant, Batu 4, jalan Kuala Krai telah sempurna pada 31hb. Ogos 2009, yang mana semua jemputan telah hadir bagi memeriahkan majlis tersebut.

Ada sahabat bertanya, kenapa tahun ini tidak dijemput wanita dan puteri, jawabnya bukan tidak jemput memang telah dirancang kerana untuk wanita dan puteri UMNO Bahagian Ketereh akan diadakan diwaktu yang lain. Insya Allah.

Yang menariknya minggu ini, saya ada menerima satu sms daripada seorang sahabat yang bergelar Datuk yang juga penyokong kuat UMNO. Sms tersebut berbunyi:-

  • LDP rebah tersungkur kepada DPj selepas 54 tahun dengan 'gah'nya memerintah Jepun. Apa pengajaran yang boleh diambil oleh UMNO dari peristewa ini?. Apakah UMNO akan menerima nasib yang sama seperti LDP dalam PRU ke 13?. Najib mau UMNO berubah, kalau tidak rakyat akan mengubah UMNO dari Putrajaya. Berubahkan UMNO? tanyalah diri saudara dan jawablah dengan ikhlas. Saya hanya mampu berharap dan berdoa agar UMNO kekal memerintah negara untuk selamanya.

Sms ini bukan satu gurauan kepada saya, soalan yang dikemukakan juga perlu diambil perhatian kerana itulah sebenarnya realiti politik. Jatuh bangun menang kalah sudah menjadi permainan biasa dalam politik dunia, parti-parti besar dan kuat dulu telah tumbang dan pemimpin silih berganti sama ada negara yang mengamalkan sisitem dua parti ataupun banyak parti. Amerika Syarikat sering bertukar kerajaan, India, Indonesia dan kini jepun bertukar kerajaan.

Keputusan pilihanraya ke 12 memberi petunjuk bahawa UMNO bukan segagah dulu dan setelah Dato' Najib mengambil alih kepimpinan parti dan negara, beliau telah mengakui bahawa UMNO dan Kerajaan sekarang ini mesti berubah untuk terus berkuasa. Katanya, Perubahan adalah satu KEPERLUAN sama ada dalam parti UMNO ataupun Kerajaan supaya rakyat terus memberi kepercayaan dan sokongan.

Apakah perubahan telah berlaku dalam parti UMNO dan Kerajaan hari ini?

Yang nampak berubah adalah perlantikan Idris Jalal sebagai menteri yang diberi tanggongjawab melapurkan KPI kepada menteri (Ko Su Kur) dan yang nampak tidak berubah adalah masih mengekalkan Tengku Adnan Mansor sebagai Setiausaha Agong UMNO dan sambung perkhidmatan kepada Ketua Setiausaha Negara. Yang sepatutnya perlantikan itu hendaklah berubah.

Jangan terkejut sekiranya faktor ini boleh membuat rakyat muak dan menolak UMNO dalam pilihanraya yang ke 13 nanti seperti apa yang berlaku kepada LDP dijepun sekarang.

Sunday, August 30, 2009

Esok sambut MERDEKA !.

31hb. Ogos adalah hari sambutan kemerdekaan Tanah Melayu (1957 - 2009) bererti 52 tahun kita sudah merdeka. Negara telah membangun, banyak peristiwa telah berlaku ada yang suka dan ada yang duka, pemimpin telah silih berganti dan pilihnaraya yang ke 12 telah meletakkan parti politik bercelaru. Terutamanya Barisan Nasional.

UMNO tumbang dibeberapa buah negeri, PAS , Keadilan dan DAP meraih kerusi seakan-akan boleh menumbangkan Kerajaan dan setiap pilihanraya kecil UBN kalah, apakah ini semua menandakan Kemerdekaan negara kita sudah tua. Apakah Tanah Melayu yang bertukar nama kepada Malaysia akan bertukar nama lain selepas pilihanraya ke 13 nanti.

Inilah yang sedang berlaku sekarang apabila kompenan Barisan Nasional semangkin hancur, apabila setiap parti dalam BN berlaku perpecahan diperingkat tertinggi. Apa yang berlaku pada UMNO dulu nampaknya akan berlaku pada MCA dan MIC dan dalam keadaan hurahara itulah rakyat akan muak untuk menyokong BN.

Betul kata Dato' Najib, krisis dalam MCA akan menjejaskan imej BN dan juga Kerajaan, dan apabila BN terjejas maka ianya akan terbawa-bawa kepada pemilihan dalam Pilihanraya kelak dan sekiranya masaalah ini tidak dapat diatasi segera maka kesan kepada pilihanraya ke 13 nanti akan membawa padah kepada BN.

Begitu juga peerbalahan terbuka diantara Menteri dengan Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan iaitu Ong Kee Teat dan Teong, ini semua boleh menghakiskan kepercayaan rakyat kepada peminpin BN, kerana perbalahan itu berpunca daripada wang berbillion ringgit. Kerana wang terjadinya tuduh menuduh, wang pula bukan sedikit, kalau dimuat diatas lori tak tahu berapa biji lori digunakan untuk mengakut wang itu.

Apakah ini sebenarnya hasil daripada kemerdekaan negara, rezeki jadi melimpah ruah sehingga berlaku perbalahan terbuka, dimana letaknya disiplin Yang Berhormat BN, apakah tidak ada nasihat ataupun tindakan terhadap mereka. Apakah mereka itu lupa bahawa mereka itu masih ada ketua, atau kerana kaya dan ada kuasa mereka tidak kisah kepada sesiapa. Apakah mereka angkuh sehingga biarlah BN hancur asalkan meraka dapat bersendiwara.

Rakyat sedang menanti tindakan apa yang akan dikenakan kepada mereka berdua. Apakah kerana negara sudah merdeka mereka bebas melakukan apa saja?.

Thursday, August 27, 2009

Majlis Berbuka Puasa.

UMNO Bahagian di Kelantan selalunya mengadakan Majlis berbuka puasa di Bahagian masing-masing. Pada satu ketika dulu kecor disetiap Bahagian mengadakan majlis berbuka puasa dengan peruntukan yang besar sehingga berlaku perkara-perkara yang tidak lojik. Tapi kini urusan majlis berbuka puasa berkurangan. Kenapa?

Yang jelasanya kerana tahun kedepan tidak ada pemilihan dalam Bahagian, juga tidak akan berlaku pilihanraya umum sebelum tahun 2012, jadi kegiatan untuk memacing undi sama ada pemilihan pucuk pimpinan parti atau pun pilihanraya tidak begitu hebat, maka sunyilah aktibiti majlis berbuka puasa dan pembahagian zakat.

Kalau ada pun secara sederhana, tidak ada peruntukan khas untuk UMNO Bahagian menganjurkan majlis berbuka puasa, tapi tradisi UMNO Negeri mengadakan majlis berbuka puasa bersama pemimpin tertinggi parti mungkin ada, itu pun nampaknya belum diputuskan lagi.

Yang menariknya kita akan menunggu acara majlis berbuka puasa yang dianjurkan oleh orang-orang UMNO Bahagian Rantau Panjang, kerana Bahagian ini ada dua kumpulan sepertimana yang telah berlaku Bahagian ini telah mengadakan Persidangan Bahagian yang baru lalu dianjurkan oleh dua kumpulan yang mengambarkan pentadbiran UMNO Bahagian Rantau Panjang masih bercelaru.

Di Bahagian Rantau Panjang ini tidak ada satu pun kerusi dimenangi oleh UMNO tapi orang-orang UMNO disini masih tidak bersatu, masih 'hagas' yang tidak mahu muhasabah diri, biar sama saja, hasilnya PAS yang mendapat keuntungan sedangkan UMNO boleh merampas balik kerusi yang telah kalah itu sekiranya kumpulan Abdullah/Shaari dan kumpulan Mat Zin/Ustaz Mat Daud berbaik sangka. Tapi nampaknya mereka itu sudah hilang pedoman. hanyut.

Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri kena beri perhatian yang lebih sedikit di Bahagian ini, sekiranya perlu 'MAGERAN'kan dulu Bahagian ini, dan susunlah mengikut acuan yang diperlukan oleh akar umbi nescaya UMNO Bahagian Rantau Panjang akan menjadi lebih perkasa lagi bagi menghadapi pilihanraya yang akan datang.

Yang pastinya pada 31hb. Ogos nanti ada majlis berbuka puasa dianjurkan sempena menyambut hari kemerdekaan negara di Restoran Harison, Batu 4, Jalan Kuala Krai, Kelantan tapi para jemputannya terhad. Bukan anjuran UMNO Bahagian Rantau Panjang.

Tuesday, August 25, 2009

Sahabat, 'NUR SYURGA' diwajah mu.

Umat ISLAM kalau mati mahu masuk syurga, tak kira syurga apa asalkan syurga, ini semua kerana apabila mati Allah janjikan kepada umatnya, sesiapa yang mengerjakan suruhannya dan meninggalkan larangannya maka syurgalah tempat hambanya. Bulan Ramadham ini adalah diantara bulan yang mulia kerana bulan ini dipilih untuk umatnya mengerjakan ibadat puasa sebulan.

Selain dari berpuasa umat Islam juga diwajibkan mengelurkan zakat dan fitrah, maka Mjalis Ugama Islam telah mengarahkan Iman-Iman dan wazirnya membuka gerai untuk umat Islam membayar fitrah dimerata tempat, di masjid, di supermarket dan dimana saja yang menjadi tempat tumpuan umat Islam. Kemudahan ini disediakan adalah untuk memudahkan umat Islam membayar fitrah supaya tidak lalai dari mengerjakan hukum Allah.

Begitu juga mereka yang mengerjakan untuk mencari kelibihan PAHALA dibulan puasa ini, mereka yang berada dengan rezeki anugerah Allah tentunya mengajurkan majlis berbuka puasa dan memberi sumbangan berupa wang ringgit kepada anak-anak yatim dan fakir miskin, semua yang dilakukan kerana Allah.

Rezeki yang Allah hantar disampaikan pula kepada mereka yang memerlukan, Inilah keimanan dan kemulian umat yang sudah ada 'NUR' ahli syurga, yang dibuka pintu hati oleh Allah untuk menyempurnakan perjalanan hidup yang soleh yang suka membantu dan tidak takabur dengan kuasa yang ada. Umat sebegini sebenarnya jarang terdapat dizaman ini hanya mereka yang terpilih dan dipilih oleh Allah saja yang ada kemulian sebegini.

Kepada para sahabat saya hanya mampu berdoa semuga kita semua diberkati kehidupan oleh Allah swt. semuga kerja kebajikan kita diterima, semuga kemulian hati sahabat dilimpahkan rahmat oleh Allah swt. dan diakhirat nanti "SYURGA FIRDAUSI MENANTI KITA'. kerana Allah tidak pernah memungkirkan janji.

Permatang Pasir, UMNO tak ada resepi baru.

Pilihanraya kecil permatang pasir akan berlangsung hari ini (25.8.2009). Semua orang yang saya tanya mengatakan bahawa PAS masih lagi menjadi pilihan rakyat di kawasan tersebut dan saya pun tak tanya banyak, malas untuk mengikuti perkembangan kerana pada saya agak susuh untuk BN menang kerana mejoriti PAS dikawasan tersebut dulu lebih daripada 5000 undi.

Setengah orang kata, dalam politik berbagai-bagai kemungkinan boleh berlaku, hari ini kalah dan esok boleh menang, hari ini rakyat marah dan esok rakyat akan sokong, hari ini jadi menteri UMNO dan esok jadi pemimpin parti pembangkang pendeknya dalam politik seribu kemungkinan boleh berlaku, yang ku lihat hari ini dalam politik malaysia sesiapa yang pandai bodek dan ikut ponggong pemimpin dia akan dapat tempat dan cepat kaya. Orang macam aku yang dah tak pandai ikut buntut ni tak kaya-kaya.

Tapi lain di Permatang Pasir, kekuatan pengaruh Anwar Ibrahim masih lagi mendapat tempat dihati rakyat, masih tidak bergoncang, kemas kemin, tolak pun tak tumbang, buat habis ke beras sahaja. Maka keputusan pilihanraya kecil Permatang Pasir hari ini masih lagi dimenangi oleh PAS/Pakatan Rakyat kerana UMNO tidak ada resepi baru untuk dijual di Permatang Pasir tidak seperti di manik Urai yang mana Dato' mustapha Mohamed atau Tok Pa adalah resepi yang boleh diterima oleh rakyat Kelantan.

Walau bagaimana pun petang ini ataupun malam ini keputusan rasmi akan diumumkan oleh suruhanjaya pilihanraya dengan harapan sepanjang masa membuang undi berlangsung tidak akan berlaku perkara yang boleh merusakkan keamanan rakyat dan negara.

Sunday, August 23, 2009

MELAYU, ISLAM, HALAL & HARAM di MALAYSIA.


Utusan Malaysia hari ini menyiarkan dua isu yang cukup tersentuh dihati saya, Isu yang selalu ku dengar dan ku lihat ini sesuai diamati oleh semua orang MELAYU yang berugama ISLAM dan peganglah sabagai satu wadah perjuangan yang akan diwariskan kepada anak cucu kita dimasa yang akan datang supaya MALAYSIA sentiasa jadi milik kita dan tidak ada penjajah baru mendakap hidup mati BANGSA kita. Pemimpin dan yang pimpin hendaklah bersatu bagi menjamin maruah dan kedaulatan BANGSA MELAYU dan UGAMA ISLAM tidak diganggu gugat dibumi tercinta ini, wajib dipertahankan dengan apa cara sekalipun sehingga ketitisan darah terakhir.

Perkara pertama adalah seperti artikal berikut:-

Bangkitlah Melayu...
SEJAK beberapa bulan kebelakangan ini, Raja-raja Melayu tidak berhenti bersuara dalam hal melibatkan kepentingan agama Islam dan orang Melayu yang termaktub dalam perlembagaan.

Terbaru Raja Muda Perak Raja Dr. Nazrin Shah mengingatkan tentang tujuh wasiat Raja Melayu. Ia diikuti Sultan Kedah yang mahu kontrak sosial dipertahankan bagi mengelakkan negara ditimpa huru- hara. Beberapa hari selepas itu, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah terpaksa campur tangan menolak cadangan kerajaan pakatan pembangkang di negeri itu mahu menggunakan wang zakat untuk tujuan pembangunan semua kaum.

Seingat Awang, semua Raja Melayu dari Perlis hingga ke Johor telah melahirkan pandangan dan penegasan agar rakyat tidak meruntuhkan asas kenegaraan yang berpaksikan sejarah, tamadun dan masyarakat Melayu itu sendiri.

Malah sebahagian raja Melayu makin lantang mempertahankan kepentingan Melayu. Belum pernah berlaku dalam sejarah Raja-raja Melayu ke hadapan dan secara konsisten menjadi benteng melindungi perlembagaan. Ini semua berlaku kerana sesungguhnya juga belum pernah berlaku kedudukan Melayu, agama Islam dan institusi raja dicabar sebegini dahsyat oleh pergerakan politik bukan Melayu tertentu dengan dibantu oleh pengkhianat Melayu yang mahu berkuasa.

Kebiadapan terhadap Islam, raja dan Melayu makin menjadi-jadi yang tidak boleh dibiarkan. Setakat ini tiada seorang pun pemimpin pembangkang yang tampil memohon maaf terhadap banyak penderhakaan yang turut mereka cetuskan sama ada secara langsung mahu pun tidak langsung. Bibit-bibit ke arah negara republik sudah bermula.

Maka apa yang disuarakan oleh Raja-raja Melayu mempunyai mesej tersendiri bahawa Melayu perlu bangkit bersatu dan lebih yakin dalam menghadapi persekitaran politik yang makin membahayakan. Awang sudah lama bangkit...

Perkara kedua berhubung pendedahan JAKIM terhadap sijil halal di hotel-hotel yang mana daripada 2,000 hotel diseluruh Malaysia 1.4% yang ada sijil halal iaitu sebanyak 27 hotel saja, sedangkan majoriti yang makan dihotel-hotel adalah rakyat Malaysia yang berugama ISLAM terutamanya dibulan puasa ini. (baca berita penuh dihalaman utama MM/Utusan hari ini).

Yang menjadi persoalannya, kenapa hari ini baru JAKIM dedahkan, kenapa tidak diwar-warkan dari dulu dan kenapa JAKIM tidak mengesyurkan kepada Kerajaan supaya memwajibkan semua hotel adakan 'dapur halal'. Kalau sudah disyurkan, apakah Kerajaan diam dan tidak kisah soal makanan yang dimasak itu halal ataupun haram untuk dimakan oleh rakyat yang berugama ISLAM?

Disini nampak jelas, soal HALAL dan HARAM tidak menjadi keutamaan daripada pihak yang berkuasa, tambah lagi soal makanan yang menjadi darah daging kepada MANUSIA. tidak ada usaha yang terancang bagi mempastikan untuk menyekat supaya rakyat MELAYU yang berugama ISLAM tidak terjebak dari memakan makanan yang tidak HALAL bahkan HARAM pula.

Apakah di Malaysia sudah tidak selamat dari terjerumus memakan makanan yang tidak HALAL di hotel-hotel terutamanya para pelancong ISLAM yang datang ke Malaysia yang terkenal sebuah negara ISLAM?.

Kerajaan, do something now!

Saturday, August 22, 2009

Kenapa peruntukan terhad kepada Melayu?

Majlis Amanah Rakyat (MARA), nama itu sudah cukup membanggakan umat Islam terutamanya orang melayu diluar bandar bersesuaian dengan prinsip penubuhan agensi itu sendiri iaitu untuk membantu warganegara yang tidak mampu untuk berurusan dengan hidup, mahu meneroka perniagaan atau meneruskan persekolahan keperingkat lebih tinggi.

Tapi malangnya, semangkin negara maju semangkin payah pula MARA untuk membantu, terbaru bagaimana MARA menolak permohonan bantuan Pinjaman Pelajaran MARA bagi Pengajian di luar Negara dengan alasan MARA memperolehi peruntukan yang amat terhad pada tahun ini. Satu alasan yang menghina kemegahan agensi Melayu itu sendiri.

Apakah MARA sudah tidak mendapat keutamaan dari Kerajaan bagi membantu pelajar-pelajar Melayu untuk meneruskan pengajian diluar negara, atau Kerajaan sudah kekeringan wang khazanah negara untuk membantu pelajar Melayu tapi sanggup meneruskan projek berbillion ringgit bagi mengambil hati pemimpin-pemimpin negeri tertentu atau MARA itu sendiri akan dihapuskan kerana Melayu sudah tidak perlu diberi keutamaan lagi.

Satu Malaysia juga mencakupi keperluan untuk membantu bangsa Melayu, PERKASA ditubuhkan untuk mempertahankan maruah Melayu dan banyak lagi pertubuhan sukarela di Malaysia diujudkan untuk mempetahankan nama Melayu dibumi Melayu ini, tapi alasan MARA tidak dapat membantu seorang pelajar yang betul-betul susah dan memerlukan pertolongan dengan alasan peruntukan terhad adalah sangat memalukan Bangsa dan Maruah Melayu.

Sedutan penolakan surat rayuan pelajar tersebut berbunyi, Oleh yang demikian memandangkan MARA memperolehi peruntukan yang amat terhad pada masa ini maka permohonan tahun 2009 daripada pelajar-pelajar Bumiputra yang mengikut pengajian diperingkat Ijazah Pertama, Sarjana dan PhD di luar negara tidak dapat dilaksanakan mengikut perancangan.

'BERKHIDMAT UNTUK NEGARA'

'MARA terus mara'. Apakah kata-kata ini sebenarnya?

Bagaimana Malayu mahu menjadi bangsa Cemerlang, Gemilang dan Terbilang setelah Satu Malaysia dinobatkan, sedangkan pinjaman MARA peruntukannya teramat terhad. MARA perlu semak semula penolakan permohonan pinjaman MARA bagi pengajian di Luar Negara dengan SEGERA bagi memperbetulkan nawaitu penubuhannya yang di cetuskan oleh pemimpin dan negarawan yang terdahulu termasuk ayahnda YAB Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia hari ini.

Sekadar menyampaikan keluhan pengundi UMNO dalam Bahagian Ketereh.

Friday, August 21, 2009

SELAMAT BERPUASA.


Esok kita mulai puasa.


Saya dan Isteri mengambil kesempatan untuk mengucapkan'SELAMAT BERPUASA' kepada muslimin dan muslimat semua dimana saja berada, semuga kita tabah dan sabar mengerjakan ibadah puasa dengan penoh syukur yang pastinya nikmat sedang menanti kita nanti. Amin.



Tuesday, August 18, 2009

Anwar Ibrahim2 Ali.

Itu Dato' Ibrahim Ali terus mendapat jemputan bagi memberi syarahan, malam ini beliau di Trengganu berceramah atas jawatan Pengerusi PERKASA tapi bersekali dengan pemimpin UMNO. Wakil Rakyat yang menang bertanding atas tikit PAS, tapi istihar dirinya bebas dan sekarang bersyarah bersama orang UMNO. Pelik tapi benar.

Itulah kehebatan Dato' Ibrahim Ali, beliau benar-benar orang politik, semua parti melayu terbesar di malaysia pernah beliau menjadi ahli secara rasmi ataupun tidak rasmi dan beliau berjaya menyakinkan pemimpin parti tersebut sehingga diberi tempat untuk bertanding dan menang.

Pada pilihanraya ke 13 nanti, mampukah Dato' Ibrahim Ali mempertahankan jawatannya sebagai Ahli Parlimen, atas lambang apakah beliau akan bertanding yang pastinya tidak atas lambang PAS, kalau tidak pakai lambang PAS mungkinkah lambang UMNO dan adakah UMNO akan menerima orang yang telah menderhaka kepadanya. Atau Dato' Ibrahim Ali akan bersama Anwar Ibrahim bertanding diatas tiket PKR dan ini boleh berlaku kerana dalam politik yang diamalkan oleh Dato' Ibrahim Ali serba mungkin.

Kalau di pilihanraya kecil Manik Urai, Dato' Ibrahim Ali telah dituduh membahagikan wang kepada pengundi supaya undi UMNO, bagaimana pula di DUN Permatang Pasir adakah Dato' Ibrahim Ali akan diberi tugas luaran oleh UMNO bagi membantu BN kelak setelah tenaga Dato' Ibrahim Ali digunakan di Manik Urai yang hampir mengalahkan parti PAS.

Sehingga kini belum kedengaran lagi ura-ura UMNO akan mengunakan tenaga Dato' Ibrahim Ali di pilihanraya kecil DUN Permatang Pasir. UMNO sepatutnya mengambil kesempatan dengan menyediakan program ceramah kepada Dato' Ibrahim Ali supaya menyerang Anwar Ibrahim bagi mengurangkan pengaruh PKR di Permatang Pasir dan sekiranya Dato' ibrahim Ali menolak untuk ke Permatang Pasir maka UMNO akan kehilangan satu senjata yang boleh menyerang kehabatan Anwar Ibrahim. Atau UMNO Pulau Pinang sudah kuat untuk menumbangkan PKR dalam pilihanraya kecil nanti?.

Saturday, August 15, 2009

Nik Aziz menghadap Sultan Kelantan.

Alhamdullilah. KDYMM Tuanku Ismail Petra telah beransur sihat, dah boleh bercakap dan bercerita, bertanya kabar. Petang tadi YAB Tok Guru Nik Aziz, Menteri Besar Kelantan telah melawat baginda Tuanku selama 1jam di hospital. Tok Guru Menteri Besar diiringi oleh Exco Kanan Dato' Husam Musa serta YB. Senator Dato' Rusli Ibrahim dan Dato' Wan Hassan.

YAB Menteri Besar Kelantan itu disambut oleh YAM Tengku Temenggong Kelantan, berada disamping Tuanku ialah KDYMM Raja Perempuan Kelantan. Mengikut Tok Guru, keadaan kesihatan Tuanku amat baik dan Tuanku sempat bertanya kabar keadaan rakyat dan keinginan baginda untuk bertemu rakyat jelata.

Ambo berdoa semuga Tuanku cepat semboh dan balik ke Kelantan secepat yang boleh dan amba minta semua rakyat Kelantan mendoakan semuga kesihatan Tuanku cepat semboh, berkata Tok Guru dalam perbualan dengan saya petang tadi di ruangan menunggu di Hospital.

Sememangnya KDYMM Tuanku teringin benar untuk bertemu dengan rakyat jelata kerana sudah 2 bulan lebih Tuanku tidak dapat bersama rakyat, oleh kerana Tuanku sudah hampir pulih seperti sediakala maka keinginan Tuanku untuk bertemu dengan rakyat kian memuncak. Oleh itu marilah semua rakyat memohon kehadrat Allah swt. semuga kesihatan Tuanku akan cepat semboh dan diberi kesihatan yang baik serta dipanjangkan umur Tuanku. Amin.

Friday, August 14, 2009

RENUNGAN JUMAAT:

dari haji alwi

'Bergaullah sesama manusia dengan satu pergaulan yang jika kamu tiada, mereka akan rindu kepadamu dan apabila kamu mati mereka akan menangisimu. jika andalah manusia itu berbahagialah. Sesungguhnya Allah sayang kepada hambanya yang berbuat kebaikan dan berkasih sayang" Wasslam,,,,perth.

Pagi ini di SAIGON saya ada menerima satu sms, sejuk hingga ke kalbu, tenang dan semacam dunia ini tidak ada kegelisahan yang berlaku. Tidak ada pembunuhan di Iraq, tidak ada bom di Pakistan dan tidak ada berita panas di Jakarta. Semuanya seakan-akan tenang sebagaimana akan tenangnya gelora politik di Bahagian Ketereh.

Sesat dihujung jalan balik kepangkal jalan, menerima hakikat suara ramai dan meletakkan kepentingan orangramai dan negara sebagai perjuangan utama adalah jalan yang tidak akan menempuh hari-hari sukar, kalau tidak usaha dan jasa yang hulurkan akan jadi sia-sia sekira pada akhirmya kita tersungkur diatas perbuatan dan percakapan kita yang membuat orangramai muak dan murih.

Itulah lumrah hidup, Berbudi tidak mestinya dapat balasan yang baik, dunia hari ini sudah tandus manusia yang suka mengenang budi, apatah lagi untuk membalas budi. Yang maki hamun dan sabotaj kerja-kerja kebaikan yang akan dilakukan masih menebal dikalangan orang-orang dan ini juga berlaku dalam UMNO Bahagian Ketereh.

Kedatangan Ramadhan mengingatkan tebalnya persahabatan yang ditanam, buah tangan sebagai ingatan kepada para sahabat dan bantuan berupa zakat kepada golongan yang memerlukan akan lebih shaydu. Usaha ini akan diteruskan tapi dengan kaedah dan langkah yang lain semuga pengagihan tidak membazir dan betul betul dapat kepada orang yang layak.

Sahabat-sahabat saya yang sentiasa membantu iaitu Cik Gu Sukri, Cik Gu Zuni, Zudi, Zuri, Cik Mat Roni, Wan Hanafi, Din Peringat, Abang pin, Mee kak Nah, Cik Gu Rosli dan ramai lagi diharap dapat terus membantu sambi membuat kebajikan.

Yang dulu itu adalah sejarah dan dihadapan adalah khidmat yang ikhlas, Cetakkanlah isi blog ini dan sebarkanlah sepertimana yang telah disebarkan, wahai sahabatku. Salam.

Thursday, August 13, 2009

Pekerja Asing: Menteri kena bertindak.

Dalam berita Utusan Hari ini, Dato' Seri Hisahmuddin Tun Husein Onn selaku menteri Keselamatan Dalam Negeri (KDN) telah membuat pengumuman bahawa Syarikat yang mempunyai lesen membawa masuk pekerja Asing akan ditarik sekiranya melakukan kesalahan. syabas,

Keputusan KDN itu memudahkan tugas pegawai kerajaan yang akan melaksanakan amanah yang diberi dapat bertindak bagi memperbetulkan sistem yang ada tapi dirusakkan oleh menteri yang diberi tanggongjawab. Allhamdulilah Hishamuddin telah nampak kejanggalan sistem yang ada terutamanya syarikat yang memegang lesen 'Out Sourcing'. Kelulusan khas yang diberi oleh menteri dengan mudah itu telah merusakkan sistem yang baik yang dicipta oleh pegawai di Kementerian.

KDN diminta memperbetulkan perlaksanaan sistem terhadap syarikat Out Sourcing supaya tidak berlaku lambakan pekerja asing yang berada di Malaysia yang tidak ada pekerjaan terutamanya pekerja warga Bangladesh. Lambakan pekerja Bangladesh kerana ada syarikat Out Sourcing yang dapat kouta dari menteri tapi tidak ada majikan, kelulusan diminta kerana mahu kouta untuk dijual kepada agen-agen di Bangladesh dengan mendapat wang secara mudah.

Oleh itu, pekerja asing yang datang dijual ikut suka hati dan tidak ada rekod dimanakah sekarang ini pekerja asing itu bekerja, selepas itu pekerja tidak bayar levi untuk tahun kedua maka terjadilah pekerja illegal, sedangkan syarikat Out Sourcing tersebut mendapat untung hanya menjual kelulusan khas yang diberi oleh menteri dengan cara tidak sihat. (bukan menteri sekarang).

Maka adalah sesuai sistem dikuatkuasakan, syarikat yang hanya diujudkan untuk mendapat kouta dan menjual kuota hendaklah ditarik balik manakala syarikat yang tidak dapat menunjukkan dimanakah pekerjanya sekarang berada hendaklah didakwa kerana pekerja itulah yang akan menjadi ancaman kepada keselamatan negara kerana pekerja asing itu tidak bertuan dan tidak mendapat pendapatan tetap yang boleh menjuruskan mereka itu melakukan pekerjaan yang menyalahi undang-undang negara kerana kesempitan hidup.

Manakala Syarikat Out Soucing yang dapat menunjukkan ketelusan dan memberi perkhidmatan dengan tidak menyalahi undang-undang dan peraturan hendaklah diberi keutamaan dan ditambahkan lagi kouta. memangnya banyak lagi keperluanan pekerja asing di Malaysia.

Jangan kerana hendak memuaskan hati menteri maka keperluan majikan terhadap pekerja asing dibekukan. Tidak salah membenarkan pekerja asing datang bekerja disini asalkan mengikut peraturan yang ada, apa yang berlaku lambakan pekerja asing itu kerana kelulusan yang diberi oleh menteri ketika itu hanya ikut selera tidak ikut keperluan.

Saya percaya membekukan kelulusan kemasukan pekerja asing tidak akan menyelesaikan masaalah, Oleh itu sistem yang ada hendaklah dikemas kini, One Stop Ajensi bagi menguruskan kemasukan dan kepulangan pekerja asing secara bersistem hendaklah diujudkan secara swasta yang dipantau oleh KDN Bahagian Pekerja Asing. Cubalah!.