Thursday, September 10, 2009

mesti bertegas

Isu Ancaman Bunuh

Panggil Rakyat Malaysia Balik dan Minta Rakyat Indonesia Pulang.

Yang ku dengar di Indonesia sekarang ini ada segelintir orang sedang buat sekatan jalanraya untuk mencari rakyat Malaysia kerana mahu dibunuh dengan bamboo runcing. Kumpulan yang bergelar BENDERA group (Benteng Demokrasi Rakyat). Satu ancaman keselamatan terhadap rakyat Malaysia yang berada di Indonesia, serius dan bukan main-main kerana rakyat Indonesia terkenal dengan tindakan agresif yang menghalalkan cara untuk memuaskan nafsu diri.

Entah kenapa akhir-akhir ini, rakyat Indonesia terlalu amat marah kepada Malaysia, kes-kes kecil dan terpencil diambil dan diangkat sebagai kes besar sehingga boleh mengugatkan hubungan jalinan dua negara, kes seperti lagu-lagu, tarian, penderaan diperbesarkan seperti Malaysia ini sebuah negara yahudi dan melakukan kekejaman dan kezaliman lebih daripada negara isreal. Sehingga ada pertubuhan mendaftar rakyat Indonesia menjadi sukarelawan perang untuk bersiap mahu perang dengan malaysia.

Yang geli hatinya ada juga manusia yang pergi daftar untuk mengikut tindakan bodoh dan bahlol itu, walhal banyak lagi kerja yang seharus mereka lakukan untuk membangun dan membela bangsanya dari dibelengu kemiskinan, bukan orang kampung yang mengancam Malaysia ada juga dikalangan cerdik pandai dan yang berkedudukan sebagai pemimpin pun turut mengancam perang terhadap Malaysia.

Tapi nasib baik kita mempunyai pemimpin negara yang bijaksana, yang melihat isu-isu 'gila' itu sebagai cerita dongeng dan keluar dari mereka yang belum bertamaddun, tidak ambil kisah dan tidak layan bahkan semangkin memberi kerjasama dan bantuan keatas nasib rakyat Indonesia yang menerima malapetaka dan musibah. Malaysia insaf bahawa musibah itu kehendak Allah swt dan sebagai rakan terdekat dan rapat menjadi tanggongjawab sosial untuk Malaysia membantu Indonesia walaupun kadang-kadang pipi tak machung hidung tersorong-sorong.

Baik sangat kita Malaysia, sehingga boleh ditafsirkan 'tiada telor' kerana diwaktu rakyat kita diancam dengan pembunuhan kerajaan masih lagi bernyanyi dengan lagu 'senandung semalam' dengan hanya pihak kedutaan Malaysia memberi nasihat supaya menjaga diri masing-masing. Apa akan jadi terhadap nasib rakyat Malaysia yang berada di Indonesia sekiranya mereka yang mahu cari populoriti dengan cara tidak bertamaddun itu mengamuk, maka mati disembelahlah rakyat kita.

Yang peliknya, Pemerintah Indonesia masih membisu seribu bahasa, tiada tangkapan dibuat terhadap mereka yang mengeluar kenyataan dan perbuatan yang menggugut dan mengacam keselamatan rakyat Malaysia. Apakah ada rastu yang tersirat yang mahu dimainkan supaya Malaysia mengikut kehendak Indonesia dalam beberapa hal termasuklah syarat kemasukan pembantu rumah rakyat indonesia ke Malaysia.

Begitu juga dengan Kerajaan Malaysia, kenapa tidak panggil pulang saja rakyat Malaysia yang berada di Indonesia, sama ada pelajar, peniaga dan pegawai kedutaan supaya rakyat kita terselamat dari ancaman bunuh dan minta supaya rakyat Indonesia meninggalkan negara kita dengan sukarela supaya tidak menimbulkan masaalah lain yang boleh menjejaskan hubungan baik diantara kerajaan.

Kerajaan kedua-dua pihak hendaklah mengajar rakyatnya supaya tidak terlalu sensitif terhadap isu-isu yang tidak disengajakan kerana sekiranya dibiarkan akan menimbul pula perasaan benci membenci diantara rakyat dan ini akan menyusahkan genarasi yang akan datang. jangan kerana Malaysia adalah lubuk rezeki kepada rakyat Indonesia yang miskin maka Malaysia hendak dimiliki dengan cara perang dan sengaja mencari isu untuk berperang, padahal sekira perang pun belum tentu Allah mengizinkan sebuah negara yang ramai penduduknya akan menang.

1 comment:

MOHD HARIS said...

mentaliti sebahagian kecil dari rakyatnya.....

pemimpin pun mcm tak ambil tau je... mungkin cuba menyelesaikan masalah yang masih byk tak diselesaikan di sana....