Friday, July 20, 2012

Selamat Berpuasa.

rindu untuk berpuasa dikota mekkah.

Esok 21hb. Julai 2012, bermulalah puasa bagi seluruh umat Islam, Hajat dihati mahu berpuasa di mekkah seperti tahun lepas iaitu 10 malam terakhir berada didepan kaabah, galaaknya kerana ada usaha belum selesai lagi sehingga kini. Insya Allah sekiranya dibantu oleh sahabat yang ada kuasa, semua usaha akan berjaya.

Saya mengambil kesempatan untuk mengucap 'Selamat berpuasa' kepada semua pembaca yang mengikuti blog saya ini, semuga dengan hadirnya bulan ramadhan ini sekali lagi ,kita semua sempat berpuasa bagi menunaikan kewajipan rukun Islam sedangkan sudah ada dikalangan kita tidak dapat meneruskan kewajipan ini kerana telah dipanggil oleh Allah terlebih awal daripada kita.

Puasa ini adalah diharap semuga suhu kempen pilihanraya umum tidak terus panas kerana sebagai umat islam bulan ramadhan ini adalah bulan penuh keberkatan dan semua insan dituntun membuat kebajikan, bersatu dan menunaikan tanggongjwab kejalan Allah supaya dilimpahkan pahala bagi dibawa bekal diakhirat kelak.

Yang pasti, akhirnya bulan ramadhan nanti akan muncul pula hari raya Aidil Fitri, anak-anak kecil sedang menanti saat itu, ibubapa pula bersiap mengumpul wang bagi memenohi permintaan anak-anak bagi menyediakan sambutan hari raya.

Ibubapa yang berada dan cukup wang tak ada masaalah, bahkan sibuk kekedai-kedai jahit untuk menempah baju dan pakaian baru untuk keluarga, yang malangnya kepada anak2 yang keluarganya miskin, yang ibubapanya telah mati. tentunya sedang bergeluk dengan tekanan kemahuan.

Disinilah mereka perlukan bantuan, mereka mahu supaya nasib mereka diberi perhatian seperti mana peneroka felda dapat durian runtuh, mereka mahu mengecapi nikmat hidup seperti orang lain yang dapat wang kerana politik. RM15,000 bagi keluarga mereka untuk berbelanja sebulan dalam bulan puasa dan menyediakan sambutan hariraya Aidil Fitri sudah memadai. Mereka boleh tempah pakaian baru sepeti orang lain yang berada dan kaya.

Bagi yang sedang berkerja sama ada dengan kerajaan ataupun swasta biasanya pihak majikan akan memberi bonus menjelang hariraya, tapi bagaimana dengan petani, penternak,nelayan, penarik beca dan bekerja sendiri. Nampaknya sambutan hariraya tahun ini adalah 'hambar' bagi mereka-mereka itu.

1 comment: