Thursday, July 3, 2008

Umor bersara kakitangan awam 99 tahun?

Kerajaan Malaysia dalam usaha hendak memacukan intergriti dalam perkhidmatan awam telah mengenalkan satu sistem iaitu had umor persaraan kakitangan awam dipanjangkan dari umor 55 tahun kepada 58 tahun. Berbagai bagai reaksi timbul, ada yang suka dan tak kurang juga yang kurang senang.

Katua Setiausaha Negara (KSN), entah apa yang dia buat, tahukah dia ramai kakitangan perkhidmatan awam kurang senang dengan sistem perkhidmatan yang berlaku hari ini, kadang kadang sistem kontrek yang diberi kepada penjawat awam boleh menyekat kenaikan pangkat orang lain. Dengan cara mengekalkan orang kesayangan disatu satu tempat boleh menyekat rezeki orang lain yang sepatutnya dinaikkan pangkat.

Yang sedihnya apabila ada orang yang diturunkan pangkat kerana hendak mengekalkan kroni, walaupun kroni itu umornya sudah lebih 58 tahu dan dah disambung beberapa kali, Inilah penyakit dalam perkhidmatan awam sekarang, yang tentunya pegawai yang terlibat akan rasa kecewa kepada kerajaan, kecewa pada kerajaan bermakna kecewa kepada UMNO dan apabila sesorang itu kecewa maka dia dan anak beranaknya tidak akan sokong lagi kerajaan. Walau pun parti kerajaan UMNO tidak salah tapi UMNO yang menjadi mangsa kerana KSU dan KPPA tidak menasihati Perdana Menteri supaya sistem kontrek jangan diamalkan kerana ianya boleh menyekat peluang pegawai yang lain.

Betulkah sekarang ini masih ada pegawai kerajaan yang umornya sudah melebihi 58 tahun masih disambung perkhidmatannya secara kontrek, kalau betullah apa yang saya dengar ini, maka Ketua Setiausaha Negera (KSN) hendaklah menyiapkan satu kertas cadangan kepada YAB Perdana Menteri Malaysia, Pak Lah supaya kakitangan perkhidmatan awam ditetapkan supaya umor persaraan hendaklah genap umor 99 tahun. Barulah soal sambung kontrek tidak menjadi isu lagi dan memudahkan sistem perkhidmatan awam.

Nampaknya sistem sambung kontrek ini mengambarkan bahawa Ketua Setiausaha Negara (KSN) gagal dalam melahirkan pejawat awam yang berdidikasi, bagus, berwibawa, berintergriti serta berkualiti kerana sekiranya kerajaan mempunyai cukup pegawai yang baik dan berkualiti maka soal sambung kontrek tidak menjadi isu lagi. Serta pegawai yang cukup umor bersara tidak perlu di disambungkan kontrek lagi dan peluang kenaikan pangkat orang lain akan terjamin.

Cuba bayangkanlah sekiranya kakitangan awam umornya 99 tahun masih berkhidmat, di pejabat akan dipenohi dengan tongkat kerana pegawainya sudah tua dan kalau pegawai itu keturunan india mungkin dipejabat itu dipenohi air air sirih.

Bak kata Ayat Ayat CINTA, "jagalah hati dan perasaan yang lain juga"

Nota:mulai jumaat ini saya ke pendalaman selama 2 hari ini.

No comments: