Friday, August 27, 2010

PKR lumpuh?

Parti Keadilan Rakyat (PKR) lumpuh di Bukit Bintang, Kuala Lumpur ekoran 15 orang ahli termasuk Ketua Bahagian Cabang PKR Bukit Bintang, Mahmood Abdullah keluar parti tersebut dan menyertai UMNO Wilayah Persekutuan.

Dan seramai lebih 200 orang lagi ahli PKR Bukit Bintang akan keluar parti tersebut juga akan menyertai UMNO tapi selepas hari raya Aiduil Fitri nanti, kata Mahmood Abdullah, tapi sekiranya Dato' Ibrahim Ali jadi Presiden UMNO, sambil berdiri dan menyeluk poket seluar, dia akan bertanya, "kenapa yang 200 orang itu mahu masuk lepas hariraya, tidak sekarang." Perlu diingat Parlimen Bukit Bintang diwakili oleh wakil rakyat keturunan cina dari pakatan rakyat.

Lumpuhnya PKR cabang Bukit Bintang adakah bererti lumpuhnya pengaruh parti pembangkang di Parlimen Bukit Bintang, itulah ukuran yang harus dihayati dari sekarang, semuga langkah awal ini dapat diterjemahkan dalam pilihanraya umum yang akan datang.

Sebenarnya apa yang berlaku di Bukit Bintang ini patut berlaku di Parlimen Ketereh, Macang dan Tanah Merah di Kelantan, kerana dengan lumpuhnya pengaruh PKR di bahagian Cabang tersebut membolehkan UMNO menguasai semula kerusi Parlimen di tiga tempat tersebut.

Ini akan menampakkan bahawa PKR telah menuju kehancuran dan sudah tidak diterima oleh masyarakat melayu. Ini baru mantap namanya perjuangan UMNO dibawah kepimpinan Dato' Seri Mohd Najib.

Kalau Cabang PKR Bukit Bintang dibubar sekali pun ianya tidak memberi kesan yang besar kepada PKR, kerana ianya berlaku dikawasan yang sudah tentu akan dimenangi oleh parti pembangkang, jadilah seperti mencurah garam dilaut.

Tapi sekiranya peristiwa di Bukit Bintang berlaku di Ketereh, Tanah Merah dan Macang barulah UMNO boleh merasa 'gah' dan merasa hebat kerana bukannya kerusi Parlimen diyakini boleh dirampas kembali tapi nadi kekuatan PKR juga terhenti. Apakah UMNO ada kemahuan untuk melakukannya?

Jawabnya TIDAK.

Kerana sudah 2 tahun Parlimen Ketereh dikuasai oleh PKR tidak nampak pun usaha yang bersungguh-sungguh dari pemimpin UMNO sama ada diperingkat Bahagian, Negeri ataupun Pusat yang berminat untuk melumpuhkan PKR di Ketereh.

Sekiranya ada diantara pemimpin UMNO kata sudah ada usaha kearah itu, sebenarnya pemimpin tersebut sedang bermain dengan angin 'akmal jiwa' yang sesat jalan yang tidak ada peta asli. Yang jelasnya PKR dan PAS sentiasa selesa di Ketereh.

Ezam oh Ezam, demo dok buat gapo?.

No comments: