Wednesday, August 4, 2010

Kerah TENTERA

hapuskan pendatang tanpa izin

Apabila saya mengatakan tidak susah bagi kerajaan untuk membersihkan Pendatang Tanpa Izin (PATI) yang berkeliaran di Negara kita ini, yang tinggal lagi mahu atau pun tidak, maka saya diajar supaya melontarkan pandangan dan pendapat kepada kerajaan, kerana katanya berbagai-bagai cara kerajaan telah lakukan tapi isu tersebut tidak dapat diatasi sehingga sekarang, kerana katanya tak mungkin kerajaan akan mengunakan robot untuk dilantik sebagai penguatkuasa bagi mengelak dari berlakunya rasuah.

Rata-rata berpendapat berlakunya lambakan pendatang tanpa izin (PATI) dinegara kita ini berkemungkinan besar para penguatkuasa melakukan pekerjaan yang rasuah? itulah diantara faktor utama mengapa kemasukan pendatang tanpa izin tidak dapat dibendung dinegara ini.

Dalam mengerakkan jentera penguatkuasa bagi menangkap pendatang tanpa izin termasuk polis, RELA, imigrasen dan lain-lain agensi penguatkuasa tapi masih tidak berjaya menyekat mereka itu terus berada dinegara ini walau pun hukuman dijatuhkan kepada mereka. Itulah saya mencadangkan hukuman yang lebih berat dikenakan kepada mereka.

Tentera (Askar) sekarang ini tidak banyak kerja, negara tidak lagi berperang, komunis pun sudah keluar dari hutan kerana kebanyakan hutan sudah gondol kerana kerakusan pihak kerajaan negeri mengeluarkan balak. Apa salahnya pihak kerajaan memikirkan bahawa gejala lambakan pendatang tanpa izin yang berada didalam negara ini akan memudarat keselamatan negara.

Kerajaan hendaklah istihar "PERANG" terhadap pendatang tanpa izin itu, kerahkan tentera dan bekerjasama dengan aginsi-agensi penguatkuasa lain supaya menjejak, mencari dan menangkap pendatang tanpa izin sama ada dihutan atau dibandar dan usirkan mereka itu keluar daripada negara ini, kalau perlu "tembak, tembak saja mereka yang jahat melakukan jenayah".

Dan kepada penguatkuasa yang melepas dan membebaskan pendatang tanpa izin itu hendaklah dijatuhkan hukuman penjara mendotori sebagai pengajaran semuga ketirisan tidak banyak berlaku yang akhirnya isu pendatang tanpa izin tidak lagi menjadi masaalah besar dalam negara ini.

Hampir setengah juta warga asing yang berada didalam negara ini hidupnya tidak mempunyai permit kerja yang sah dan boleh dianggap pendatang tanpa izin. Ini berlaku kerana pihak kerajaan tidak begitu serius untuk mengambil tindakan dan penyalahgunaan kuasa yang berterusan berlaku. Adakah benar bahawa ada diantara warga asing yang tidak cukup syarat pun boleh mendapat kerakyatan dinegara kita ini, asalkan pihak yang berwajib ada selera?.

Malaysia serba boleh, asalkan ada kemahuan.

No comments: