Saturday, August 28, 2010

Sambutan MERDEKA lesu.

Datuk Siti Rahmah Kassim

Tinggal beberapa hari saja lagi, sambutan ulang tahun kemerdekaan akan diadakan serentak diseluruh negara. Detik 12 malam pada 31hb. Ogos 'laungan MERDEKA' akan berkumandang ke udara. Tapi sayangnya kibaran bendera jalur gemilang masih hambar sehingga hari ini.

Hebahan melalui radio dan tv yang setiap detik mengajak supaya rakyat sama-sama memeriahkan sambutan ulangtahun kemerdekaan nampaknya tidak mendapat sambutan yang mengelakkan. Kereta, Bangunan dan rumah kediaman tidak dihiasi dengan kibaran bendera jalur gemilang, tidak seperti 53 tahun lalu

Dulu rakyat bukan saja bersemangat untuk mendapat kemerdekaan dengan mengajurkan perhimpunan, tapi bersedia menyerahkan harta benda bagi membantu YTM Tengku Ab.Rahman Putra Al-Haj mendapat wang untuk ke Landon bagi mendapat Kemerdekaan Negara.

Pengorbanan Datuk Siti Rahmah Kassim, sebagai wanita yang pertama menyerahkan gelang perkahwinan kepada YTM Tengku adalah lambang pengorbanan rakyat untuk melihat negara merdeka, tapi tidak rakyat sekarang, usahkan mahu menyerahkan emas permata hanya untuk mengibarkan bendara pun tidak mahu.

Jauh bezanya semangat perjuangan orang dulu yang hidup tersiksa dibawah penjajah dengan orang sekarang yang berjuang hanya untuk mencari peluang dan wang. Dimanakah yang tidak kena sehingga rakyat tidak berselera bagi mengibarkan sehelia bendara bagi menandakan sokongan keatas perjuangan orang terdahulu untuk mendapat kemerdekaan.

Tidak semua wanita di Malaysia sekarang ini mengikuti contoh yang dibuat oleh Datuk Siti Rahmah Kassim itu, yang rela sedekahkan gelang emas perkahwinannya bagi menunjukkan sokongan dan pengerbonan terhadap negara. Kecuali Wanita ataupun Muslimat PAS yang sanggup sedekah emas dan wang ringgit bagi menunjukkan sikap pengorbanan kepada perjuangan parti PAS.

2 comments:

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

itu lah pasalnya. sekarang ni musim menuai dan nikmati kemerdekaan dah. jadi pengorbanan sape yang perlu buat ???

maka rakyat hendak makan dan enjoy kemerdekaan. oleh itu tak payh la nak banding zaman menebang dan menanam dengan zaman sekarang iaitu zaman menuai.

sekarang siapa yg buncit perut makn hasil kemerdekaan ??? siapa dulu yang menebang dan menebas serta menanam ??? hehehehe jawab dulu isu ni bro sabri

newkk said...

OTAI oii. Tak kiralah siapa menebang, menanam dan siapa menuai, siapa buncit perut. Yang jelas negara sudah merdeka. Payah sangat kah nak kibar bendera jalur gemilang tu.