Monday, September 13, 2010

Ingat Pesan Ibu.


Hari ini 12hb. September awal-awal pagi keluar rumah bersama Isteri dan anak-anak menuju ke Golok Thailand dan terus kebandar YALA bagi mengiringi anak saudara yang sudi berkahwin dengan gadis melayu di YALA Thailand.

Pulang sampai dirumah jam 7.15malam, mandi, sembahyang dan berihat kerana ada temu janji disebuah hotel di Kota Bharu. Ramai orang Kelantan yang bekerja diluar berhimpum disitu dan macam-macam cerita dapat didengar, politik, NGO, rumah terbuka dan macam-macam lagilah... kadang-kadang serabut mendengarkannya.

Di YALA panas, di Kota Bharu pun panas juga. Di YALA panas kerana ada kumpulan yang tidak sokong Kerajaan manakala di Kota Bharu panas kerana ramai pakar undang-undang. Rata-rata orang bercakap pasal Perlembagaan Negeri Kelantan, ada yang kata boleh dan ada yang kata tak boleh. Itu semua kenalah serahkan kepada Mahkamah memutuskan. Cerita ini keluar kerana ada berita didalam akhbar menyentuh kemelut Istana Kelantan.

Rakyat semakin hari semakin binggong mengenangkan nasib malang kerana nak makan dan minum pun susah, tapi ada orang yang senang apabila dapat melihat satu keluarga menjadi huruhara. Siapa yang sanggup jadi pembela Bangsa dan Negara, Kedaulatan Undang-Undang dan mempertahahkan perlembagaan Negara, kalau tidak kita sebagai rakyatnya.

Dimana para ilmuan, dimana para alim ulama, dimana bijak pandai anak bangsa yang telah kita lahirkan sejak ujudnya bumi ini. Dan masih berkiblat kepada Kaabah kah kita, setelah berlaku didepan mata semacam negeri akan ditelan geruda. Namapaknya para ilmuan,alim ulama kita meletakkan jari kedalam mata.

Bangkitlah, bersatu kerana dengan bersatu akan kita maju, jauhkan perpecahan kerana perpecahan akan membawa kepada kehancuran, sayangkanlah kepada kedamaian kerana dengan perdamaian kita akan mengecap kebahagian.


Dengarlah nasihat ibuku:

JANGAN ANAKKU DERHAKA

PADA IBUMU YANG TUA

MATILAH MASUK NERAKA

HUKUMAN TUHAN YANG MAHA KUASA.


Alfatihan untuk Ibu Kesayanganku.


No comments: