Saturday, February 19, 2011

'Memerang' musuh Abang Man Che Long.

jabatan pertanian diminta bantu projek ikan airtawar. kolam sudah ada hanya perlukan kepada modal dan tunjukajar memerangi musuh.

Berada di dalam Parlimen Ketereh, sempat mezairahi sahabat lama Abang Man Che Long di Pangkal Kalong dalam DUN Kok Lanas, satu-satu DUN yang di menangi oleh UMNO Dalam Parlimen Ketereh yang mana wakil rakyatnya ialah Alwi Che Mat, Ketua Pembangkang merangkap Timbalan Ketua UMNO Bahagian Ketereh dan Setiausaha BN Kelantan.
penyokong PAS 100%

Abang Man bersama Sdr Sukri Che Soh


hutan tempat sarang 'memerang' membiak.


gambar Abg.Man sedang menunjukkan tempat 'memerang' merantah mangsanya dan sekitar kawasan kolam dan ladang kelapa, kelihatan juga Sdr. Sukri Che Soh, sahabat Abg. Man yang simpati dengan kerugian yang ditanggong oleh Abg. Man.

Alwi Che Mat memenangi DUN Ketereh pada PRU 12 dengan majoriti lebihkurang 500 undi walaupun didalam DUN tersebut terdapat undi pos lebih daripada 3000 yang kebanyakan terdiri daripada Anggota Tentera.

Beliau dikatakan adalah calun menteri besar kelantan apabila UBN dapat mengalahkan PAS dalam PRU ke 13 kelak, walau pun beliau tidak berminat untuk bertanding DUN. Tapi itulah isu yang hangat di bualkan oleh ahli-ahli UMNO Ketereh terutamanya dikalangan mereka yang rapat dengan Anuar Musa.

Kaji punya kaji kenapa nama Alwi disebut-sebut bakal menteri besar kelantan dari UBN, rupa-rupanya itulah harapan Anuar Musa supaya Alwi dikekalkan bertanding di DUN Ketereh kerana Anuar Musa masih berminat untuk bertanding di Parlimen Ketereh. Sekiranya percaturan itu berlaku maka bersedihlah sekali lagi Alwi Che Mat.

Alwi Che Mat bercita-cita mahu bertanding di Parlimen Ketereh kali ini, kerana beliau cukup yakin sekiranya beliau dicalunkan harapan untuk menang adalah besar kerana beliau telah membuktikan bahawa rakyat dalam Parlimen Ketereh mahu kepada beliau daripada Anuar Musa dan beliau telah buktikan pada PRU ke 11 lalu.

Berbalik kepada lawatan saya ke DUN Kok Lanas, sempat minum air kelapa muda di kolam ikan Abang Man Che Long, tapi sayangnya kolam saja yang banyak tapi ikannya sudah tak ada, apabila ditanya kepada Abang Man beliau dengan sedih memberi tahu ternakan ikannya habis dimakan oleh 'memerang' yang menjadi musuh utama yang menyebabkan beliau mengalami kerugian.

'Memerang' adalah sejenis binatang yang boleh dijadikan ubat "segar" kepada lelaki, jadi kepada sesiapa yang berhajat bolehlah ke kolam Abang Man untuk menahan perangkap bagi menangkap 'memerang' untuk dijadikan ubat dan sekali gus akan menjadi jaguh. "bapak ni hebat dan memang jagoh". apabila 'zakar memerang' diramunkan.

Dan disamping itu saya juga sempat merakamkan satu jambatan kecil, sekiranya ditukar dengan yang baru harganya tak sampai RM10,000 tapi oleh kerana wakil rakyat dikawasan itu tidak begitu prihatin maka jambatan buruk tidak diganti, boleh jadi membina jambatan baru disitu tidak banyak mendapat 'komisen', maka dibiarkan ianya menjadi buruk. (gambar akan saya postingkan apabila tiba waktunya nanti).

Itulah alkisah sepetang berada di DUN Kok Lanas.

No comments: