Thursday, March 11, 2010

Jangan sekat peluang orang lain.

Tindakan dan keputusan yang dibuat oleh Tun Mahathir Mohamed dan Tun Abdullah Ahmad Badawi bersara menjadi Perdana Menteri dan diganti dengan timbalannya adalah satu tanggongjawab yang AMAT TERPUJI. Tun Mahathir bersara untuk memberi peluang kepada Tun Abdullah menjadi Perdana Menteri dan Tun Abdullah bersara untuk memberi peluang kepada Dato' Seri Mohd Najib menjadi Perdana Menteri.

Begitulah tauladan yang patut dicontohi apabila kita berada dipuncak, bersara untuk memberi peluang kepada anak buah merasai tempat empok yang kita sudah rasai begitu lama. Walau pun ada suara mengatakan tenaga kita masih diperlukan lagi, tapi kerana kita berjiwa besar kita tidak tunduk dengan kedudukan tapi berusaha memberi peluang kepada anak buah kita untuk merasainya. Kerana kita tahu semaking lama kita disana, peluang kenaikan pangkat anak buah akan tersekat dan tidak mempunyai peluang untuk merasai kenikmatan sebagai pembesar.

Itulah yang patut dilakukan oleh Ketua Setiausaha Negera (KSN) apabila diberi tawaran untuk terus menyambung kontrek perkhidmatan selama satu tahun lagi yang jumlahnya akan jadi 3 tahun kerena sudah 2 tahun disambung perkhidmatan secara kontrek.

Pihak Kerajaan pula entah kena sindrom apa, semacam dah tak ada penjawat awam yang lain yang boleh dinaikkan pangkat sebagai Ketua Setiausaha Negara. Apakah pihak kerajaan tidak menyedari dengan terus menyambung kontrek itu bermakna menutup peluang kenaikan pangkat penjawat awam yang lain.

Samalam Dato' Najib sudah melaksanakan tanggongjawab bagi meredakan kemarahan penjawat awam terhadap kerajaan dengan mengkaji tindakan 'pool' oleh JPA dan disusuli dengan memberi peluang kepada anak bini, ibu dan bapa penjawat awam tidak dikenakan bayaran apabila masuk wad di hospital kerajaan.

Tiba-tiba muncul pula dengan gejala menyekat kenaikan pangkat orang yang sepatutnya boleh bertugas sebagai Ketua Setiausaha Negara (KSN) yang mana sepatutnya yang ada hari ini sudah boleh bersara dan bersenang lenang dengan anak isteri.

Adilkah itu.

No comments: