Thursday, October 13, 2011

Pendatang Asing dan Dadah, sama bahaya.

ini yang dapat ditangkap, yang dah terlepas, berapa banyak agaknya.


Warga Afrika yang pandu kereta kedua yang membawa teman wanita warga negara Nigeria sempat meloloskan diri. Lelaki Nigeria itu adalah pelajar kolej swasta yang telah berada diMalaysia hampir satu tahun. Ini adalah sedikit kisah bagaimana rakyat asing jadikan Malaysia sebagai tempat pengedaran dadah.

Manakala di Bukit Kayu Hitam pihak UPP telah berjaya menahan empat orang pendatang tanpa izin rakyat myanmar yang cuba menyeludup masuk ke negara ini dengan sebuah van, dua daripadanya bersembunyi didalam bonet belakang, manakala dua orang telah dapat meloloskan diri kedalam hutan.

Dua peristiwa diatas bolehlah disimpulkan bahawa skrip yang sama iaitu ada kelolosan. Apakah sebelum daripada ini sudah banyak peristiwa sedemikian berlaku. Sekiranya ada, adalah terlalu amat malang apabila ada warga negara asing jadikan Malaysia sebagai tempat mencari kekayaan dengan perniagaan dadah dan pekerja asing masuk secara haram masih lagi berlaku.

Nampaknya usaha Kementerian Dalam Negeri KDN dengan projek 6P untuk memastikan, tidak ada lagi pendatang asing di Malaysia setelah kerajaan buat pemutihan, nampaknya hasrat KDN tidak akan tercapai selagi pintu masuk dan sempadan negara bocor. Apakah akan ada tindakan yang boleh memberi pengajaran kepada pendatang asing supaya tidak mahu berada ataupun masuk ke negara ini dengan cara yang tidak sah.

Setakat senarai hitam dan kena denda kompoun tidak dapat mengajar manusia pendatang asing dari terus masuk ke negara ini dengan cara haram, oleh itu satu tindakan yang keras perlu digezetkan supaya tindakan itu akan memerikkan manusia asing yang lain dan takut untuk masuk ke malaysia secara haram.

Bagaimana sekiranya Kerajaan Malaysia melaksanakan hukuman rotan terhadap pendatang tanpa izin sebanyak 100 rotan seperti yang dijatuhkan kepada ADUKA dalam filem semerah padi apabila didapati bersalah dan terus usir ke negara asal.

Begitu juga dengan pemilik dadah warga asing, hukuman gantung sampai mati hendaklah dilaksanakan tidak kira banyak atau sedikit dadah yang dimiliki, apabila mahkamah menjatuhkan hukuman bersalah, perlaksanaan hukuman mati hendaklah terus dilaksanakan tanpa melengah-lengahkan tindakan.

Hukuman sebegitu untuk mengelakan supaya orang asing tidak begitu gairah untuk jadikan malaysia sebagai tempat mencari kekayaan dengan mengedar dadah dan bukan tempat untuk menampung pendatang asing untuk datang berlumba mencari rezeki dengan rakyat tempatan.

Atau, masih berlakunya peristiwa yang saya catitkan ini kerana ada dalang di negara ini yang dikepalai oleh orang tempatan yang matlamatnya untuk hidup mewah dan mudah.

1 comment:

chang_ said...

salam...terkadang ada pihak majikan pon dari malaysia yg sengaja ambil mereka langsung dr negara asal mereka...dengan janji2 manis mereka...mereka jamin dr tiket pesawat sampai paspor pon mereka buatkan...tetapi entah permit dia uruskan atau tidak...sebab setibannya kita di malaysia,paspor majikan pegang langsung dengan dalih..biaya pemberangkatan sy yg urus dngn uang saya...kita pon nak buat cmn lagi..sudah hampir satu tahun kita disini...blm lihat cmna pasppor dan permit kita....kita pon nak balik tengok anak istri setiap 1 tahun sekali...payah...paspor ada kat ejen...permit tengah d urus....selalu cemntu....nak kirim wang pon payah...kena cr owng yg ada ic...terpaksa kt minta tolong...apa yg kena kt buat?