Saturday, March 14, 2009

Pilihlah yang berkenan

ALI RASTAM - "PEMIMPIN RAKYAT"
MAHYUDDIN YASSIN - "PEMIMPIN NEGARA"

Dalam Parti UMNO, siapa nanti yang akan dinaikkan pangkat oleh para perwakilan, selain daripada Dato' Najib yang akan disahkan ke jawatan Presiden pada 29hb. Mac nanti setelah beliau diumumkan menang tanpa bertanding kerana YBM Tengku Razaleigh Hamzah tidak cukup pencalunan.

Jawatan Timbalan Presiden menjadi tumpuan, kerana timbalan boleh mengganti Presiden sekiranya 'ketiadaan presiden', lantas orang yang hendak dipilih oleh para perwakilan mestilah bersedia untuk memikul tanggongjawab sebagai presiden, bukan untuk suka suka, tapi untuk membawa parti bagi mempertahankan membentuk kerajaan dalam pilihanraya yang akan datang.

Siapa kah diantara tiga calun Timbalan Presiden yang betul betul mampu menerajui UMNO untuk terus kuat dan utuh tanpa dapat diganggu gugat oleh musuh politik dalam tanahair ini, dari segi fizikal,mental,vision dan kepercayaan rakyat.

Yang saya dengar, dari tiga orang calun itu, hanya dua saja yang mampu memikul tanggongjawab, iaitu kedua duanya adalah Naib-Naib Presiden, Ali Rastam dan Mahyuddin Yassin. Mereka berdualah menjadi idola kepada para perwakilan dan keputusannya akan dapat di ketahui pada 26hb. Mac nanti.

Dua orang ini boleh digelarkan sebagai pemimpin untuk masa depan genarasi bangsa kita, bagi membantu Presiden UMNO yang dengan tradisi menjadi Perdana Menteri Malaysia dan kalau kecelakaan menimpa parti, maka salah satu daripada dua orang ini iaitu Ali Rastam dan mahyuddin Yassin akan dinobat sebagai pemimpin. Yang jelasnya Ali Rastam boleh dianggap sebagai pemimpin rakyat dan Mahyuddin Yassin boleh dianggap pemimpin negara.

Dalam menentukan nasib mereka berdua dalam barisan kepimpinan UMNO maka para perwakilan hendaklah memikirkan semasak-masaknya, pemimpin apa yang harus mereka pilih pada persidangan Agong UMNO nanti, apakah perwakilan mahu kepada pemimpin rakyat atau mahu kepada pemimpin negara.

Kalau perwakilan mahu memilih pemimpin yang mesra dengan rakyat, pilihlah Ali Rastam dan kalau perwakilan mahu pemimpin kerja untuk negara pilihlah Mahyuddin Yassin, kerana kedua dua mereka adalah pemimpin dizaman ini dalam parti UMNO.

No comments: