Tuesday, March 31, 2009

Siapa yang harus kita ludah?

Keputusan Pilihanraya kecil, Parlimen Bukit Gantang, DUN Bukit Selambau dan DUN Batang Ai, nanti tidak ada apa yang boleh dibanggakan. Parti mana yang menang sama saja, kerana wakil rakyat yang menang dikawasan tersebut sama warna kulitnya, bangsanya dan ugamanya iaitu kalau di Parlimen Bukit Gantang yang menangnya Melayu, kalau di DUN Bukit Selambau yang menangnya pasti India dan kalau di DUN Batang Ai yang menangnya Iban. Jadi tak ada bezanya.

Kalau siapa menang pun tidak boleh menumbangkan kerajaan, sama ada kerajaan negeri Kedah atau Serawak pun Kerajaan Malaysia. Hanya adalah sedikit isu yang boleh dijaja oleh parti yang menang nanti, itu pun sementara saja lepas sebulan redalah, kerana dalam pilihanraya umum yang ke 13 nanti isu lain yang akan dijaja untuk memikat hati rakyat.

Pakatan Rakyat sudah tentu mahu mempertahankan lima negeri yang di tawan pada pilihanraya lalu disamping bercita-cita untuk memerintah Negara, manakala UMNO/BN akan berusaha habis habisan untuk merampas kembali negeri yang jatuh ke tangan pembangkang disamping memenangkan sebanyak mungkin kerusi parlimen bagi mengurang jumlah kerusi pembangkang di parlimen.

Semuanya akan berlaku dalam masa lebih kurang 40 bulan dari sekarang, masa terlalu pantas dan dalam jangka waktu inilah, masing masing parti akan mencari peluang untuk menyakinkan rakyat supaya menyokong parti masing-masing. Dan dalam jangka waktu inilah masa yang susah bagi kerajaan untuk mempertahankan dasar yang tidak popular yang boleh menghakiskan sokongan rakyat kepada kerajaan, seperti isu DEB, SPRM, ISA, CARBURETOR DUNG dan lain-lain lagi. Memang mempertahan lebih susah daripada menyerang.

Dalam hal ini, rakyat harus disedarkan sekarang betapa negara-negara didunia hari ini banyak hura hara, terutama negara yang penduduknya Islam, itu berlaku kerana negara tersebut politiknya tidak stabil, kerana pemimpin gila kuasa, kerana orang politik memperalatkan rakyat untuk memuaskan nafsu berkuasa dan apakah Malaysia nanti mahu menerima nasib seperti negara-negara tersebut. Tentunya tidak mahu.

Inilah tugas pemimpin Melayu dan Islam. Bukan hanya suka mencari kesalahan sesama sendiri tapi hendaklah memikirkan masa depan negara dan rakyat, bercakap untuk bersatu dan berusahalah kearah bersatu, sebenarnya bangsa lain hanya sekadar membantu dan mereka akan terjah apabila melihat bangsa Melayu dan Islam lemah.

Kita tidak mahu selepas 40 bulan nanti, banyak orang akan hilang anak dan isteri, menang sorok kampung tergadai, mengemis dibumi sendiri, nasi sudah menjadi bubur, bangsa Melayu akan dijadikan sejarah, dan kata-kata hikmat Hang Tuah akan menjadi sampah, hiduplah kita dibumi merkah dan menjadi peminta sedekah. Orang Cina, India dan Indo jadi pemerintah, siapa yang harus kita ludah?.

Walau bagaimana pun, keputusan pilihanraya kecil nanti hendaklah dijadikan iktibar oleh pemimpin Melayu, ketepilah seketika idealogi perjuangan, bersatu dan mufakatlah kerana ianya membawa berkat, sedarlah tuntutan-tuntutan bangsa lain untuk menghapuskan keistemewaan bangsa kita dengan berlapik erti demokerasi kononnya. Insaflah wahai pemimpin Melayu sementara masa masih ada.

Apa guna jadi Presiden Parti kalau kuasa sudah diambil orang, apa guna menjadi penasihat Pakatan kalau hanya sekadar mengampu sebuah kerajaan yang pemimpinnya nanti tidak Islam. Kerana perlembagaan itu adalah buatan manusia ia boleh diubah dan dipinda. Dimasa itu nanti bangsa lain lebih sombong dari kita. Sesal sudah tidak berguna.

Bersatulah, kerana bersatu kita teguh.

No comments: