Tuesday, February 8, 2011

Rajin sebelum kena tipu.

berpeluang jadi calun DUN Melor.
Hilme Hassan, jentera pengundi luar Parlimen Ketereh.

Usaha UMNO Kelantan untuk memikat pengundi luar pulang mengundi dan menyokong UBN dalam PRU ke 13 digerakkan secara serius apabila sekumpulan orang yang dikenali 'jawatankuasa pengundi luar' sudah selesai menjalankan kursus secara insantif di Medan, Indonesia.

Wakil setiap Bahagian dari Negeri Kelantan berada di Medan Indonesia beberapa hari berbincang mengikut jadual yang telah diaturkan oleh pihak urusetia dari pagi hinggalah ke jam 10.00 malam pada tiap-tiap hari menandakan pemergian mereka itu ke Medan Indonesia tidak hanya 'makan angin' dan berhibur saja.

Orang yang mengetuai jentera pengundi luar itu adalah diceritakan mempunyai simpanan wang yang banyak di negara jiran itu yang mana sekiranya orang itu mengeluarkan simpanan wang didalam bank-bank di Indonesia boleh mengakibatkan negara jiran itu akan mengalami 'kebengkerapan' kerana kekurangan wang. ( ini cerita semasa kempen pilihanraya umum ke 12 lalu).

Lihatlah kehebatan jentera parti UMNO Kelantan, itu hanya salah satu jentera yang telah dibentuk, ada juga UMNO Bahagian membawa jenteranya ke Indonesia bagi menanamkan semangat supaya anak buahnya lebih tekun dan rajin untuk bekerja kepada parti apabila menjelang PRU ke 13, ada juga membawa jawatankuasa Bahagian supaya akan terus menyokong namanya dicalun dalam PRU nanti.

Macam-macam tektik yang telah diusahakan oleh mereka-mereka yang berhasrat dicalunkan dalam PRU ke 13 setelah Dato' Najib mengumumkan bahawa calun pilihanraya umum ke 13 tidak semestinya dipilih dikalangan Ketua UMNO Bahagian atau pemimpin kanan UMNO Bahagian. Salah satu cara membawa penyokong 'berhibur diluar negara'.

Lagi lama waktu bagi Dato' Najib mengumumkan tarikh piliharaya umum, lagi banyaklah program kursus sambil belajar ke luar negara akan diaturkan oleh mereka yang berhasrat supaya namanya dicalunkan kerana dengan berbuat demikian anak-anak buahnya akan bercakap sekiranya 'boss' mereka tidak dipilih menjadi calun dalam PRU nanti mereka tidak akan bekerja dan akan menyokong parti lawan.

Dan dalam budaya UMNO selalunya Ketua Bahagian akan terus dipilih menjadi calun walaupun telah kalah lebih daripada 2 kali dan amalan ini akan terus dikekalkan walaupun Dato' Najib berjanji bahawa tidak semestinya Ketua Bahagian akan automatic menjadi calun sekiranya tidak popular dikalangan rakyat. Soalnya mampukah Dato' Najib berhadapan dengan Pengerusi Perhubungan yang akan mempertahankan nama Ketua Bahagian yang telah disenaraikan sebagai calun kerana kedudukan Pengerusi Perhubungan itu akan terancam sekiranya ada dikalangan Ketua Bahagian digugurkan daripada senarai nama calun.

Ancaman yang selalu kedengaran ialah 'sekiranya Tok Pa tidak mempertahankan aku dipilih sebagai calun, aku akan 'kucar' ditempatnya (parlimen) supaya Tok Pa kalah dalam pilihanraya' dan ancaman tersebut akan membuat Tok Pa tidak 'jenera' tidur lalu akan terus berusaha merayu dan merayu kepada Dato' Najib sebagai orang yang bertanggongjawab memberi kata putus dalam menentukan siapa calun yang akan diberi bertanding.

Mahu tidak mahu, Dato' Najib akhirnya (boleh jadi) akan akur kepada rayuan yang dipohon oleh Pengerusi Perhubungan walaupun dengan perasaan kecewa kerana terpaksa melayan kehendak Ketua Bahagian dan Pengerusi Perhubungan walaupun Dato' Najib sedar dan 'kabar' sekiranya Ketua Bahagian tersebut menjadi calun perlimen UBN akan kehilangan peluang untuk menang kerusi tersebut.

Menerima hakikat inilah maka seorang jawatankuasa UMNO Bahagian Ketereh, Cikgu Md. Yani begitu optimis iaitu Tan Sri, Dato' Seri Penglima Penglima Anuar Musa akan terus dipilih menjadi calun UBN dalam PRU ke 13 sedangkan beliau telah kalah lebih 2 kali, walaupun dilihat Haji Alwi lebih berpontasi untuk menang. Begitu jugalah akan berlaku di Bahagian-Bahagian lain di Kelantan dan juga di negeri-negeri lain.

Itulah sebabnya Pakatan Rakyat begitu yakin bahawa PUTRAJAYA akan dikuasainya.




2 comments:

exnavy said...

masa dalam umno dulu pun hj tok lebai kelaroh pun jenih lagu tu jugok.... perabih duit dok ulang alik terey kl, kl terey... last sekali kena tipu ko umno jugo.... hj dengan hilmey tu dua kali lima jah,,,, sajo blako... tapo tak po hj,,, hj lo ni sebelah kaki dok syurga doh sebab gi jupo tok guru teropoh pulau melaka doh,,, kalu semayang rajin sikit jah lagi gak,,, tok poso pun boleh masuk sergo doh,,, ko guano hj,,,

newkk said...

semolak-moleknya exnavy berdoa semuga semua umat islam menuju kejalan kebaikan termasuk diri exnavy sendiri. dan semolek-moleknya kita dapat berjumpa supaya perasaan dengki exnavy kepada saya dapat dihapuskan.

saya doakan semuga Allah menempatkan exnavy dalam syurga fidausi kerana keislaman exnavy begitu jelas tidak pernah melakukan kejahatan dan maksiat. Amin.