Wednesday, June 4, 2008

dua anak mamat, bertarung di 'PASIR MAS'

Haji Fauzi Muhammad, bekas wakil rakyat DUN Tendong, Pasir Mas, telah melahirkan keinginan beliau untuk menjadi Ketua UMNO Bahagian Pasir Mas, setelah Dato' Rahim Ab.Rahman Ketua UMNO Bahagian sekarang telah mengumumkan tidak akan pertahankan jawatan tersebut.

Keinginan beliau itu belum tentu akan menjadi kenyataan dengan mudah apabila saya dengar iaitu Hanafi Mamat, juga bekas wakil rakyat DUN Pengkalan Pasir yang juga Timbalan Ketua UMNO Bahagian Pasir Mas sekarang juga mahu menjadi Ketua UMNO Bahagian.

Ini bermakna akan berlaku pertandingan merebut jawatan Ketua di Bahagian Pasir Mas, mereka berdua ini tentu mempunyai alasan dan agenda, kalau kita tanya mereka berdua, apakah tidak akan berlaku perpecahan dikalangan ahli ahli akibat daripada mereka bertanding, tentunya mereka berdua akan menafikan akan berlaku perpecahan.

Haji Fauzi adalah bekas Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pasir Mas semasa Dato' Ibrahim Ali jadi Ketua Bahagian, begitu juga Hanafi Mamat pernah menjadi Ketua Pemuda Bahagian. Nampaknya kedua tokoh ini ada kekuatan masing masing hanya yang tinggal lagi ukuran kewangan memihak kepada Hanafi Mamat. (antara isu).

Rata rata bercakap tentang tokoh yang nak bertanding, mengikut Sr kamal Bahrin (Satu watak kesukaan) pertandingan antara Haji fauzi dan Hanafi Mamat seperti berlawan antara 'tokoh koprat' dan 'tokoh rakyat', kerana Hanafi banyak wang, Haji Fauzi pula tak banyak wang tapi banyak kawan. Dan sekiranya ini sungguh sebagai alasan untuk bertanding maka dapatlah kita menilai nanti, apakah orang UMNO di Pasir Mas memilih pemimpin mereka kerana wang atau kerana berkawan.

Yang pastinya, apa yang berlaku di Sekolah Kebangsaan Cenok, Tok Uban pada tanggal 27hb. Mei lalu telah menjurus kepada senario bermulanya kempen untuk merebut jawatan dalam parti, maka 15 orang Ketua Cawangan yang hadir dalam perjumpaan tentu tahu sebab musababnya.

Pendapat ini sedang dibincangkan di kedai kedai kopi kawasan Tok Uban, Bandar Pasir Mas dan Bunut Susu, dan tentunya pertandingan dalam parti UMNO tak sunyi dengan majlis majlis kesukaan, maka kedia kopi akan hidup kerana orang yang nak bertanding mesti ada puak dan puak ini hendaklah dibelanja sekurang kurangnya air secawan dan rokok sebatang.

Dan dalam seminggu dua lagi kita akan dapat tahu barisan puak puak, siapa yang akan menjadi Timbalan dan Naib kepada Haji Fauzi dan siapa pula disebelah Hanafi Mamat, dan tentunya slogan mereka yang hendak bertanding tak sunyi dengan ucapan nak berkhidmat pada Rakyat untuk kepentingan Agama dan Bangsa yang di CINTAI.

Maka bermulalah langkah Haji Fauzi menuju ke Jawatan Ketua UMNO Bahagian Pasir Mas, dengarnya beliau mempunyai 2 kolam besar dan 1 kolam kecil untuk menjadi pemimpin yang terbilang dan cemerlang di Pasir Mas. Kerana Dato' Azmi sepupu Dato' Najib berkata kalau nak cari pemimpin yang boleh membantu rakyat dan parti kena pilih pemimpin yang ada kolam, tapi jangan banyak kolam sangat nanti takut tenggelam, tapi setakat dua tu ok lah. Dato' Azmi ketawa dan tentunya cerita ini akan sampai kepada Dato' Najib.

Bak kata Ayat Ayat CINTA, "berkasih biar satu".

No comments: