Wednesday, June 11, 2008

Puluhan Ribu Rakyat Menganggur?

Kawan saya Abdul Hamid bertanya, kemana pelajar pelajar yang akan tamat persekolahan di universiti nanti akan bekerja sekiranya kerajaan tidak bercadang menambah kakitangan perkhidmatan awam dan sektor swasta tidak akan menambah bilangan pekerjanya ekoran kemelut ekonomi hasil kenaikan harga minyak petrol.

Beliau adalah bekas kakitangan Petronas, melalui sms kepada saya, beliau mencadangkan supaya kerajaan hendaklah memberi subsidi kepada seluruh rakyat melalui keuntungan petronas kerana rakyat akan terhutang budi kepada kerajaan diwaktu negara lain berhadapan dengan harga minyak yang tinggi kerajaan kita masih dapat mempertahankan harga minyak yang asal.

Dan sekiranya rakyat tidak ada pekerjaan, masaalah sosial akan menjadi penyakit yang boleh mempurak purandakan negara, rakyat perlukan makan minum dan pakai, tak kira rakyat itu berpelajaran ataupun tidak, bagi mengikuti kemahuan mereka akan melakukan apa saja untuk cari makan dan apabila ini berlaku, cerita curi, samun, merompak akan menjadi bahan berita utama. akibatnya keseluruhan rakyat sudah tidak selamat.

Soal keselamatan menjadi keutamaan peranan kerajaan, sekiranya kerajaan sudah tidak mampu membendungkan keselamatan negara, maka negara itu akan kelam kabut dan ketenteraman negara akan terancam. Kos bagi membangun semula negara yang dilanda masaalah keselamatan dan ketenteraman akan lebih besar daripada kos yang kerajaan tanggong untuk membuka peluang pekerjaan kepada rakyat terutamanya pelajara yang menganggur.

Yang peliknya, stop subsidi minyak, peluang pekerjaan juga dibekukan. sepatutnya wang yang banyak untuk subsidi itu digunakan untuk memberi pekerjaan kepada rakyat yang menganggor. Kemana sebenarnya wang berbillion itu hendak dibelanjakan?.

Bak kata Ayat Ayat CINTA, "tak ada guna menyesal kelak".

No comments: