Tuesday, August 11, 2009

'gantungkan' UMNO Ketereh !

Kepada kawan-kawan UMNO Bahagian Ketereh.

Haji Alwi telah memberitahu kepada sahabat saya bahawa pada tahun 1996, saya lawan Tok Gawa Ripin untuk jawatan Timbalan Ketua UMNO Bahagian, Peringat. Tok Gawa hanya hantar songkok, dia terlantar di hospital, dia terpilih juga sedangkan Sobrie kempen habis-habisan, dia kalah juga kepada songkok Tok Gawa Rippin. Dalam UMNO banyak perkara luarbiasa, ujar Hji Alwi.

Memang betul kata Hj.Alwi itu, saya tidak berpengaruh didalam UMNO Bahagian Ketereh (dulu Bahagian Peringat) sebab itulah apabila saya lawan Tok gawa Rippin (Ayah Pin) saya kalah sebanyak 12 undi, sedangkan pada masa itu Ayah Pin sakit stroke dan berada di Hospital. Suhaidi (boh di) hanya meletakkan songkok dari kepalanya diatas meja dibelakang nama Ayah Pin. Inilah kehebatan ahli-ahli UMNO pada masa itu, walaupun orang itu sedang uzur masih dipilih untuk jadi pemimpin.

Begitu juga semasa saya ingin menawarkan diri bertanding jawatan Naib Ketua UMNO Bahagian Ketereh pada musim lalu, oleh kerana saya tidak berpengaroh saya hanya mendapat 14 pencalunan yang mana sebanyak 13 pencalunan layak untuk bertanding, bermaknanya saya layak diberi peluang untuk bertanding sebagai calun Naib Ketua UMNO Bahagian Ketereh.

Tapi daripada 14 pencalunan yang saya dapat itu, 2 pencalunan saya di BATALKAN dan tinggal 12 pencalunan sahaja supaya saya tidak layak untuk bertanding, maka tidak layaklah saya untuk bertanding oleh itu Cik Gu Ismail Latiff diistiharkan menang tanpa bertanding. Kalau saya tidak ada pengaruh dan tidak ada pengikut kenapa Hj.Alwi dan rakan-rakan dalam Bahagian Ketereh bersusah payah menghalang supaya saya tidak layak untuk bertanding. Kenapa?

Orang UMNO dalam Bahagian Ketereh tahu kenapa saya dihalang untuk maju dan diiktiraf sebagai pemimpin, orang UMNO dalam Bahagian Ketereh tahu akan kemampuan saya untuk bersama-sama akar umbi bagi memperkuatkan parti dan Annuar Musa serta Haji Alwi tahu kemampuan saya sebenarnya. Itulah sebabnya saya dihalang diberi tempat dibarisan kepimpinan parti.

Hj.Alwi sebenarnya tahu saya kalah kepada Ayah Pin bukan kerana Ayah Pin tu kuat tapi kekalahan saya kerana campurtangan Annuar Musa (Ketua Bahagian) Suhaidi Yusof (Bendahari) dan kontrektor2 serta Penghulu dan Kemas yang jadi perwakilan dipaksa supaya tidak mengundi saya. Jadi sebenarnya saya bukan lawan Ayah Pin ataupun Songkok tapi saya lawan dengan seluruh anggota parti dalam Kerajaan yang dipimpin oleh Annuar Musa. Mahu tahu cerita yang lebih jelas tanyalah Abang Zainal (0123963537) kerana abang Zainal rapat dengan Annuar Musa pada waktu itu.

Apa kata kita minta UMNO Malaysia 'gantungkan' UMNO Bahagian Ketereh seketika dan kita adakan pemilihan semula untuk memilih barisan kepimpinan baru. Saya bersedia untuk bertanding dimana saja tempat Hj.Alwi bertanding atau kita minta Annuar Musa kosongkan jawatan Ketua Bahagian dan MT membenarkan jawatan Ketua Bahagian dipertandingkan, kita lihat siapa yang dipilih oleh akar umbi secara jujurnya.

*makluman*

saya tidak hadir pada mesyuarat Bahagian kerana saya tidak jadi perwakilan cawangan, itu bukan menunjukkan bahawa saya tiada komitmen terhadap perjuangan parti.

No comments: