Wednesday, May 14, 2008

"Ayat-Ayat Cinta" cerita atau sememangnya.

"AYAT-AYAT CINTA" adalah judul sebuah filem dari negara seberang Indonesia yang bermula dengan novel kemudian ke layar perak yang berkisarkan CINTA seorang mahasiswa Universiti Al Azhar, Mesir dengan beberapa orang gadis yang menaruh minat terhadapnya sehingga berkahwain dan berpoligami seterusnya tinggal serumah yang akan ditayangkan dipawangan tempatan pada 16hb. Jun, ini.

Filem ini bercirikan Islam yang memberi tumpuan kepada kepentingan keikhlasan dan kesabaran dalam mengharungi kehidupan dan banyak pengajaran boleh dicontohi dalam filem ini terutamanya kewajaran untuk hidup berpoligami, kisah CINTA bertepuk sebelah tangan, Menfitnah, Kedahagaan Sex dan tanggongjawab hati terhadap insan yang di CINTAI dan paling asyik, bagaimana hendak menjaga kesemua hati orang yang menCINTAI kita.

Tutur kata adalah sebahagian tingkah laku dan perangai kita, ia dapat dilihat dengan perbuatan dan tindakan yang kita ambil. Begitu lah diri kita. Apa yang kita laksana dan buat akan diperhatikan oleh orang sekeliling kita, oleh masyarakat kita, oleh rakyat jelata. Tidak mudah untuk jadi orang yang suka dimiliki, tapi senang untuk jadi orang yang dicaci dan dibenci.

Setiap filem CINTA tentu ada adegan duka, perpisahan mata bukan bererti berpisahan hati, kematian orang yang disayangi penyudah kisah, menangis, tersedu sudah jadi lumrah. Walau bagaimana pun yang hidup harus meneruskan kehidupan kerana CINTA ada dimana-mana.

CINTA mengajar kita untuk berlembut, menerima dan memberi, sabar dan ikhlas. Begitu juga pemimpin, amalkanlah, Ayat-Ayat CINTA, "berkorban apa saja untuk Agama, Bangsa dan Negara". Nescaya hidup berkat selamanya.




No comments: