Friday, May 16, 2008

PEKERJA ASING "dengan izin" = "tanpa izin"


Seramai lebih sejuta orang pekerja asing dengan izin mencari sumber pendapatan di negara kita yang kita CINTAI ini. Kebenaran yang diberi oleh Kerajaan adalah untuk menampung kekurangan pekerja di berbagai-bagai sektor yang boleh merancakkan pertumbuhan ekonomi negara dan juga menunaikan tuntutan syarikat-syarikat dan kilang yang menghadapi masaalah boroh/pekerja ditempat masing-masing.


Sekiranya kita tidak dapat membekalkan pekerja kepada syarikat-syarikat ataupun kilang-kilang(khasnya syarikat ataupun kilang asing) yang memerlukan tenaga kerja bagi menentukan hasil pengeluaran mencukupi untuk dibekalkan atas permintaan, kita bimbang syarikat ataupun kilang tersebut tidak akan beroperasi disini dan boleh menyebabkan hasil ekonomi negara yang berasaskan pelabur asing akan hilang.


Jesteru itu, keperluan pekerja asing memang banyak diminta oleh syarikat atau kilang buat masa ini, menyekat permintaan bermakna menutup perniagaan yang berasaskan tenaga kerja manusia dan dalam dunia ini tidak ada masaalah yang tak boleh diselesaikan dengan izin Allah.


Saya percaya kemasukan pekerja asing dengan izin tidak akan melambakkan pekerja asing tanpa izin sekiranya ada sistem yang benar-benar bertanggongjawab, telus dan diiktiraf oleh kerajaan negara sumber. Tapi malapetaka akan ditanggong oleh negara kita sekiranya sistem sekarang tidak diubah yang mana pekerja asing yang datang kesini dengan izin akhirnya akan bertukar menjadi pekerja asing tanpa izin.

Sistem sekarang, mana-mana majikan yang mahu pekerja asing boleh memohon terus kepada Bahagian Boroh Asing, Kementerian Keselamatan Dalam Negeri untuk negara sumber saja, tidak termasuk dari Bangladesh, India dan China (Negera ini kena dapat SPECIAL KELULUSAN daripada YB. Menteri KDN) dan apabila dapat kelulusan bolehlah membayar LEVI di Bahagian Boroh Asing Jabatan Imigresan seterusnya akan dikeluarkan VISA dan majikan boleh sambut pekerja mereka dipintu-pintu masuk negara.


Cukup setahun pekerja hendaklah membayar Levi kepada kerajaan dan begitulah seterusnya sehingga tamat tempoh kebenaran selama tiga hingga tujuh tahun yang diluluskan oleh kerajaan. Dimana sebenarnya mereka berkerja tidak ada siapa yang tahu kecuali sekali sekala ada pekerja asing ditangkap lantaran ada operasi oleh pihak POLIS, JABATAN IMIGRESAN, RELA, maka hebohlah dalam surat khabar, yang ditangkap hanya........? yang lain bagaimana?.


Walau bagaimana pun kerajaan tak salah, dasar buka pintu kepada pekerja asing telah menjadi negara kita dihormati oleh negera-negara yang rakyatnya boleh menumpang kasih dan rezeki dengan negara kita. Terutamanya Negara Bangladesh yang rakyatnya rata-rata berugama Islam dan miskin teramat berterima kasih diatas kebenaran kerajaan menerima rakyatnya berkerja disini.


Sebenarnya rakyat Bangladesh CINTAKAN negara kita, sehingga apabila tempoh visa untuk berkerja di negera kita sudah tamat mereka masih mahu tinggal disini dan tak mahu pulang ke negaranya, Mereka juga bukan setakat CINTA berkerja tapi mahu berCINTA dengan orang kita dan ada juga sempat jatuh CINTA sehingga mendapat taraf PERMENANT RESIDENT (PR) negara kita. (Mudah dan Senang untuk mendapat PR semasa Menteri dulu).


Yang dapat PR tu kadang kadang bukan CINTA sangat kepada Negara kita, tapi sekadar hendak bermegah dan mendapat perlindungan kerana aktibiti-aktibiti sebagai agen haram di negara kita.


Bak kata Ayat-Ayat CINTA, "mudah mendapat rahsia melalui CINTA".

No comments: