Friday, May 16, 2008

Pekerja Asing & Keselamatan Negara.

Hari ini (16hb. mei) saya baca kenyataan YB. Dato' Seri Syed Hamid Albar, Menteri Keselamatan Dalam Negeri (KDN) dalam surat khabar Utusan Malaysia bertajuk 'Keberkesanan syarikat bekal pekerja asing dikaji yang mana beliau mengatakan setakat ini terdapat 27 syarikat mebekal pekerja secara penyumberan luar yang berdaftar dan diberi kebenaran oleh Kementerian untuk menjalankan aktibiti membekal dan mengurus pekerja asing (Outsourcing).

Kenyataan ini diberi semasa menjawab soalan dari Khalid Abdul Samad (Pas - Shah Alam). Betul kah hanya terdapat 27 syarikat yang diberi kebenaran atau surat khabar tersalah lapur. Dan soal pekerja asing ini sepatutnya tak perlu dibincang lagi, yang penting kerajaan mesti memandang serius perkara ini dan ambil pendekatan dan tindakan.

Tiap-tiap kali parlimen bersidang, ada saja soalan diajukan kepada YB. Menteri (KDN), lain menteri lain jawabnya, lain menteri lain pendekatan yang dilakukan, lain menteri lain keadah dilaksanakan. Dan sekarang pegawai-pegawai KDN dan Imigresan akan berhadapan dengan tugas dan tanggongjawab baru apabila berkerja dengan menteri baru.
Sebagai contoh, apabila bertukar saja menteri, proses kemasukan pekerja asing terutamanya warganegara Bangladesh terhenti seperti kenderaan kehabisan beteri, semua jam, hon tak ada, lampu tak menyala, stat pun tak hidup. Rakyat bengladesh yang sudah tamprin di Dhaka tak dapat datang kerana Calling Visa tak keluar, majikan tak dapat pekerja mengakibatkan pengeluaran terjejas dan menanggong kerugian.

Sedangkan para Agen (Agen haram dan tak haram) telah mendapat bahagiannya, wang upah untuk mendapatkan kelulusan dari menteri (menteri sebelum YB. Syed Hamid Albar) dah jadi tahi. rakyat Bangladesh yang nak datang bekerja disini telah membayar wang dengan meminjam dan berhutang, lambat dia datang risiko akan dihadapi. Kalau ada orang yang berpengalaman dalam hal mengurus pekerja bangladesh nak tolong beri pandangan menteri tak nak dengar. Tak apa! nanti apabila dah tak jadi menteri nanti baru sedar.

Tahukah wahai rakyat Malaysia,

Kemasukan pekerja asing ke Negara kita yang sudah melebihi 2 juta orang, sekiranya tidak ditangani dengan berhati-hati dalam masa setahun dua ini akan mengakibatkan pula menjalar kepada penyakit sosial dan menjurus kearah mengacam KESELAMATAN NEGARA?.
Dan kerana CINTAkan Negaralah saya melemparkan Tajuk Keselamatan Negara ini kerana saya teramat yakin YB. Menteri juga menCINTAI negara ini, Bagaimana ia boleh mengacamkan negara ialah disebabkan kerana apabila terlalu ramai pekerja asing yang datang tak ada kerja dan gaji tak mencukupi untuk makan maka akan berlakulah lambakan pendatang tanpa izin kerana merekan itu sudah tidak mampu lagi untuk membayar LEVI kepada kerajaan.

Untuk mendapat penjelasan seterusnya dampinganilah blog ini, bak kata Ayat-Ayat CINTA, "untuk mengetahui hati budi seseorang itu kita hendaklah berusaha untuk dia menCINTAI kita".

No comments: