Friday, May 23, 2008

roti oh roti, "PAS & ROTI"

roti

Semasa saya di Kelantan, saya sempat singah di kedai kopi dikampung, sambil duduk dan minum bersama dengan orang kampung, bercerita berbagai bagai hal, termasuk politik dan ekonomi penduduk kampung, tentunya tajuk harga beras naik dan harga padi tak naik.

Orang kampung mengeluh, kalau dulu nasi boleh di makan 3 kali sehari, kini keluarga kena bertegat (berjimat), kadang kadang makan nasi 1 kali sehari, dan bagi mengalas perut cari sumber lain untuk makan. Apa kah infalsi akan bermula.

Kebetulan di kedai kopi yang saya singah itu ada jual roti, boleh lah orang kampun makan roti, ada roti keling dan ada roti cina, melayu tak buat roti untuk dijual di kedai kopi. Yang paling melucukan dibawah perukup (saji) tuan kedai letak dua biji roti dalam satu pinggang dan diatas roti tersebut di taruh air gula berwarna hijau. apa muslihat tuan kedai saya tak tahu tapi para penganalisa politik kampung di kelantan itu adalah menandakan sayang dan CINTAnya orang kelantan kepada parti PAS, sehingga diatas makanan pun di pamerkan logo parti kesayangan mereka.

Adakah ini dipanggil fanatik politik atau hendak melahirkan bahawa kesayangan mereka kepada parti PAS sehingga sanggup melakukan apa saja asalkan cita cita mereka tercapai.

Bak kata Ayat-Ayat CINTA," apa nak jadi jadilah, aku tetap setia".


No comments: