Wednesday, May 28, 2008

sakit, sakit, sakit.

sakit hati, jalan jam.

bagaimana orangramai boleh berkumpul disenjahari. bukan satu tempat, banyak tempat, diatas jalanraya dikotaraya Jakarta. Tunjuk perasaan ini semakin besar, dan semakin ramai dan mungkin semakin hebat menjelang hari jumaat ini.

Ini adalah gara gara harga minyak naik. penduduk Indonesia tidak boleh terima hakikat kenaikan minyak petrol. katanya, mana mungkin harga harus mahal sekali sedangkan pendapatannya tak berubah. Aduh, sakit pak. mahu makan apa sekarang, minyak mobil ditelan sebegitu rupa.

Beginilah suasana dikotaraya jakarta ini, betullah istilah,kejam kejam ibu tiri, kejam lagi ibu kota, taraf kehidupan penduduknya mangkin mendesak, semuanya mahal dan kenaikan harga minyak petrol serta kekurangan bekalan minyak masak memanaskan lagi keadaan. Hati penduduk Indonesia telah terbakar, tapi mujurlah sehingga kehari ini tidak begitu marak lagi, entah besuk atau lusa api kemarahan akan terus membakar, panas dan marak sehingga tak dapat dikawal. Dan sekiranya ini terjadi maka satu lagi malapetaka akan berlaku dibumi Allah ini.

Saya bimbang, Panas di jakarta akan tepias ke negara kita, kerana rakyat kita juga sedang mengeluh, merunggut pasal bahan bakar, Bagaimana keadeh yang akan diguna pakai oleh kerajaan kita bagi mengurangkan beban yang akan ditanggong oleh rakyat sekiranya harga minyak terus naik.

Tapi untungnya, negara kita penduduknya tidak seramai Indonesia, mudah bagi kerajaan untuk menyelesaikan masaalah yang akan melanda, negara kita ada banyak wang, negara kita sudah kaya raya, sebab itulah kita ada banyak projek besar besar,boleh belanja berbilion billion, orang kaya kaya pun ramai, dermawan pun banyak, sebut saja ada trajedi dimuka bumi ini, wang derma akan dapat mencurah curah. tak pe lek langsung.

Oleh itu tak usahlah kita bimbang, Panas di Indonesia lain dan panas ditempat kita lain, walau pun istilah panas itu sama. Dalam hal minyak ini kita tidak semacam cubit paha kanan paha kira akan terasa sakit. kerana ianya berlainan faktor, yang sakit hanya mereka yang selama ini mencari keuntungan jual minyak subsidi kepada orang asing dan apabila kerajaan mengenakan syarat bagi mengelakkan perkara ini, maka hilanglah rezeki terlarang mereka itu.

Bak kata Ayat-Ayat CINTA, "sakitnya hati ini".

No comments: