Monday, May 19, 2008

Pekerja Asing {cari kekuatan bukan kelainan} Di Meja Bulat.

yang ku dengar
YAB. Dato' Seri Adnan Yaakob, Menteri Besar Pahang tidak mahu pekerja asing bekerja di Pahang, apa alasan yang menasabah tak tahu, dah tak resional barangkali Tok Nan ini sejak istihar berminat nak bertanding Naib Presiden UMNO. Sedangkan di Pahang banyak majikan memerlukan tenaga kerja, sedarkah Tok Nan berapa banyak rancangan pembangunan tanah di Pahang yang memerlukan tenaga kerja, cukupkah rakyat Pahang bekerja untuk rancangan pembangunan tanah ini?

Jawabnya tidak cukup, kalau rakyat pahang tidak berminat untuk bekerja ladang, apakah ladang itu dibiarkan tidak mengeluarkan hasil, maka peninglah pemimpim negara akan memikirkan satu keadah bagaimana cara untuk mengeluarkan hasil dari bumi dengan tidak memakaikan tenaga pekerja manusia?

Semua majikan yang memerlukan tenaga manusia mahu kepada pekerja asing, tanpa pekerja tidak ada hasil, nak cari pekerja tempatan tak mencukupi, Pemimpin pula asyik bercakap nak tutup kemasukan pekerja asing dan dalam masa yang sama bercakap untuk menambah baik pengeluaran hasil negara, binggong. Siapa yang binggong?, Majikan akan jadi binggong dan yang lebih binggong adalah orang yang bercakap supaya ditutup kelulusan membawa masuk pekerja asing, dia sendiri tak ada pengalaman tapi macam tahu semua hal pekerja asing.

Cakap nak tutup mudah, "Bermula hari ini semua kelulusan membawa masuk pekerkja asing ditutup sehingga diberitahu kelak", panggil surat kabar, panggil RTM,TV3 buat pengumuman. selesai. Apa akan jadi kepada kilang-kilang yang memerlukan tenaga kerja terutamanya pelabur asing yang dulunya kerajaan menjemput mereka datang kemari dengan berbagai bagai insantif termasuk tenaga boroh yang murah dan berpatutan, tiba-tiba apabila malas memikir cara dan keadah bagaimana nak mengatasi sedikit masaalah pekerja asing dan tak tahu nak ujudkan sistem yang berkesan maka cakap baik tutup.

Saya syorkan kepada Kerajaan, khasnya kepada YB. Menteri Dalam Negeri (KDN) supaya diadakan PERBINCANGAN MEJA BULAT untuk mencari satu sistem terbaik bagi diguna pakai oleh Kementerian Keselamatan Dalam Negeri (KDN) dan Kementerian Sumber Manusia dengan pegawai pegawai yang terlibat boleh meminta pandangan daripada NGO ataupun orang perseorangan yang tahu selok belok dalam pengurusan pekerja asing.

Kementerian Dalam Negeri (KDN) hendaklah mencari kekuatan hujah bagi merealisasikan sistem kemasukan pekerja asing dengan izin supaya tidak bertukar menjadi pendatang tanpa izin, kerana tanpa sistem yang baik yang dapat dilaksanakan dengan kemas dan bertanggongjawab, maka negara yang kita CINTAI ini akan menjadi tempat LAMBAKAN pekerja tanpa izin.

Jangan hanya untuk mempermudahkan tugas dan tanggongjawab maka kita mencari kelainan jawapan daripada yang disarankan oleh saya ini. Percayalah dari perspektif majikan masih banyak majikan sedang menunggu bagi mendapat kelulusan membawa masuk pekerja asing daripada kerajaan. dan ini bukan kerana majikan tidak berminat untuk mengambil pekerja tempatan tapi terpaksa mengambil pekerja asing oleh kerana tuntutan keperluan.

Bab kat Ayat-Ayat CINTA, " tegur adalah tanda CINTA dan sayang".

No comments: