Friday, December 26, 2008

Perilaku tercela

Dua perkara yang kita harus benci, iaitu orang yang Ri'yak dan Munafik.


"Ketika Allah menghendaki kebinasaan seseorang, maka dia diberi tiga hal:-

1. Diberi ilmu namun tidak dapat mengamalkannya seperti ulama

2. Diberi teman yang soleh namun tidak dapat mengenal hakikatnya

3. Dibukakan pintu ketaatan baginya namun tidak dapat berbuat ikhlas.

Inilah diantara perkara perkara yang dapat kita nampak dalam gejala kehidupan manusia hari ini terutamanya apabila manusia itu di angkat sebagai pemimpin. Perbuatan dan perangainya mudah berubah, kalau dah ada sedikit nama dan kuasa maka cula sebenar perangai terdedah dengan mudah, cara bercakap cara bertindak dan cara membuat keputusan melahirkan perkara sebenar iaitu Ri'yak dan Munafik.

Ri'yak dengan tutur kata dan memek muka dan wajah, tak mahu mendengar pandangan orang, percakapan orang dipotong tidak bertepat, keputusan yang dibuat secara solo dijadikan keputusan mutlak, menjalankan oraganisasi seperti mentadbir harta mak bapak, dapat jawatan yang diberi bercakap macam dialah orang yang paling berkuasa.

Begitu juga manusia mudah menjadi munafik apabila ada kuasa. Cakap lain buat lain, cakap mahu ketelusan, mahu berlaku adil, tidak akan melakukan penyelewangan, tapi perbuatannya lebih dahsat dari hantu dan syaitan. Cakap lain buat lain, janji itu dan ini, janji tak pernah ditunai bahkan janji hanya sebagai alat menipu. Ini semua adalah gejala kehancuran, kalau orang munafik memimpin parti politik alamatnya parti itu akan menemui kehancuran.

Dalam menentukan keutuhan sesautu bidang itu, pemimpin yang Ri'yak dan Munafik hendaklah disingkirkan, jangan biar dia dapat bertapak lama, kerana Allah tidak menyukai lepada orang yang Ri'yak dan Munafik.

Disyorkan semua peringkat terutamanya ahli ahli UMNO membincangkan topik perilaku tercela iaitu Ri'Yak dan Munafik dari kalangan pemimpin UMNO Bahagian semuga ianya dapat dihindirkan daripada kebinasaan Allah swt.



No comments: