Tuesday, December 9, 2008

saham manusia bercampur- campur menyambut raya.

Sambutan Hari Raya Haji Tahun ini oleh penduduk malaysia bercampur campur perasaan, ada yang sangat gembira, ada pula yang sedih dan berduka nestapa. Ini kerana ketentuan ALLAH yang telah menentukan nasib manusia.

Bagi mereka yang mampu dan telah dijemput ke tanah suci Mekkah bagi mengerjakan rukun Islam kelima iaitu mengerjakan Haji, mereka adalah manusia yang amat beruntung dan berbahagia hidupnya. Sedangkan ribuan lagi yang telah memenohi deposit Haji masih tidak mempunyai rezeki untuk ketanah suci dan ada pula kini terpaksa bergelut dengan suasana cemas dan menyedihkan dengan berbagai bagai perkara buruk berlaku di negara kita ini.

Trajedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, Banjir besar di Kelantan, Trengganu, Johor dan lain lain negeri yang telah meragut beberapa nyawa dan kemalangan jalanraya yang mengerikan adalah beberapa contoh kesedihan yang dialami manusia menjelang menyambut hari raya.

Inilah takdir manusia, disamping ada orang menyambut hari raya dengan angkuh dan gembira ada pula manusia terpaksa mengharungi kesedihan dan duka nestapa, kerana hilang harta benda, hilang sanak saudara yang tersayang dan hidup dalam kesempitan.

Inilah sedikit gambaran ringkas saham saham kehidupan rakyat. Gembira, suka, sedih dan dukalara adalah lumrah manusia. hari ini mungkin ada orang sambut hari raya dengan angkuh dan gembira dan tahun depan boleh jadi bertukar sedih dan dukalara pula menimpa nasib mereka. Apa tidaknya ada orang yang suka menunjuk nunjuk untuk mengadakan pesta korban dengan menghadiahkan banyak ekor haiwan untuk dikorbankan entah dengan wang dari mana haiwan yang dibeli untuk dijadikan binatang korban itu? Tuhan saja yang mengatahui.

ALLAH maha adil, manusia belum tentu boleh bersifat adil.

No comments: