Saturday, February 21, 2009

derhaka tapi tidak berdosa?

DERHAKA 1 DERHAKA 2 DERHAKA 3

Derhaka adalah satu perkataan yang sangat sangat ditakuti oleh umat manusia yang beragama islam, ianya dikaitkan dengan neraka dimana satu seksaan yang tidak dapat digambarkan tentang keperitan dan penderitaan sebenar. dahsyat.

Tiap tiap hari sekarang ini kita dengar perkataan 'derhaka' sama ada ianya disiarkan didada akhbar arus perdana, di tv ataupun ucapan dikalangan orang politik, semuanya menjurus derhaka kepada raja, terutamanya kepada sultan perak yang ada kaitan berhubung dengan pentadbiaran kerajaan negeri perak.

Pentadbiran sebuah kerajaan berkait rapat dengan kuasa politik, yang mana di negeri perak sekarang ini terdapat dua orang manusia yang mengelarkan dirinya sebagai menteri besar, satu daripada kumpulan pakatan rakyat dan satu lagi daripada kumpulan barisan nasional, ekoran dari itu timbullah apa yang dikatakan perebutan kuasa, siapakah yang sah dari segi perlembagaan untuk dijadikan menteri besar, kerana kedua duanya telah dilantik oleh sultan.

Apabila ada perebutan maka adalah tuduhan, dan tuduhan inilah telah menyebabkan ada pihak pihak tertentu mengunakan perkataan 'derhaka' untuk menarik minat orangramai supaya dijadikan topik perbualan, wal hal hasilnya belum tentu dapat nikmat kepada rakyat atau pun tidak, yang pastinya kedudukan politik negeri perak belum stabil sepenuhnya.

Persoalan sekarang ini, 'derhaka' itu berdosa atau tidak, kerana perkataan derhaka ada hubung kaitnya dengan dosa, seperti derhaka kepada ibubapa, berdosalah jawabnya, tapi 'derhaka' politik ini bagaimana?, maka majlis fatwa malaysia hendaklah kedepan untuk menasihati kepada mereka yang mengunakan perkataan 'derhaka' politik ada hubung kait dengan agama ataupun tidak, sekiranya ada hubung kait dengan agama, dosanya bagaimana, apakah dosa seperti derhaka kepada ibubapa.

Dan apa hukumannya 'derhaka' kepada sultan dalam kes politik di perak ini. kalau tak ada apa apa hukuman, eloklah dinasihati kepada mereka yang suka mengunakan perkataan 'derhaka' ini dihentikan saja, supaya sultan tidak malu kerana tidak ada apa tindakan yang dapat diambil terhadap orang yang 'derhaka' kepada baginda.

Jangan gunakan nama sultan untuk dapat simpati, banyak lagi cara lain untuk dapat sokongan dalam politik, jangan mengatak dulang paku serpih, politik malaysia telah banyak sejarah berkaitan dengan isu raja-raja. Cukuplah. Biarkan raja raja kita aman dalam istana, kita rakyat buat kerja kita, kita pilih kerajaan yang kita suka, kalau nak tukar tunggu pilihanraya, masa masih ada, yang mustahak negara kena aman supaya rakyat dapat hidup bersuka ria.

No comments: