Sunday, February 1, 2009

YB.Dato' Ibrahim Ali diperlekehkan?

Seminggu ini cerita ADUN dari perak lompat parti dari Baraisan Nasional ke Parti Keadilan Rakyat menjadi topik yang hangat sehingga Majlis Tertinggi UMNO merubahkan pimpinan UMNO Negeri Perak yang mana Tajul Rosli direhatkan menjadi Pengerusi Badan Perhubungan UMNO dengan diganti oleh Dato' Najib sehingga bulan Mac, 2009.

Timbul pula cerita yang mengatakan bahawa 2 orang wakil rakyat dari parti Keadilan Rakyat akan melompat dan akan menyertai Barisan Nasional dalam sehari dua ini. Dan kalaulah betul ada wakil rakyat yang lompat parti, mereka ini dikatakan sebagai "katak" kerana suka melompat.

Perkataan "katak" dalam politik tanahair sudah dilebalkan kepada Yb. Dato' Ibrahim Ali kerana suka melompat parti, dari parti semangat 46 masuk UMNO, dipecat dari UMNO bertanding bebas dan pada pilihanraya 2008 bertanding atas tiket PAS melompat jadi bebas. Tapi beliau telah memecah rekod politik dunia.


YB. Dato' Ibrahim Ali adalah satu satunya manusia didunia ini dalam politik telah mewakili berbagai bagai parti di parlimen, beliau pernah menjadi wakil rakyat parlimen mewakili semangat 46, pernah mewakili UMNO, dan sekarang mewakili PAS/ bebas. saya kira tidak ada orang politik dalam dunia ini boleh pecah rekod beliau dimasa terdekat ini.


malam tadi (31hb. jan. 2009) melalui berita di TV, seorang ahli parlimen namanya Fuad Zarkasi (kalau tak silap) telah mengkeritik terhadap wakil rakyat yang lompat parti, katanya orang yang suka melompat parti seperti "katak" tidak bermoral, ini termasuklah YB. Dato' Ibrahim Ali. termasuklah ADUN Bota dari perak dan termasuklah seorang wakil rakyat dari trengganu dulu yang mana oleh kerananya parti perikatan boleh membentuk kerajaan.

Dan apa akan jadi di perak sekiranya lebih daripada tiga orang wakil rakyat daripada parti Keadilan Rakyat melompat parti yang membolehkan kerajaan sekarang tumbang dan digantikan dengan kerajaan Barisan Nasional. Apakah orang Barisan Nasional tidak akan berterima kasih sekiranya pengerbonan wakil rakyat dari parti Kedailan Rakyat itu menjadi kenyataan.

Apakah orang yang bernama Fuad akan terus memperlekehkan kepada ADUN yang melompat masuk Barisan Nasional yang harganya sebuah kerajaan dan dengan kerajaan Barisan Nasional rakyat negeri Perak akan terbela. Dan apakah Barisan Nasional tidak akan berterima kasih kepada YB. Dato' Ibrahim Ali sekiranya beliau melompat masuk parti kerajaan Barisan Nasional.

Dalam politik yang paling bermoral ialah tidak rasuah, bersih, amanah dan jujur, suka berkhidmat kepada rakyat yang susah dan tidak bercakap ikut hawa nafsu. Jangan suka memperlekehkan orang, jagalah diri sendiri kerana dalam politik sebenarnya jawatan dan pangkat jadi pengukur kehebatan seseorang itu, kalau tak lompat tapi tak jujur dan tak amanah buat apa?.

Tunggulah, kerajaan 'katak' akan menjelma tahun 2010 nanti.

No comments: