Monday, February 9, 2009

Nafsu atau Akal di Bukit Gantang?

Lagu. "jangan ada dusta diantara kita" ada kaitan dengan apa yang berlaku dalam politik di Malayasia hari ini, terutamanya kemelut politik di Negeri Parak. Ini semua gara gara manusia yang dikurniai akal oleh Allah swt telah disalahguna disebabkan dipengaruhi nafsu yang teramat dahsat.

Apa tidaknya, kerana nafsulah suasana politik dah jadi kelam kabut di Perak, dah ada dua orang manusia yang mendabik dada, dialah menteri besar yang sah, masing masing nak masuk bekerja esok, yang lama dah ada exconya dan yang baru, esok mahu buat perlantikan exconya. Politik diperak dah jadi cacamarba.

Inilah akibatnya apabila nafsu mengatasi segala galanya, rakyat yang jadi mangsa, sekarang ini dah ada rakyat terjebak dalam kemelut politik ini, ada yang dah ditahan polis. sakit jiwa dan sebagainya.

Diperak pentas politik telah dibuka semula.

Alfatihah, disedekahkan kepada Allahyarham Ahli Parlimen Bukit Gantang, Perak yang telah kembali kerahmatullah sekejap tadi. Ini membolehkan ujian kekuatan pengaruh parti parti yang akan bertanding. Inilah medan sebenarnya. Kekuatan kuasa rakyat yang akan menentunya, disinilah dalil yang akan dinyatakan. Siapa yang benar, UMNO kah?, PKR kah?, PAS kah? atau Sultan kah?.

Disini jugalah kita mahu melihat, adakah manusia yang ada akal itu dapat mengunakanya dengan sebaik mungkin, Di Bukit Gantang akan bermula segala-galanya, sama ada untuk kestabilan politik negeri perak ataupun boleh mencetuskan suasana baru politik Malaysia hari ini.

Negara akan aman selagi anugerah tuhan iaitu akal dapat dimunafaatkan oleh manusia. Negara akan menuju kehancuran sekiranya Nafsu menguasai Akal.

Dalam politik negeri perak dulu, Sultan tak cukur janggut kerana tak setuju dengan menteri besarnya, tapi saya simpan janggut untuk sementara ini bagi melahirkan setia kepada keluarga di 'Raja Negeri Kelantan Darul Naim.

No comments: