Wednesday, February 18, 2009

Pemimpin Melayu Hilang Punca?

Pemimpin melayu kelas pertama di negara kita ini diminta jangan hilang punca untuk terus membentuk sebuah negara yang rakyatnya boleh hidup aman tanpa diganggu gugat oleh anasir yang mahu melihat supaya melayu hilang didunia ini bagi menafikan kata-kata Hang Tuah.

Pemimpin Melayu kelas pertama seperti, Tun Mahathir Mohamad, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, Dato' Seri Anwar Ibrahim, Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak, Dato' Seri Abdul Hadi Awang, sekarang ini nampaknya telah hilang punca untuk membentuk satu setuasi politik dalam negara supaya tidak kelihatan berserabut.

Banyak punca yang dapat dilihat dari tindakan mereka ini yang membuat rakyat berada dalam suasana tidak boleh tidur jenera, menyebabakan keyakinan kepada pemimpin sudah boleh dipersoalkan, Apa sebenarnya mereka mahu lakukan untuk kemakmuran negara sedangkan pada masa yang sama mereka tidak bersatu untuk sebuah negara yang harmoni.

Kenapa fahaman dan pegangan politik tidak diacukan untuk kekuatan bangsa, kenapa kuasa sebagai ahli parlimen tidak diserasikan untuk kepentingan bangsa, kenapa tidak ada pakatan yang solid untuk kepentingan bangsa, kenapa harus ada curiga mencurigai apabila bercakap tentang kepentingan bangsa.

Kenapa pemimpin melayu kelas pertama saling kata mengata, tuduh menuduh, dan suka jatuh menjatuh, lihat begaimana tindakan dan perkataan yang diaturkan untuk menjatuhkan satu sama lain, kenapa bercakap yang buruk buruk dikalangan mereka, kenapa yang baik tidak di beri ruang dan dipuji untuk diangkat sebagai pemimpin bangsa.

Ini semua kerana pemimpin melayu kita sudah hilang punca, kerana ugama dan kuasa bukan semata-mata untuk diamal dan di nikmati untuk kepentingan bangsa tapi untuk sebaliknya. Politik dijadikan medan untuk memperkasakan puak-puak bukan untuk ditadbir urus bagi mempertahankan maruah bangsa dari terus dinoda.

Bangsa lain sedang bersorok ria melihat pemimpin melayu kita tidak sekata, mereka akan menaguk di air keruh mencari kesempatan yang ada untuk melaga-lagakan bangsa kita, sebagai contoh sekiranya bangsa mereka ada kecelakaan meraka terus sokong secara terbuka, parti mereka diketepikan begitu saja, yang mustahak pada mereka, maruah bangsanya harus dijaga, lihat apa yang ditunjukkan dalam kes ADUN bukit Lanjan yang photo telanjang dipertahankan oleh pemimpin sebangsanya, tidak seperti kes "SAIFUL' yang belum tentu kebenarannya.

Pilihanraya kecil nanti akan bertarung 3 bangsa, Bukit Gantung calun tentunya melayu kita, Bukit Selambau mungkin calunnya dari kaum India dan di Bukit lanjan agak agaknya calun dari kaum cina. dan sekiranya ini berlaku tidak ada ujian untuk melihat bangsa kita bersatu, yang patutnya semua tiga kerusi itu diletak calun melayu tak kira dari parti mana, sebagai ujian adakah melayu boleh bersatu, jawabnya mudah, calun melayu itu harus menang.

Dan sekiranya pemimpin melayu dapat bersatu dan tidak hilang punca, rakyat jelata akan senang dan lega, nak cari makan pun terasa selesa, tidak seperti hari ini, tiap tiap hari ada tunjuk rasa, kadang kadang terpaksa tinggal kerja kerana ditipu oleh pemimpin diminta keluar berhimpun, katanya untuk kepentingan bangsa tapi sebenarnya untuk memperbuncitkan perut mereka.

Pemimpin Melayu jangan alpa, puak puak tu dok tengok kita, nak makan kita bila bila masa, esok kalau mereka ada kuasa lebih kita jadi pengemis dibumi sendiri dan waktu itu menangis dan airmata sudah tidak berguna lagi.

Ingatan kepada pemimpin melayu kelas pertama, cukuplah duk tuduh dan kata mengata, bersatulah untuk kepentingan Agama, bangsa dan Negara, kalau dulu pemimpin selalu menyeru rakyat untuk bersatu sekarang sudah sampai masanya supaya pemimpin tidak hilang punca, rakyat pula menyeru kepada pemimpin untuk bersatu.

Bersatulah kamu wahai pemimpin melayu, untuk kepentingan UGAMA, BANGSA dan NEGARA, kerana bersatu itu teguh bercerai itu roboh. Politik hanya rezeki didunia manakala Amanah, Jujur dan Ikhlas adalah rezki diakhirat. Walaupun melayu hanya sebagai salah satu bangsa didunia ianya hendaklah terus dibela, kerana melayu itu kita.

No comments: