Wednesday, February 4, 2009

Politik Malaysia, Siapa yang tergugat?

tergugatkah dan digugat?



Kerajaan Negeri Perak dibawah teraju Parti PAS dengan disokong parti Keadilan Rakyat dan DAP telah tergugat ekoran dua ADUN dari parti Keadilan telah 'melompat keluar' yang dianggap tidak bermoral oleh penyokong Barisan Nasional. Dan sekiranya seorang lagi wakil rakyat dari parti kerajaan sekarang yang tidak bermoral 'melompat' keluar maka tumbanglah kerajaan dibawah pimpinan PAS di Negeri Perak Darul Ridzuan.


ini ada berita mengatakan bahawa Menteri Besar Perak telah menghadap sultan Perak untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri bagi mengadakan Pilihanraya umum negeri Perak dan sekiranya ini berlaku nasib BN akan berada dihujung tanduk. (pelek bunyinya).



PAS, Keadilan dan DAP tidak akan rugi dari segi sokongan rakyat sekiranya tidak dapat membentuk kerajaan Negeri nanti, tapi sekiranya BN masih lagi gagal dalam pilihanraya ini nampaklah bahawa UMNO dan BN sudah tidak relevan lagi dalam politik tanah air ini.
Satu perkara yang harus jangan dilupakan. Dua orang wakil rakyat dari parti keadilan yang melompat itu satu daripadanya masih dalam kes mahkamah. dan kalau mahkamah menjatuhkan hukuman dia didapati bersalah, bagaimana kedudukan kerajaan perak kalau dewan undangan negeri tidak dibubarkan.
Apa akan jadi sekiranya berita yang mengatakan BN akan bentuk kerajaan kerana mejoriti ADUN sekarang menyokong dan menyertai BN., tiba tiba pula ada ADUN yang terpaksa melepas jawatan kerana hukuman mahkamah dan di dewan ahlinya sama ramai, maka dewan secara mulianya akan dibubar.
  • Maka lahirlah cerita politik gila, nampaklah siapa yang tergugat. Pilihanraya umum dinegeri perak nanti akan dihujani dengan limpahan wang ringgit, dan tentunya wang itu disalur melalui pemimpin, jasteru itu akan terlahirlah jutawan politik di negeri tersebut, seperti apa yang berlaku di negeri kelantan pada pilihanraya umum 2008 dulu dan di pilihanraya kecil di kuala trengganu baru baru ini.
Rakyat akan muak, dan apabila pengundi itu muak kepada satu pihak, maka bungkuslah puak itu dalam pilihanraya nanti.
Siapa yang tergugat dan digugat sebenarnya akan dizahirkan nanti.

No comments: