Thursday, May 27, 2010

Kenapa orang suka melakukan dosa?

Dalam semak ada duri
Macam Anjing dengan bayang-bayang.

Bersyukurlah dengan apa yang ada, pangkat, darjat, miskin, kaya sama saja disisi Allah swt. Itulah nasihat yang beguna yang patut dipatuhi oleh ummat manusia yang cintakan kedamaian dan keharmonian dalam hidup sama ada di dunia ataupun diakhirat nanti.

Ada yang miskin harta, tapi kaya dengan budi bahasa dan amal ibadat, Ada yang yang harta tapi miskin dengan pahala yang ada hanyalah gelombang dosa kerana tidak patuh terhadap rukun Islam.

Semua orang takut dosa, tapi tiap-tiap hari terpapar didada-dada akhbar orang melakukan dosa. Dosa buang anak, dosa bunuh orang, dosa berzina, dosa berjudi, dosa kecil dan dosa besar. Sehingga baru-baru ini ada disiarkan oleh akhbar dosa yang dilakukan oleh ustazah.

Ustazah tahu dosa yang dia lakukan, tapi kenapa dia berminat melakukan dosa, kerana syaitankah, kerana ibliskah, atau kerana didikankah atau kerana ganja dan dadah.

Tapi dosa yang lebih besar adalah dosa yang dilakukan oleh orang yang dia betul-betul tahu dosa yang dia lakukan itu. Untuk itu apa sebenarnya mereka yang lakukan dosa itu mahu sedangkan mereka itu tahu bahawa apabila melakukan dosa tidak bau syurga.

Adakah kerana mereka menganggapkan dosa itu terbahagi kepada dua iaitu ada dosa kecil dan ada dosa besar, maka mereka berminat melakukan dosa. Aduh kenapa teramat ramai manusia ini sudah hilang akidah, terpesong jauh dan kenapa mereka itu terpesong, adakah kerana mereka itu suka ikut nafsu.

Kerana nasfulah manusia itu akan punah, manusia melakukan zina, judi, minum arak, lawan kata-kata orang tua (derhaka) berbunuhan dan sebagainya. Maknanya sudah teramat ramai manusia tidak takut melakukan dosa sedangkan mereka itu tahu dosa membawa mereka ke neraka.

Terutamanya dosa sebagai anak derhaka yang sudah pasti tidak akan berbau syurga. Tapi kenapa ada orang suka melakukan juga?.

No comments: