Monday, May 10, 2010

Pensyarah Bodoh?

Saya setuju. Krisis Istana Kelantan melibatkan undang-undang sepertimana yang dikatakan oleh Pensyarah Kuliah Undang-Undang Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Dr. Shamrahayu A.Aziz dalam Utusan Malaysia hari ini.

Tapi lebih baik sekiranya saranan YAB Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak Perdana Menteri Malaysia supaya kemelut Istana itu diselesaikan secara keluarga. kekalkan ahli Majlis Perajaan Negeri yang dilantik oleh KDYMM Tuanku. Lantik Pengelola Istana yang baru yang betul-betul ada krisma untuk melihat institusi D'Raja kelantan kembali aman dan tenang serta Mufti hendaklah memberi nasihat dari segi hukum ugama yang benar.

Saya secara peribadi selaku rakyat negeri kelantan yang berpayung dibawah naugan KDYMM Tuanku dan usrah D'Raja teramat tertekan emosi dengan kemelut yang berlaku hari ini sehingga orang diluar keluarga terdekat Sultan mengambl kesempatan bagi mengeruhkan lagi keadaan dengan mengadakan perjumpaan sulit bagi menghebahkan apa yang berlaku dalam Istana Kelantan.

Begitu juga dengan penjelasan Dr. Shamrahayu A.Aziz yang kurang jelas tentang kuasa Majlis Perajaan Negeri, Fasal berapa yang dirujuk oleh beliau bahawa MPN ada kuasa untuk melantik Sultan setelah Sultan gering lebih daripada satu tahun. Sekiranya Dr. Sham tidak memberi rujukan yang betul perkara ini boleh mencelarukan kefahaman rakyat dan adalah salah sebagai seorang pensyarah di sebuah universiti tersohon memberi komen ikut perasaan hati dan mulut saja.

Lebih malang lagi kepada penutut dibawah penyeliaan beliau kerana mendapat seorang pensyarah yang tidak betul-betul memahami perlembagaan dan memberi pentafsiran yang salah yang boleh mengelirukan. Akan menjadi tidak baik walaupun memberi cadangan yang baik tapi pentafsiran yang salah.

Oleh itu untuk tidak mengelirukan orangramai adalah diharapkan Dr. Shamrahayu A.Aziz hendaklah mengemukakan hujah-hujan bersekali dengan rujukan dalam bab mana perlembagaan negeri kelantan mengatakan apabila Sultan gering lebih daripada satu tahun MPN bolehlah menabalkan seorang Sultan baru.

No comments: