Sunday, May 22, 2011

Untuk Rakyat termasuk Bolasepak.

.
YAB Tok Guru Nik Ab. Aziz Nik Mat yang sentiasa memberi perhatian kepada Pasukan Bolasepak Kelantan

Pertandingan akhir piala FA diantara Kelantan dengan Trengganu mungkin akan diadakan di Stadium Bukit, Jalil kerana didapati Stadium Sultan Mohd Ke 4 dan Stadium Trenggganu tidak dapat menampung penuntun bagi menyaksikan perlawanan akhir.

Kehebatan pasukan 'Red Werriors' yang menjadi kegilaaan peminat bolasepak Kelantan tidak boleh dinafikan sejak Tan Sri Anuar Musa menjadi Presiden KAFA. Beliau telah dapat menjadikan Pasukan Bola Sepak KAFA sebagai sebuah pasukan yang digeruni oleh kawan dan lawan.

Mengambil kira keperluan yang dituntut dan atas tanggongjawab sebagai sebuah kerajaan yang sentiasa prihatian terhadap rakyat maka YAB Dato' Bentara Setia, Tuan Guru Nik Ab.Aziz Nik Mat selaku Menteri Besar Kelantan telah mengistihar akan membina sebuah Stadium Bolasepak bersekali dengan komplek sukan di Bukit Merbau, Pasir puteh Kelantan yang bernilai RM159 juta.

Kawasan seluar 40.8 hektar telah disediakan dan Insya Allah akan dilaksanakan secepat mungkin yang mana Tok Guru Nik Aziz bercadang apabila siap nanti beliau mahu mengadakan solat hajat didalam Stadium tersebut dengan diimankan oleh keptan bola sepak Kelantan.

Niat ikhlas Tok Guru Nik Aziz itu mendapat puji pujian yang besar dari peminat bolasepak Kelantan yang mengatasi fahaman politik. Rakyat melahirkan rasa syukur dan berterima kasih kepada Tok Guru Nik Aziz kerana bersedia memberi keselesaan kepada rakyat yang minta terhadap bolasepak. Rakyat juga melahirkan perasaan terima kasih kepada Tok Guru kerana Stadium yang akan dibina itu akan disediakan tempat sembahyang (mini masjid) didalamnya.

Stadium yang bertaraf antarabangsa itu akan mula dibina pada tahun ini juga, tapi malangnya ada suara-suara sumbang yang mempertikaikan keikhlasan Kerajaan Negeri Kelantan dan Tok Guru Nik Aziz. Mereka bercakap dengan nada dengki dan tidak 'reti' berterima kasih.

Yang peliknya mereka yang bercakap tidak berterima kasih kepada Kerajaan dan Tok Guru itu dipanggil pemimpin iaitu pemimpin UMNO dan ada juga yang terlibat dengan KAFA. Mereka lah orangnya dulu selalu meminta supaya kerajaan menyediakan kemudahan Stadium atau membina Stadium baru, tapi apabila Kerajaan menunaikan permintaan mereka itu mereka pula mencanangkan bahawa Tok Guru Nik Aziz 'belawok' nak membinakan Stadium.

Jelaslah sekarang, bukanya pasukan bolasepak ataupun Stadium yang diimpi-impikan oleh mereka yang berpengaruh dalam KAFA, ada niat lain disebalik kemenangan pasukan Kelantan, mereka hanya mahu memperalatkan pasukan bolasepak KAFA bagi mencari 'populariti' untuk kepentingan politik UMNO. Inilah yang berlaku dalam pilihanraya kecil di Galas baru-baru ini.

Tidak seperti Kerajaan Kelantan dan Tok Guru Nik Aziz. Tok Guru melihat dari sudut kepentingan rakyat, Tok Guru Nik Aziz tak kisah siapa yang menerajui KAFA sama ada dari PAS atau UMNO kerana kepada Tok Guru Nik Aziz nama Negeri Kelantan yang mesti diharumkan, seperti harumnya bunga kasturi.

Terima kasih Tok Guru, terima kasih Kerajaan Kelantan kerana sudi menghadiahkan sebuah Stadium Bolasepak sempena berjayanya pasukan Kelantan memasuki pertandingan akhir piala FA melawan Trengganu yang dijadualkan akan diadakan pada 11hb. June, 2011 di Stadium Bukit jalil.

Diharap kepimpinan KAFA tidak jadikan pasukan bolasepak KAFA sebahagian daripada perniagaan peribadi dan diperalatkan oleh Mustapha Mohamed untuk dikongsi sebagai 'gelumbang merah' untuk kepentingan UMNO. Biarlah Mustapha dengan Bahagian Jelinya saja.

Anuar Musa tahu, siapa Mustapha Mohammed.

No comments: