Monday, November 10, 2008

Antara Bahaya dan Lebih Bahaya.

Perlantikan Menteri

Jawatan dalam kerajaan terutamanya menteri hendaklah diberi kepada orang yang betul betul mampu untuk merealisasikan wadah perjuangan negara, mereka yang betul betul bersih dari segi perangai dan mental. tidak hipokrit. serta jujur dan amanah. Rakyat akan menilai dari masa ke masa dan akan membuat keputusan memilih sebuah kerajaan apabila pilihanraya diadakan nanti.

Pak Lah boleh melantik sesiapa saja yang dia suka, kerana kuasa beliau sebagai Perdana Menteri adalah kuasa mutlak, walaupun kena dapat perkenan dari Yang DiPertua Agong. Tapi dengan melantik seseorang menteri kerana nak jaga hati seseorang ataupun karabat dalam barisan ianya akan membuka ruang kepada pembangkang untuk mempengaruhi rakyat sekiranya perlantikan orang itu penoh kontravasi.

Kerajaan sekarang berada dalam keadaan bahaya, Anwar Ibrahim sentiasa mengintai peluang untuk menjatuhkan kerajaan dengan cara demokerasi. MCA pula sedang berkira kira bagaimana hendak memberi ruang kepada Timbalan Presidennya supaya berada sama dalam kabinet.

Pak Lah perlu bijaksana, jangan pisang berbuah dua kali, skandal video lucah masih difikiran rakyat jelata, salah membuat perhitungan rakyat yang akan menerima padah terutamanya yang menyokong UMNO dan BN.

Bahaya kepada BN kalau kehendak rakan dalam barisan tidak ditunai, tapi dalam menentukan kepentingan negara pucuk pimpinan hendaklah menghitungkan keputusan yang tidak lebih bahaya. Perlantikan jemaah menteri adalah ukuran sebenar kemampuan seorang Perdana Menteri.

Diharap dizaman Dato' Najib nanti faktor di Antara Bahaya dan Lebih bahaya diambil kira.

No comments: