Monday, November 10, 2008

Tolak calun yang payah dihubungi sebelum ini.

Siapa bakal menjadi Timbalan Presiden UMNO pada tahun 2009. Inilah topik yang sedang dibuka untuk perbincangan rakyat Malaysia hari ini. Dan siapa pula yang dipilih oleh perwakilan UMNO untuk diamanah sebagai Naib- Naib Presiden UMNO nanti.

Tiga wajah telah diberi peluang untuk menunjukkan kepimpinan, Tan Sri Mahyuddin Yassin, Datuk Seri Ali Rastam dan Tan Sri Muhammad Mat Taib, Rekod perkhidmatan kepada parti kah yang akan dinilai oleh perwakilan nanti, atau ada faktor lain yang akan diberi perhatian untuk membolehkan salah seorang itu dimahkotakan sebagai Timbalan Presiden Parti.

Ketiga tiga mereka itu ada pengalaman dalam mentadbir negeri, selain daripada Ali Rastam yang sekarang menjadi Ketua Menteri, Tan Sri Mahyuddin dan Mat Taib juga pernah menjadi Menteri Besar, yang lebih pengalaman sedikit ialah Tan Sri Mahyuddin kerana beliau telah menjadi Menteri dibanyak Kementerian.

Naib Presiden pula semuanya muka muka baru, ada golongan tua dan ada golongan muda, Syed Hamid dan Rais Yatim adalah pelengkap seri bagi memeriahkan pemilihan Naib Presiden nanti supaya tidak menjadi tegang. Pemilihan Naib kali ini dikira pesta dalam pemilihan UMNO kerana calun calun yang layak untuk bertanding adalah terdiri daripada mereka yang betul betul berkemampuan dari segi kepimpinan dan pentadbiran.

Oleh itu bagi mengalakkan suasana jadi lebih meriah, Tataetika Ahli UMNO dikecualikan kepada calun calun naib presiden, berilah ruang kepada mereka untuk turun bertemu dengan perwakilan disetiap Negeri dan Bahagian, buatlah jamuan dan majlis dan tunjukkanlah mutu persembahan yang bagus untuk menarik perwakilan memilihnya.

Dan kepada perwakilan diminta supaya menjadi duta kecil Bahagian bagi mengisi tabung parti, carilah ruang dan peluang untuk memperkasakan UMNO Bahagian dengan mandat yang telah diberi oleh perwakilan yang telah memilih mereka itu sebagai G7 dan Pegawai Parti.

Pilihlah calun Naib Naib presiden yang boleh membantu ahli ahli parti. dan setelah menang mudah untuk dijumpai walaupun dia itu menteri. Calun calun yang sombong dan angkuh eloklah diketepi kerana dia hanya mahu mencari rezeki untuk perutnya sendiri.

No comments: