Monday, November 24, 2008

Malaysia tanahairku......dimana tanah melayu?

Datang lagi ke jakarta, hari ini bertemu dengan beberapa ahli perwakilan rakyat, bertanya kabar persiapan pemilu 2009. banjir mula melanda didaerah pendalaman, isu kemiskinan masih jadi topik politik, isu kurapsi dan penyalahgunaan kuasa dan kestabilan ekonomi juga menjadi topik hangat didada akhbar. Semuanya pasal pilihanraya.

Bagi rakyat yang miskin, mereka sudah tidak tahan lagi tinggal dikampung halaman, mereka pasrah sekiranya dijemput untuk berhijrah ke kota atau pun kenagara lain untuk mencari rezeki, mereka akan ingkar terhadap peribahasa, hujan emas dinegeri orang hujan batu di negeri sendiri, kerana mereka sudah tidak tahan dengan kecelakaan kesempitan hidup yang dialaminya.

Oleh itu mereka memilih negara tetangga, Malaysia. mereka bersedia menjadi koli asalkan boleh makan dan pakai dan sedikit bekalan untuk hari tua selain dapat berbelanja untuk keluarga dihari lambaran disamping menanggong perbelanjaan sekolah anak-anak. Mereka rela ditempatkan dirumah-rumah kongsi yang serba kekurangan, mereka jua rela kadang-kadang diserkah oleh majikan dengan kata kata kasar dan kesat. hanya kerana perit untuk hidup di negara sendiri yang lebih daif.

Kita pula rakyat Malaysia, kadang kadang tidak memikirkan soal kemiskinan, kerana purata rakyat kita hidup dialam serba ada, serba dapat, ada tempat tinggal, tempat makan dan tempat beribadat dan bagi kaki rewan ada tempat istirehat dan berkumpul untuk berborak.

Kadang kadang kita biarkan sesetengah pihak memperkotak katikkan keharmonian rakyat, kesejahtera dan perpaduan yang sudah lama ujud mula dipertikaikan, ada pemimpin politik cuba membakar kemarahan golongan tertentu. Peristiwa papan tanda di Pinang sekiranya dibiarkan berlarutan akan mencetuskan hura hara, dan apabila hura hara berlaku didalam sebuah negara itu maka akan jadi kucar kacir, maka ekonomi pun tidak stabil, politik hancur dan negara akan jatuh papa, yang ditanggong oleh rakyat adalah kehancuran, maka rakyat juga akan jadi miskin sekiranya negara tidak aman. Apakah kita pula akan lari ke negara jiran bagi mencari rezeki untuk hidup?

Bersatulah bangsa melayu, UMNO, PKR, PAS dan lain lain anggota politik melayu, diminta pandang diri masing-masing, apakah diwaktu ini masih memikirkan kemenangan ideologi perjuangan masing-masing daripada mahu melihat Melayu Utuh dan Kuat. Sekiranya kamu wahai para pemimpin ummah masih sayang pada pangkat dan darjat maka akibatnya anak cucu cicik kamu yang bernama keturunan MELAYU akan hilang didunia ini.

Lim Guang Eng akan jadi hero pada bangsanya.

mahukah kita.

No comments: