Sunday, November 2, 2008

Sesudah Subuh.

Beberapa UMNO Bahagian di kelantan selesai mengadakan mesyuarat agong semalam. keputusan pencalunan nampaknya bercampur-campur sama ada jawatan presiden,timbalan presiden dan naib naib presiden.

Ini menunjukkkan kehebatan ahli ahli UMNO kelantan bermain politik, terutamanya politik sesama sendiri. dan ia juga mengambarkan banyak ahli ahli peramal politik kecundang dalam membuat ramalan terutamanya pencalunan timbalan presiden.

Tapi ramalan calun presiden di Gua Musang adalah sangat tepat, hanya tiba tiba datuk shahril samad dicalunkan timbalan presiden jadi tanda tanya, apa muslihat Ku Li mencalun datuk shahril itu.

Ramalan yang tidak tepat sekali adalah pencalunan UMNO Bahagian Kota Bharu, rata rata pemerhati politik menganggapkan bahawa bahagian tersebut akan mencalun Datuk Ali Rastam sebagai timbalan presiden, ini kerana Datuk Ali Rastam adalah bapa angkat kepada UMNO Bahagian Kota Bharu, entah berapa banyak sumbangan yang telaqh dicurahkan oleh Datuk Ali Rastam kepada bahagian tersebut terutamanya semasa pilihanraya lalu.

Budi sudah tidak menjadi keutamaan dalam politik, terutamanya dalam UMNO. Budaya melayu sudah dipesongkan oleh pemimpin muda yang akan menjadi teraju kepada pemimpin negara dimasa yang akan datang. Bagaimana slogan hidup melayu hendak diperjuangkan sedangkan akar umbi perjuangan melayu berkait rapat dengan budi bahasa dan tata susila serta adat budaya yang menjadi pegangan orang orang melayu., sudah tidak didakap rapat oleh ahli ahli parti sekarang. budaya orang kita melayu iaitu berbudi, mengenang budi dan membalas budi sudah tiada dikalangan ahli ahli UMNO terutamanya di Kota Bharu dan Ketereh.

No comments: