Saturday, November 29, 2008

Ingkar pada Akta Pertubuhan dan Tataetika Ahli UMNO, masih dibela!!

Sibuk saya dua tiga hari ini di kota Jakarta, banyak masa untuk bertemu dengan rakan kongsi bagi menyiapkan semua dekuman untuk akhir tahun. tambahan pula tahun 2009, negara Indonesia akan ada pilihanraya untuk memilih presiden baru.

Di Negara kita Malaysia pada bulan mac, yang pastinya UMNO akan mendapat Presiden baru, dan tradisinya Presiden UMNO akan dilantik menjadi Perdana Menteri, oleh itu prinsipnya Malaysia akan mendapat Perdana Menteri baru pada tahun 2009, apakah Indonesia juga akan bertukar Presiden, sama-samalah kita tunggu.

Di Kelantan pula, sosek sosek mengatakan edah Tan Sri Annuar Musa sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri juga akan berakhir, ini kerana Tan Sri Annuar Musa sendiri telah melahirkan hasrat untuk melepaskan jawatan itu, dan langkah terawal beliau ambil ialah dengan tidak bertanding Majlis Tertinggi.

Annuar Musa kearah ingin bersara dari politik, sama ada sementara ataupun tidak hanya beliau yang tahu, tapi orang no 2 dibahagian dah mula pasang bodi, langkah kedua nak cuba dalam majlis tertinggi pula, kerana usaha untuk memusnahkan bekas ketua pemudanya dari mendapat tempat dalam kepimpinan bahagiannya telah berhasil. Dengan Tan Sri Annuar Musa diminta tidak meneruskan usaha bagi membolehkan proses demokerasi berlaku dalam bahagian Ketereh.

Perlantikan pegawai dalam bahagian ketereh baru baru ini, sudah terang lagi bersuluh. Orang yang sentiasa mengikuti perkembangan politik bahagian keterah tentu arif dengan permainan dan lakunan, usaha saya untuk memberi sokongan kepada Tan Sri Annuar Musa masih terhalang dan dihalang, kemana kah UMNO ketereh hendak dibawa sebenarnya, apabila ada lagi orang yang tidak mahu melihat demokerasi subur di dalam bahagian ketereh masih diberi tugas dan peranan dalam Biro Politik.

Dan orang yang dilarang aktif dalam parti mengikut akta pertubuhan dan Tataetika Ahli Umno, masih diberi tempat dan memegang steering didalam Bahagian. Siapakah orang itu? walaupun tidak diberi jawatan mengikut kelaziman dalam parti tapi diujudkan pos khas didalam bahagian. Untuk apa sebenarnya.

Pejabat Setiausaha Agong UMNO Malaysia tentunya tak peduli. Kerana UNMO dah tidak dijadikan sebagai parti untuk wadah perjuangan untuk bangsa lagi, dah jadi milik orang orang tertentu yang disukai saja. Kemana lagi Melayu hendak bergantung?.

No comments: