Tuesday, November 20, 2012

DUN Nenggiri jadi idaman.

PR berpeluang menang kerusi Parlimen Gua Musang walau pun kedudukan YBM Tengku Razaleigh Hamzah masih disayangi oleh rakyat di Gua Musang. Rakyat Gua Musang akan sentiasa menghormati diatas jasa dan kesungguhan Tengku membangunkan Gua Musang. Tengku sentiasa berada dihati rakyat Gua Musang dari yang kecil hingga kepada yang paling tua, tak ada sesiapa yang boleh menandingi Tengku. Itulah realitinya.

Tengku diatas sifat peribadinya tak ada orang yang boleh tandingi di Gua Musang kini, tapi pada PRU13 nanti belum tentu Tengku tidak ditandingi tambah-tambah lagi dalam keadaan rakyat sedang bertekad untuk mendapat kerajaan baru di Malaysia ini.

Apabila kerusi DUN Galas dan DUN Nenggiri belum tentu selamat untuk BN dalam PRU13 ini, kedudukan kerusi Parlimen juga akan tergugat, kerana rakyat sedang begitu bersemangat untuk melihat BN kalah dan PR dapat membentuk kerajaan Malaysia yang baru. Ertinya Tengku juga akan tergugat sekiranya masih menjadi calun BN.

Tambah pula ada beberapa individu yang dulunya menjadi jentera barisan hadapan kepada UMNO Gua Musang kini sudah secara terang menentang kepimpinan YBM Tengku maka adalah asas apabila terdapat golongan yang ingin melihat BN akan kalah dan Tengku tidak lagi menjadi wakil rakyat BN Gua Musang.

Semua orang tahu pengaruh Tengku teramat kuat di Gua Musang tapi orang tidak tahu siapa dibelakang kekuatan Tengku di Gua Musang, kini kekuatan Tengku dibelakang telah bertukar apabila keputusan PRU12 lalu dilihat sebagai perbandingan dengan PRU11. Dan ramai pengiat politik tahu lakonan dan sendiwara dalam PRU kecil Galas baru-baru ini.

Sekiranya PAS dan PKR benar-benar berhajat untuk memiliki Parlimen Gua Musang, inilah masanya dapat ditukar pada PRU13 dari kerusi BN kepada PR. Persoalannya apakah PR berjahat. Cara yang paling mudah Tengku sendiri boleh bersama-sama memainkan peranan bersama PR kerana UMNO dan BN sudah tidak berminat diatas peranan Tengku untuk membangunkan negara. Sesungguhnya UMNO lebih bahagia sekiranya Tengku tidak bersama.

No comments: