Monday, November 5, 2012

Mereka ini adalah 'kayu api UMNO'.

UMMI HALFIDA

Ummi Halfida, perempuan yang telah membuat kenyataan untuk menyaman Dato' Seri Anwar Ibrahim, Datin Seri Wan Azizah, Azmi Ali dan Karpal Singh sebanyak 700 juta ringgit kerana mahu menyelamatkan Negara Malaysia.

Hebat sangat kah dia tu, sehingga dia kena tampil untuk menyelamatkan negara ini seolah-oleh para menteri dalam Kerajaan Malaysia ini sudah tidak mampu untuk menyelamatkan negara. Perempuan ini sekiranya kita baca sejarah adalah seorang perempuan yang 'gatal' sepertimana yang telah didedahkan oleh seorang lelaki serawak pada satu ketika dulu.

Apa lagi yang dia akan buat selepas daripada ini apabila beritanya tidak mendapat sambutan hangat kerana orang sudah kenal siapa Ummi Halfida sebenarnya, latar belakang dan perangainya. Mungkin mucul cerita skandal yang lebih gila akan diadukan pula. Orang yang gila kepada publisiti tentunya akan berterusan mencari ruang untuk memperdagangkan maruah, akan melakukan apa saja asalkan hatinya puas, tambah tambah lagi kepada perempuan yang gila bayang.

KHAIRY JAMALUDDIN-KJ

Beliau ingin menjadi galang ganti kepada Dato' Najib dalam isu cabaran Anwar Ibrahim debat 100 hari terhadap Dato' Najib. Kemunculan Kahiry ini nampaknya nak cari markah dengan Dato' Najib supaya dipertimbangkan kedudukan beliau dalam kabinet atau sekurang-kurang menerajui badan berkanun kerajaan.

Tak salah Khairy selaku Ketua Pemuda UMNO bagi mempertahankan Presiden dari diperkotak katitkan oleh pembangkang, itu adalah sebahagian tugas dan tanggongjawab Pemuda UMNO tapi malangnya usaha Khairy tidak dipandang oleh pucuk pimpinan. Ertinya usaha Khairy untuk mempertahankan 'boss'nya adalah seperti hidung tak macung pipi tersorong-sorong yang membuat Khairy akan malu sendiri.

Persolannya apakah Kahiry masih tidak SEDAR bahawa beliau sebenarnya tidak diperlukan dalam barisan kepimpinan UMNO Malaysia, tahukah beliau bahawa terdapat dikalangan UMNO berpendapat Khairy adalah lebaliti kepada parti. Pemimpin UMNO sudah memberi signal supaya beliau tinggalkan UMNO tapi beliau masih berdegil.

Pucuk pimpinan UMNO lebih utamakan Mukhris Tun Mahathir yang tewas kepada beliau dalam pemilihan Ketua Pemuda UMNO lalu, masih tak fahamkah Khairy dalam percaturan itu. Sebenarnya pengumuman yang telah beliau buat bahawa tidak akan mempertahankan jawatan Ketua Pemuda dan tidak akan bertanding dalam pilihanraya umum ke 13 nanti telah disambut baik oleh pucuk pimpinan parti.

Jalan yang paling baik dan bermaruah bagi Khairy adalah Keluar dari UMNO.

IBRAHIM ALI

Beliau begitu lantang mengkritik Tok Guru Nik Aziz apabila Tok Guru Nik Aziz menyelar Mustapha Mohamed supaya lupa angan-angan untuk mendapat 23 kerusi DUN Kelantan dalam pilihanraya umum ke 13 ini.

Kata Tok Him, UMNO Kelantan ada jalan untuk memerintah Kelantan sekiranya pemimpin UMNO Kelantan ada keyakinan diri. Tok Him tahu memang payah untuk UMNO nak jatuhkan Kerajaan PAS di Kelantan tapi beliau memaksa dirinya bercakap untuk dijadikan umpan kalau kalau UMNO ataupun Dato' Najib termakan dengan ulasan beliau itu.

Kerana kata Tok Him, UMNO Kelantan kena ada pemimpin yang boleh bertindak secara agresif baru rakyat yakin untuk menyokong UMNO, orang politik yang boleh bertindak secara agresif dan boleh melawan PAS di Kelantan adalah orang seperti Tok Him. Oleh itu sekiranya UMNO bercita-cita nak rampas Kelantan maka orang seperti Tok Him ini hendaklah diberi tempat dan peranan.

KESIMPULANNYA
Sama ada Ummi Halfida, Khairy Jamaluddin ataupun Ibrahim Ali semua mereka itu hanya dijadikan perkakas kayu api kepada UMNO saja untuk berlawan dangan Anwar Ibrahim dan Tok Guru Nik Aziz dengan harapan semuga BN menang  dalam pilihanraya umum ke 13. Perlu diingat Perkakas seperti kayu api akhirnya menjadi abu apabila dibakar atau terbakar.

No comments: